کد خبر 575346
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایران و روسیه اهرم‌هایی دارند که می‌توانند بر روی دولت سوریه فشار بیاورند و امید است که ایران به صورتی سازنده از این اهرم استفاده کند.

 به گزارش مشرق، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب کنفرانس خبری روزانه این نهاد، در خصوص مسائل مربوط به سوریه و مصوبه جنجالی امروز سنا برای شکایت از دولت‌های حامی تروریسم، سخن گفت.

نماینده‌های سنای آمریکا امروز با اجماع طرحی را تصویب کردند که شکایت از دولت-ملت‌های حامی تروریسم را مجاز می‌کند و همه می‌دانند که این به معنی هموار شدن راه برای شکایت از عربستان به دلیل سعودی بودن 15 تروریست از 19 عامل حملات 11 سپتامبر است؛ خانواده‌های قربانیان اعتقاد دارند که دولت سعودی از این افراد حمایت کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا و «باراک اوباما» رییس‌جمهور این کشور که امضای هر دو برای قانون شدن این طرح لازم است اما تاکنون با کلیات چنین مصوبه‌ای مخالفت کرده‌اند.

جان کربی در پاسخ به سوالی درباره موضع وزارت خارجه در برابر این اقدام سنا گفت: «ما هنوز در خصوص این طرح قانونی نگران‌ایم؛ درباره تبعات احتمالی وضع چنین قانونی نگرانی داریم و کماکان به ابراز نگرانی خود ادامه می‌دهیم.»

وی ادامه داد: «روابط ما با عربستان سعودی خیلی نزدیک است و رهبران این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله گرد هم آوردن معارضان سوری در ریاض، به ائتلاف کمک کرده‌اند.»

سخنگو در جمع‌بندی این بخش گفت: «موردی نمی بینم که ما را از تعمیق و گسترش روابط با عربستان باز دارد.»

جان کربی به تلاش‌های ناکام امروز گروه تماس در وین برای ایجاد آتش‌بس فراگیر در سوریه هم پرداخت.

وی در خصوص نقش ایران و روسیه در این مسیر گفت: «روس ها از انتقال سیاسی و اجرایی شدن قطعنامه سازمان ملل حمایت می‌کنند؛ ما می‌دانیم که روس‌ها بر روی (بشار) اسد اهرم فشار دارند و هر گاه از این اهرم استفاده کرده‌اند، نتیجه‌بخش بوده است.»

وی در خصوص نقش ایران گفت: «ایران هم در سوریه اهرم فشار دارد که البته امیدواریم به صورتی سازنده از این ظرفیت استفاده کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    از اهرم فشار خود استفاده کند که ترور و تروریست آمریکا فرصت تحرک پیدا کند - مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس