سازمان های عفو بین الملل، فوندیپائو، صلح سبز و آکسفام اینترمون اسپانیا، در گزارشی تحت عنوان جواز برای کشتار، خواهان تحریم ارسال سلاح به کشورهای درگیر با یمن شده و از دولت اسپانیا خواستند که کنترل و شفافیت بیشتری را در این زمینه اعمال کند.

به گزارش مشرق، گزارش تهیه شده توسط 4 نهاد غیر دولتی با اانتقاد از صدور سلاح های ساخت اسپانیا در شش ماهه نخست سال 2015 تصریح می کند که صادرات سلاح اسپانیا دراین مدت می‌ تواند برای ارتکاب جنایت در جنگ هایی‌ نظیر یمن، کلمبیا و عراق مورد استفاده قرار گیرند.

این نهادها اعلام کردند که یمن، کلمبیا و عراق از کشورهایی هستند که سلاحهای ساخت اسپانیا در جنگ داخلی آنها مورد استفاده قرار گرفته است. این گزارش فروش سلاح به ائتلاف عربستانی جهت جنگ در یمن، کلمبیا، مصر، عراق، اسرائیل و پاکستان را مورد انتقاد قرار داده است.

بر اساس این گزارش صادرات سلاح اسپانیا در شش ماهه نخست سال 2015 از مرز یک میلیارد و 800 میلیون یورو گذشته است. چهار سازمان اسپانیایی اشاره نمودند صنایع جنگی اسپانیا در دوره چهار ساله دولت اخیر صادرات چشمگیری را به ثبت رسانده است. این کشور در دوره دولت اخیر در بخش صادرات بمب، راکت و یا موشک، فروش 11 میلیارد و 527 میلیون و 400 هزار یورویی را رقم زده است.

این در حالیست که دولت قبلی در مجموع فقط 6 میلیارد و 446 میلیون و 870 هزار یورو در این بخش صادرات داشته است.

نهادها خاطرنشان ساختند که صادرات این بخش هدفی جز کشتن و تخریب ندارد و به همین خاطر سازمان های مردم نهاد کشور از اینکه احتمالا از تولیدات این بخش اسپانیا برای ارتکاب' جنایات جنگی و یا وحشی گری های دیگر' استفاده شوند، اعلام نگرانی نموده اند.

«آلبرتور استوز» تحلیلگر تجارت تسلیحاتی در این خصوص گفت :تقریبا یک سوم صادرات تسلیحاتی اسپانیا در نیمه نخست سال 2015 به کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی فروخته شده که از ماه مارس همان سال در جنگ یمن شرکت نموده اند.

به گفته وی، در دوره مذکور اسپانیا به کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری سعودی ها مواردی همچون هواپیمای جنگی، مهمات، بمب، اژدر، راکت و موشک به ارزش 560 میلیون یورو صادر نموده است.

«استبان بلتران» رئیس شاخه سازمان عفو بین الملل در اسپانیا نیز در این زمینه تصریح کرد :بین ماه های مارس تا ژوئن 2015 شدیدترین بخش حملات ائتلاف اعراب به یمن رخ داده که بر اساس اسناد موجود در بازه مذکور 32 حمله به مدارس، بیمارستان ها، مساجد و یا بازارهای یمن به ثبت رسیده که می توانند در مقوله جنایات جنگی گنجانده شوند.

مصر، پاکستان، اسرائیل و کامرون نیز دیگر مقاصد صادرات تسلیحات اسپانیایی بوده اند که نگرانی سازمان های مردمی را رقم زده اند. در این مدت اسپانیا صادرات تسلیحات خود به کشورهای محل درگیری را متوقف ننموده و در تنها مورد ثبت شده، مادرید فروش تسلیحات به ونزوئلا را کنار گذاشته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس