کد خبر 57400
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۳

ایران تکنولوژی اعمال محدودیت در اینترنت را در اختیار دارد و برنامه‌های آن نسبت به 2سال پیش بسیار هوشمندتر شده‌اند و چشم‌گیرترین شاخص در افزایش قابلیت فن آوری ایران، حمله استراتژیک و هدفمند به یک برنامه نرم افزاری به نام تور (Tor)، می‌باشد.

به گزارش مشرق، لیزا دافتری، نویسنده آمریکایی با اشاره به جنگ رسانه ای غرب در جریان انتشار فیلم کشته شدن نداآقاسلطان در سال 88 و استفاده از انتشار ویروسیِ اینترنتی آن پس از انجام این قتل، در مقاله ای در وبگاه فاکس نیوز می نویسد: پس از این اتفاق ایران به سمت اعمال محدودیت در اینترنت حرکت کرده است. اگرچه ممکن است ایران قادر به واردات تجهیزات جاسوسی سایبری نباشد، اما با توجه به گزارش های اخیر از دولت ایران، این کشور در حال افزایش توانایی‌های خود برای نظارت بر اینترنت است. بسیاری اعتقاد دارند که تهران بومی سازی تولید فن آوری‌های جاسوسی را آغاز كرده است.

وی افزود: این گزارش كه هفته گذشته توسط بخش تحقیقات کنگره، دفتر پاسخگویی دولت، صادر شده است، در ردیابی فروشندگان فن آوری‌های سطح بالای ارتباطات جاسوسی به ایران ناموفق بوده است. با این حال، کنترل اعتراضات اخیر توسط دولت نشان داد، كه مقامات ایران از تجهیزات نظارتی پیچیده‌ای برای کنترل مخالفین آنلاین استفاده می‌كنند.

پس از چهار ماه مطالعه، نتایج اعمال تحریم‌های گسترده‌تر علیه دولت ایران در جولای 2010، توسط دولت ایالات متحده، با هدف ممانعت از تجارت شرکت‌های صادر كننده فن آوری‌های حساس به ایران اعلام شد.

این سؤال مطرح است که آیا این فن آوری‌های ارتباطی از خارج از کشور خریداری شده و یا توسط خود ایرانیان توسعه یافته، و دولت در دفاع از انقلاب در برابر مخالفان سایبری به خودكفایی رسیده است؟

بعد از شورش‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران از سال 2009، اقدامات دولت برای مقابله با مخالفان به اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب، و سایت‌های وبلاگ نویسی، به عنوان موثرترین و عمومی‌ترین راه برای اتحاد و سازماندهی علیه حکومت، نیز كشیده شد.

وی در ادامه مقاله اش در فاکس نیوز افزوده است: آستین هیپ، مدیر اجرایی مركز تحقیقات سانسور و از فعالین توسعه فن آوری‌های افزایش آزادی اینترنت، در این باره می گوید: "من فکر نمی‌کنم آنها به خودكفایی كامل رسیده باشند،‌ اما با توجه به مطالعه كتاب‌های راهنمای دولت ایران می‌توانم بگویم که آنها قطعا در حال تولید این تکنولوژی در ایران می‌باشند."

مدت کوتاهی پس از انتخابات سال 2009 ایران، هیپ، برنامه نویس 26 ساله‌ای كه در شمال کالیفرنیا زندگی می‌كند، ایرانیان را در مورد چگونگی استفاده از سرورهای پروکسی (فیلترشکن) برای دسترسی به سایت‌های اینترنتی مسدود شده، آموزش داد. او پس از مطالعه تکنولوژی دولت ایران، نرم افزاری را طراحی كرد که امكان کدگذاری داده‌ها و پنهان سازی فعالیت‌های اینترنتی را فراهم می‌ساخت.

"من فکر نمی‌کنم شرکتی این تجهیزات سانسور را بطور كامل در اختیار آنها قرار داده باشد. این تجهیزات دارای سه قسمت می‌باشند. قسمتی از آن فناوری است كه آنها اكنون در اختیار دارند؛ بخش دیگر برنامه‌هایی است كه باید از كشور دیگری تامین شود، و هر روز هم بهتر می‌شوند. اگر شما از سال 2009 تاكنون به آنها نگاه کنید، آنها بسیار هوشمندتر شده‌اند."

چشم‌گیرترین شاخص در افزایش قابلیت فن آوری دولت، حمله استراتژیک و هدفمند به یک برنامه نرم افزاری به نام تور (Tor)، یک برنامه عادی که در سال 2009 در تظاهرات‌های مردمی استفاده می‌شد، می‌باشد.

این برنامه، برای اتصال امن به اینترنت از طریق شبکه‌های خصوصی با توانایی پنهان كردن آدرس‌های آی پی، توسط آژانس‌های دولتی ایالات متحده تولید و توسعه یافته بود. دانلود این نرم افزار رایگان بوده و قادر به کدگذاری سابقه پیام‌ها و مرورگر می‌باشد.

تور برای مقابله با یک نوع رایج از نظارت اینترنتی موسوم به "تجزیه و تحلیل ترافیک"، که می‌تواند منبع و محل یک کاربر را ردیابی نماید، طراحی شده بود.

این نویسنده آمریکایی، همچنین می نویسد: تور در بهترین حالت خود، قادر بود حدود 250000 کاربر كه همزمان به شبکه آن متصل شده بودند را از فناوری نظارتی محافظت نماید. تعداد کاربران در ایران پس از اغتشاشات به بیش از دو برابر افزایش یافت.

در اوایل ژانویه سال جاری، بیش از 95 درصد از اتصالات شبكه تور، توسط مركز خدمات پهنای باند در ایران منهدم شد. به گفته کارشناسان، دولت ایران سال‌ها برای رهگیری و از كار انداختن این برنامه تلاش كرده است.

هیپ می افزاید: "ایجاد وقفه در این فن آوری، چیز شگفت انگیزی نیست. مشکل در سرعت انتقال پیام‌ها می‌باشد، مثل اداره پست كه برای اطلاع از محتوای نامه‌ها آنها را باز می‌كند. تصور کنید این كار یک میلیون بار در ثانیه اتفاق می‌افتد. آنها مجبور نیستد چیز جدیدی کشف كنند؛ كافی است هزینه بیشتری كرده و سرعت انجام این كار را افزایش دهند."

دولت ایران در تلاش گسترده برای کنترل مخالفین جمهوری اسلامی در جریان "جنگ نرم" و مقابله با نفوذ و تاثیر افكار و ایده‌های خارجی، تهاجمی‌ترین تاکتیک خود را در اوایل سال جاری، با برنامه اینترنت ملی و قطع دسترسی ایران به اینترنت جهانی(؟) از اوایل اوت و به موازات آن راه اندازی یك شبکه قانونی اسلامی یا "حلال" را اعلام كرد، كه دولت را به مسدود نمودن سایت‌های مخالفین ایران قادر می‌سازد.

اگرچه کارشناسان می‌گویند که ممنوعیت كامل خدمات اینترنتی پهن باند در سراسر ایران، به نظر كار بسیار جسورانه‌ای می‌آید، اما گزینه استفاده از سیستم شبکه‌ای دوگانه به طور کامل امکان پذیر بوده و در کوبا و کره شمالی اجرا شده است.

وی همچنین می نویسد: در پاسخ به افزایش اعمال محدودیت در ارتباطات، وزارت امور خارجه آمریكا، 2 میلیون دلار کمک مالی به پروژه دسترسی ایمن به اینترنت قابل حمل از طریق تلفن‌های همراه توسط مخالفین در ایران اختصاص داد. این سیستم مستقل، به نام "اینترنت چمدانی" به طور مخفیانه قابل حمل بوده و به راحتی می‌توان آن را از مرزهای حساس نیز رد نموده و به سرعت یك ارتباط بی‌سیم را با آن برقرار كرد. این فناوری برای عبور از سانسور و قطع ارتباطات، توسعه یافته است.

هفته گذشته، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد که ایران آماده مبارزه با طرح اینترنت چمدانی، كه آن را طرح "تروریسم سایبری" آمریكا خواند، می‌باشد.

اینترنت چمدانی بر اساس یك فناوری بی‌سیم و تقریبا بصورت غیرقابل رهگیری، برای عبور از محدودیت‌های ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در ایالات متحده و سراسر جهان، ساخته شده است. تنها راه برای مقابله با آن استفاده از دستگاه‌های مسدود كننده (جمر jammer) با فرکانس رادیویی بالا است.

هیپ می گوید: "آنها نمی‌توانند به طور کامل ارتباط را قطع كنند، چرا که برای كارهای بانكی و دولتی خود به آن احتیاج دارند."

وی در انتها می افزاید: "اگر شما منبع ایجاد ارزش اقتصادی را مختل كنید، با مشکل بزرگتری روبرو خواهید شد، دولت ایران نیز از این موضوع مطلع است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    3 3
    مرگ برفيلترينگ وفيلتركنندگان .
  • k-1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    فیلترینگ اینترنت از طرف هر کی که هست کار بسیار مضخرفیه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 1
    مزخرف
  • امير ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    متاسفانه فيلترينگ گاهي دامن سايتهايي رو مي گيره كه آدم شاخ درمياره. نمونش فيلتر شدن سايت مبين مديا كه واقعا فيلمها و سخنرانيهاي خوبي داره.
  • بنده خدا ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 7
    شما که با فیلترینگ مخالف هستید ایا میشود در خانه جلوی بچه های کوچک برهنه راه رفت ایا به خود اجازه می دهید جلوی همکارانتان فحش بدهید پس شما رفتارتان را فیلتر میکنید
  • دوست ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    سال هاست می خواهد اینترنت را ملی کنند، درست است که کامپیوتر را رایانه نام گذاشتند اما اینترنت؟؟؟؟ اینها همش لاف است. حتی مطمئنم توان طراحی یک سایت مانند فیس بوک از نظر فنی هم در این افرار مدعی نیست. و الا به جای این هم لاف بیهوده بعد از این همه سال در اینترنت عرضه اندامی کرده بودند. حاصل تلاش سال های زیاد فعالیت دوستان ما در مخابرات و ارتباطات و دیگر نهاد ها را کجا می تواند دید؟ ایمیل ملی؟ فایل شیرینگ ملی ؟ شبکه اجتماعی ملی ؟ سرچ ملی؟ نرم افزار های تحت وب ملی ؟ کدام یک از این سرویس ها را ما داریم جز تعداد انبوهی از سرویس های کپی برداری شده از سورس های آماده و مسخره از شبکه های اجتماعی ، یا سرچ هایی که ظاهری ایرانی دارند و در آخر دست به دامان گوگل می شوند. سال ها پول بیت المال صرف شعار و شعار و شعار شده است .
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    همیشه دزدها یه قدم جلوتر از پلیسها هستند. در تمام طول تاریخ، وقت خودتون رو تلف نکنید. پیغمبر اسلامش لست علیهم بمسیطر بوده، کی این شغل رو واسه شماها تعریف کرده من نمیدونم! نون توشه؟! خدا در قیامت بهتون رحم کنه.
  • باحال ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 2
    فیلترینگ یعنی نخوردن هر غذایی فیلترینگ یعنی هر جایی نشدن مرگ بر فیلتر شوندگان دورود بر فیلتر کنندگان
  • k-1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    با این حرفت به داری سایت دولت یارم حواست باشه اگه تو عقده ایه هر جای می ری همه که مثل تو نیستن
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 2
    به جرات می گم اگر فیلترینگ نبود....حداقل 1 میلیون جوان پای سایتهای مستهجن تحصیل کار و انسان بودن رو جا می گذاشتن...و پیر می شدن....
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 1
    فرکانسهای کور کننده ماهواره کم بودن برای سرطان تو نهران یه چیز جدید هم گیر آوردیم که مبادا آخرت مردم نه، آخرت حکومت ختم به خیر نشه!
  • K-1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    اون برادرانی که منفی زدن لطفا دلیلشونم بگن شاید ما اشتباه می کنیم
  • k-1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    خطاب به اقای ناشناس:من از شما و بقیه ی کاربرا معذرت می خوام چون من تو چند تا سایت نظر میدم و وقت ویرایش کردن ندارم اینجور اشتباهات پیش میاد بازم عذر خواهی می کنم و شرمنده
  • k-1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    اخه برادر اینا همه چی رو فیلتر می کنن فقط اونا نیست که
  • k-1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    شما اشتباه می کنید
  • اصلانی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    3 0
    من یک بازرسم ؛ دیروز تمام تلاش خودم رو برای باز کردن سایت های فیلتر شده بدون نرم افزار های رایج و فقط لز طریق خود اینترنت انجام دادم باید به ایرانیانی که در کار فیلترینگ هستند احسنت بگم واقعا عالی کار کرده اند
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    تنها خاصیت این فیلترینگ اضافه کردن 2000 تومان به هزینه ماهیانه اینترنت شما بابت وی پی ان است که خودش به هر حال کلی ها را میلیونر کرده و مقداری هم شغل ایجاد کرده
  • 110 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    احمق جان بفهم. عاقبت این حکومت ختم به خیر نشه عاقبت مردم هم نمیشه
  • محمد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    اصل فیلترینگ به هیچ عنوان مزخرف نیست. اما این سبک فیلترینگ که در موارد زیادی دامن سایتهای بسیار عالی و عاری از مشکل اخلاقی و سیاسی رو می گیره که واقعا سر درد آوره. نمونه اش سایت توزیع لینوکس ایرانی پارسیکس. اینکه چرا فیلتر شده و چه ربطی به موضوع فیلتر داره واقعا جای تعجبه. ولی همه ی این مثالهای نقض نمی تونه و نباید اصل وجود فیلترینگ رو زیر سئوال ببره. چون که به نوعی فیلترینگ ÷یش و بیش از هر چیزی دفاع از هویت ایرانی اسلامی ما در مقابل یه فرهنگ بیگانه اس. البته که این فیلترینگ چیز طبیعی هستش.
  • نباتلخ ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 1
    خانه ی خود را در دامنه ی آتش فشان بنا کن شهید آوینی
  • پیمان ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    در کل فیلترینگ در فضای کنونی اینترنت یک نیاز اجتناب ناپذیر است. شما تصور کنید نوجوانی که تازه به اینترنت دسترسی پیدا کرده و بنا به کنجکاوی با دسترسی به یکسری سایت ها ممکن است وارد چه فضاهای آلوده ای شود.
  • بهنام فیروزی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    باید به آقای بازرس عرض کنم که بنده با دست خالی بدون هیچ گونه فیلترشکنی و ، وی پی انی با دست خالی مستونم اون سایت هایی که شما باز نکردی به راحتی باز کنم برو یخورده اطلاعاتت رو ببر بالا بازرس جااااان
  • بهنام فیروزی ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    جدی میفرمایید؟؟ هر کس عقل نداره باید بره.... خوب شما اینترنت رو فیلتر کردید دیگه دختر های خیابونی رو نمیتونید فیلتر کنید!!!...
  • بهنام فیروزی ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    چه ربطی داره اخوی واقعیت ها رو نمیشه که انکار کرد برادر من
  • حامد ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    کاربسیار خوبیه
  • مهدی ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    به نظر من ما باید نرم افزار های فیلتر کننده رو به دست پدر وها و مادر ها بدیم و به اونها آموزش بدیم تا برای کودکانشون استفاده کنند نه اینکه کلا همه چیز رو فیلتر کنیم . من به عنوان یه دانشجو بارها و بارها برایم اتفاق افتاده که برای سرچ کردن مقاله ای بخاطر فیلترینگ دچار مشکل شدم و ازطرفی ما میدونیم که فیلترینگ سرعت اینترنت ما رو هم کمتر میکنه .
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    2 0
    چطوره فرکانس های وایمکس وای فای اینترنت بی سیم و ماهواره ای و......سرطان زا نیست ولی فیلترینگ!!! و کور کننده ماهواره سرطان زاست لعنت بر حزب شیطان..
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    ای شیطون!
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    دلیلش اینه که مزخرف رو غلط نوشتی
  • محمود ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    فیلترینگ سایتهای غیر اخلاقی و سایتهای توهین کننده به افراد کار درستی است. اما فیلترینگ در ایران فراتر از این ها است
  • رامین ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    به نظر من شاید امکان دو نوع ارطبات با فیلتر و بدون ان باشه که پدر مادرها از محدودترین اون برای فرزندانشان استفاده کنند بقیه مردم که بالغ و عاقل هستند شعور استفاده از اینترنت رو دارن لازم به فیتلر نیست. (((یکی رو زندانی کنی بگی برای خودته نری تو جامعه مرتکب گناه میشی ))) این راه درستی نیست روشنگری برای استفاده درست از اینترنت بهتر جواب میده.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    آقای محترم شما میتونی این نظر رو در مورد خودت بدی ولی دیگران نه.
  • مهدی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    1 0
    ای آقا هممون سر کاریم برید خوش باشید اینا همه .....
  • عباس ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    فیلترینگ اگر جلوی فساد را بگیرد خوب است اما در مورد غیر فساد اخلاقی چه ملاک هایی وجود دارد.
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    تنها سودش اینه که بعد از چن دقه که داری سرچ میکنی احساس سردرد و زدگی بهت دست میده اوناام همینو میخوان
  • غیر دوست ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    0 0
    از کجا میدونید که توان فنی وجود نداره اگر خواستی درباره ساخت یک سایت اجتماعی میشه صحبت کرد در کل یک سایت اجتماعی از نظر فنی کاری نداره بله از نظر علوم ارتباطات و رسانه کار داره که ما در این مورد ضعیف هستم این هم مال این است که اساتید دانشگاه های ما از نوع غربی هستند که بلدند حرف های جامعه شناسان غربی رو بزنند توی صدا سیما انقدر جامعه شناسه غربی ریخته که نمیشه حرف اسلامی زد بعد شما هیچ از فیس بوک و نمونه های آن اطلاع نداری بعد آن رو یک قطب می دانی که قابل دسترسی نسیت معلومه فقط از اینترنت چه استفاده می کنی ............
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    یکم فکر کنید بعد آمار بدید ! یک میلیون جوان ! این که گفتید به ریال بود یا تومان ؟ D:
  • احمد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    فلترینگ خوب است نه به حدی که وقتی یک موضوع علمی را سرچ میکنی وباکلی زحمت پیداش میکنی وبا هزار امید رو اینتر کلیک میکنی وبعد از لحظات صفحه فلترینگ ظاهر میشه فکرشو بکن که چی حالی به انسان دست میده من که هرچه در توان دارم ...... میکنم چون بارها برای دانلود یک فایل معمولی وغیر سیاسی یا اخلاقی به این مشکل برخورد نمودم بخاطر فلترینگ ونیاز شدید داشتن به انترنت مجبور شدم فلتر شکن تهیه کنم وانهم تصور شو بکن انسان به هزار فتنه وفساد ناخواسته دست پیدامیکند. که اگر در حالت عادی وبدون فلتر شکن به فایل یا صفحه مورد نظرم که از هر نظر هم سالم بود میرسیدم هرگز فلترشکن را به خانه خود و رایانه خود راه نمیدادم. ولی افسوز که ناچار هستم
  • محمد ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    1 0
    بهتره تو ایران الاغ سواری کنیم تا اینترنت سواری این از همه برامون شایسته تر هستش
  • ali ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    فیلترینگ تا حدودی خوبه ولی اینها از دم همه چیز رو دارن فیلتر میکنن میگی نه یه آهنگ جدید از علیرضا افتخاری دانلود کن ببین میتونی؟
  • علی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 0
    کسی که بخواد به سایتهای مستهجن سر بزنه راه دور زدن فیلتر رو به خوبی بلده این وسط فقط افرادی که میخوان به سایتهای اخلاقی دسترسی داشته باشن و دنبال مقاله یا آهنگهای مجاز جدید هستن به مشکل برمیخورن
  • خوشگل باشی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    لعنت بر این سایت مزخرف
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام به نظر من که آدم نیمه مذهبی هستم فیلتر اشتباهه باید برداشته شود وامید وارم دولت 11 دهم این اشتباه دولتهای گذشته را رفع کنندو دیگه بس است محدود کردن جامعه اگه راست میگن رو فرهنگ کشور کارکنن نه محدودیت که سمه با فرهنگ سازی خوب میتوانند دست امریکای لعنتی رو رو کنن
  • تلوزیون هوشمند ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    فیلتر شکن مجانی و خوب ولی فیلترینگ با پوله بیت المال و بد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس