کد خبر 574413
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

در این مطلب با تفاوت این سه موضوع و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

 تفاوت روت، آنلاک و جیلبریک کردن موبایل چیست؟به گزارش مشرق، شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت مابین روت کردن دستگاه‌های اندرویدی، آنلاک و جیلبریک گوشی‌های اپل در چیست؟ برای بررسی بیشتر به این گزارش توجه کنید.
 
جیلبریک کردن چیست؟
 
جیلبریک کردن یا اصطلاحا Jailbreaking عموما مربوط به سیستم عامل آی او اس اپل می‌شود. از طریق جیلبریک کردن دستگاه‌های هوشمند این شرکت نظیر آیفون‌ها و آیپدهای اپل می‌توانید محدودیت‌های تعریف شده برای سیستم عامل دستگاه را حذف نمایید. با جیلبریک کردن دستگاه‌های آی او اسی تقریبا تمامی محدودیت‌هایی که اپل برای سیستم عامل آن تعیین کرده از بین می‌روند.

در این شرایط شما می‌توانید نسبت به نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های سوم شخصی که در اپ استور (App Store) موجود نیستند وارد عمل شده و این اپلیکیشن‌ها را بر روی دستگاه خود نصب نمایید. در غیر این صورت سیستم عامل آی او اس به شما این اجازه را نمی‌دهد تا از اپلیکیشن‌های سوم شخص و خارج از اپ استور در دستگاه آی او اسی خود استفاده کنید.
 
با جیلبریک کردن دستگاه آی او اسی خود می‌توانید مرورگر پیش فرض آن را تغییر داده و به طور کلی انعطاف عملکرد بیشتری را شاهد باشید. در یک بیان کلی می‌توان این‌گونه عنوان داشت که با جیلبریک کردن دستگاه آی او اسی خود می‌توانید نسبت به استفاده از اپلیکیشن‌هایی وارد عمل شوید که اپل به طور پیش فرض اجازه استفاده از آن‌ها را سلب کرده است. اما دقت داشته باشید که جیلبریک کردن تنها برای محصولات شرکت اپل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در ابتدای این بخش اشاره داشتیم که جیلبریک کردن عموما مربوط به سیستم عامل آی او اس اپل می‌شود، بنابراین این فرآیند مختص این سیستم عامل و محصولات اپل نیست. به عنوان مثال شما می‌توانید تبلت سرفیس RT مایکروسافت (Microsoft Surface RT) را نیز جیلبریک نموده و بدین صورت امکان نصب نرم افزارهای تایید نشده از سوی این شرکت بر روی آن را فراهم آورید. در این تبلت به طور پیش فرض تنها امکان نصب نرم افزارهایی ارائه می‌شود که از توسط خود کمپانی مایکروسافت طراحی شده باشند.
 
تفاوت روت، آنلاک و جیلبریک کردن موبایل چیست؟

اما کمپانی‌هایی همچون مایکروسافت و اپل به هیچ وجه تمایل ندارند که شما دستگاه‌های هوشمند این برندها را جیلبریک نمایید. چرا که در این صورت کاربر مجبور به استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای ارائه شده از سوی این دو کمپانی نبوده و می‌تواند از سایر اپلیکیشن‌های سوم شخص نیز استفاده کند. این موضوع به نوعی برای این کمپانی‌ها زیان‌آور محسوب می‌شود. بنابراین اگر تمایل داشته باشید که در آیفون، آیپد یا تبلت سرفیس RT خود نرم افزاری سوم شخص را نصب و راه‌اندازی کنید، ابتدا باید نسبت به جیلبریک کردن دستگاه وارد عمل شوید.
 
روت کردن چیست؟
 
اما روت کردن چیست و تفاوت آن با جیلبریک در چه موضوعی خلاصه می‌شود؟ همانگونه که اشاره داشتیم اپل در سیستم عامل آی او اس به طور پیش فرض اجازه نصب اپلیکیشن‌های سوم شخص را ارائه نمی‌کند. اما در سیستم عامل اندروید این موضوع با محدودیت مواجه نیست و شما می‌توانید در شرایط پیش فرض سیستم عامل اندروید نسبت به نصب هر اپلیکیشن سوم شخصی وارد عمل شوید.
 
روت کردن فرآیندی است که به موجب آن امکان دسترسی به منابع اصلی و ریشه‌ای سیستم عامل اندروید فراهم می‌آید. روت کردن بیشتر در سیستم عامل اندروید شایع است اما سیستم عامل‌هایی همچون لینوکس و سیمبین نیز قابل روت کردن هستند. هنگامی که در سیستم عامل لینوکس فرآیند روت انجام شد، کاربر تبدیل به کاربری مشابه با Administrator در ویندوز محسوب می‌شود و قادر خواهد بود که در سیستم عامل تغییرات اساسی ایجاد کند. هنگامی که یک دستگاه مجهز به سیستم عامل اندروید را روت می‌کنید، دسترسی شما به فایل‌های ریشه‌ای امکان‌پذیر می‌شود و این امر سبب می‌گردد تا قابلیت‌های خاصی از طریق برخی اپلیکیشن‌ها برای شما ایجاد گردد.
 
تفاوت روت، آنلاک و جیلبریک کردن موبایل چیست؟

به عنوان مثال شما پس از روت کردن دستگاه اندرویدی خود می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده بر روی آن که در شرایط عادی قابل حذف نیستند را حذف نمایید. همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را بر روی دستگاه خود نصب و راه‌اندازی کنید که تغییرات عمده‌ای بر روی وضعیت عملکرد آن داشته باشند. تغییراتی همچون کاهش یا افزایش فرکانس کاری دستگاه، بهینه‌سازی مصرف انرژی باتری به روش‌های مختلف و … از جمله اصلی‌ترین و جالب‌ترین کاربردهای موجود در دستگاه‌های اندرویدی روت شده محسوب می‌شوند.
 
متاسفانه اغلب کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی نیز با روت کردن ذستگاه‌های هوشمند خود مخالف هستند. طبق ضوابط اغلب این شرکت‌ها، روت کردن دستگاه اندرویدی منجر به ابطال گارانتی آن می‌شود. توصیه می‌کنیم که به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روت کردن دستگاه‌های اندرویدی و گارانتی آن‌ها مطلب با عنوان "5 روش برای روت کردن تمام گوشی‌های اندرویدی ” را مطالعه نمایید.
 
آنلاک کردن چیست؟
 
اما آنلاک کردن یا Unlocking به چه معناست؟ آنلاک کردن یک گوشی به کل با دو مسئله روت و جیلبریک کردن تفاوت دارد. برخی از گوشی‌های هوشمندی که در بخش‌هایی از بازارهای جهانی به ویژه اروپا و آمریکا عرضه می‌شوند لاک (Lock) یا اصطلاحا "قفل شده” هستند. لاک بودن یک گوشی بدین معناست که آن دستگاه به موجب قراردادی که با یک اپراتور خاص دارد، تنها می‌تواند از آن اپراتور استفاده کند. به عنوان مثال آیفونی را در نظر بگیرید که تحت قرار دادی با اپراتور وریزون (Verizon) است. این آیفون تنها می‌تواند با سیم کارت اپراتور وریزون روشن شده و مورد استفاده قرار بگیرد. در این نوع قراردادها عموما اپراتورهای تلفن همراه هزینه‌های گزافی را به شرکت‌هایی همچون اپل و … پرداخت می‌کنند و این کمپانی‌ها در قبال این موضوع، محصولات خود را به صورت لاک شده‌ روانه بازار می‌کنند.
 
حال اگر آیفونی تحت قرارداد با اپراتور وریزون باشد و شما سیم کارت اپراتور دیگری را در آن وارد کنید، پیغامی مبنی بر عدم امکان استفاده از این اپراتور بر روی دستگاه شما نمایان می‌شود. آیفون‌هایی که به طور غیرآنلاک یا لاک در بازارهای کشور ما وجود دارند از این دسته آیفون‌ها محسوب می‌شود و قابلیت استفاده از طریق نصب سیم‌ کارت‌ اپراتورهای داخلی را در شرایط معمولی نخواهند داشت. اما به منظور رفع این مشکل باید چه کار کرد؟
 
تفاوت روت، آنلاک و جیلبریک کردن موبایل چیست؟

به منظور رفع این مشکل باید آیفون یا هر گوشی دیگر لاک شده مورد نظر آنلاک شود. آنلاک کردن گوشی از طریق پرداخت هزینه خاصی به اپراتور دارای قرارداد با آن انجام می‌شود. بدین صورت کاربر پس از آنلاک کردن دستگاه می‌تواند با نصب هر سیم کارت دیگری از آن استفاده کند. تعرفه‌ها و شرایط آنلاک کردن محصولات تحت قرارداد با کمپانی‌های سازنده گوشی متفاوت است. به عنوان مثال هم اکنون آیفون ۶ اپل لاک شده توسط اپراتور سوئدی تلیا (Telia Sweden) با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان قابل آنلاک است.

منبع: کلیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس