کد خبر 576825
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

وزیر خارجه نیوزیلند با حضور در وزارت امور خارجه با وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

 به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (شنبه) میزبان «وری مک‌کولی» وزیر خارجه نیوزلند بود.

طرفین در دیدار با یکدیگر در خصوص گسترش مناسبات به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.

وزرای خارجه ایران و نیوزیلند قرار است پس از این دیدار در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

وزیر خارجه نیوزیلند پیش از این در گفت‌وگویی با اشاره به سفر خود به ایران گفته بود که «سفر من به تهران به دنبال دیدار موفقیت‌آمیز آقای ظریف به نیوزلند در اوائل سال جاری صورت خواهد گرفت. ما درباره موضوعات امنیتی خاورمیانه و روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور رایزنی می‌‌کنیم.»

وزیر خارجه نیوزلند در ادامه گفت: «در هنگام حضور در تهران، توافقنامه‌های کشاورزی که از تبادل دامداران و تولیدکنندگان را پوشش می‌دهد، و همچنین تثبیت گفت‌‌وگوهای بین ایران و نیوزلند در چارچوب کمیسیون همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را امضا می‌کنم.»

به گزارش فارس، پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اسفند ماه در سفر به 6 کشور آسیایی و اقیانوسیه سفری نیز به نیوزیلند داشت.

وزیر امور خارجه در این سفر با حضور در دفتر موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند در پارلمان این کشور با وی دیدار و رایزنی کرد.

در این ملاقات دو طرف در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و آینده بحران سوریه و دیگر بحران‌های جاری در این منطقه و همچنین فرصت‌های گسترش روابط دو و چندجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی رایزنی و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ضیافت شام همتای نیوزیلندی خود شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند در سفر خود به این کشور همچنین با حضور در پارلمان نیوزیلند با تاد مک کلی وزیر تجارت این کشور دیدار کرد.

ظریف در دیدار با وزیر تجارت نیوزیلند ضمن بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و پتروشیمی، توریسم، بنادر، حمل و نقل، کشاورزی، علوم پیشرفته و نانوتکنولوژی، منابع انسانی به ویژه در حوزه‌های مهندسی، بر انجام هر چه سریع‌تر سفر برنامه‌ریزی شده وزیر تجارت نیوزیلند به تهران تاکید کرد.

وزیر تجارت نیوزیلند نیز با اشاره به اینکه تاریخ سفرش به تهران به زودی قطعی خواهد شد، برخی زمین‌های همکاری دو کشور را برشمرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌تواند گسترش یابد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار اعضای شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند از بازرگانان نیوزیلند برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ ایران دعوت کرد.

ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند با جان کی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی را بررسی کردند.

وی در این ملاقات با اشاره به ملاقات‌های خود با وزرای خارجه، تجارت و اعضای "شورای بازرگانی خاورمیانه" نیوزیلند، زمینه‌های روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را برشمرد و بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.

نخست وزیر نیوزیلند نیز با ابراز خشنودی از رفع تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد از گسترش روابط 2 کشور حمایت و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات فراروی روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور را صادر خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها در ولینگتون با ناتان گای وزیر صنایع اولیه (کشاورزی، دامداری و شیلات) نیوزیلند دیدار و در خصوص روابط و همکاری‌های 2 کشور گفت‌وگو کرد.

وزیر صنایع اولیه نیوزیلند در این ملاقات ضمن ابراز خشنودی از دیدار ظریف از نیوزیلند اعلام کرد ایران کشوری باثبات بوده و منافع مشترک 2 کشور در گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع اولیه است.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به سفر پیش روی وزیر تجارت نیوزیلند به ایران، برای تنظیم سفر وزیر صنایع اولیه نیوزیلند به ایران، اعلام آمادگی کرد.

ظریف در این سفر همچنین دیداری با رهبر حزب کارگر نیوزیلند داشت و پس از آن در آخرین برنامه خود در سفر به نیوزیلند به سخنرانی در جمع اعضا و صاحبنظران موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند در محل پارلمان این کشور پرداخت و در پایان به سوالات حاضران پاسخ گفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس