کد خبر 573585
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

یک کارشناس بهداشت عمومی گفت: مهمترین خواص «شیرین بیان» که جدیداً کشف شده است و در آمریکا، اروپا و آلمان استفاده می‌شود، درمان کننده زخم معده و سرطان معده است.

به گزارش مشرق، آسیه محمدی درباره خواص دارویی گیاه شیرین بیان اظهار داشت: شیرین بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و هم چنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود.
 
به گفته وی شیرین بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به طول 1 متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.
 
این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسسیریزیک با شیرینی 30 تا 50 برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.
 
محمدی ادامه داد: طبق بررسی مطالعات انجام شده مهم‌ترین خواص شیرین بیان که جدیداً کشف شده و در آمریکا، اروپا و آلمان استفاده می‌شود، درمان کننده زخم معده و سرطان معده است.
 
وی افزود: شیرین بیان خلط آور، مدر و قاعده آور، پاک سازی شش، جگر و سینه، مقوی اعصاب، درمان کننده التهاب معده، امراض دماغی و اعصابی، تنگی نفس، تقویت چشم، آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی است.
 
این کارشناس بهداشت عمومی یادآور شد: همچنین از پماد برگ‌های این گیاه جهت رفع بوی بد زیر بغل و پا استفاده می‌شود. با توجه به خواص بی شمار و در دسترس بودن گیاه شیرین بیان در ایران برنامه ریزی دقیق و اصولی برای توسعه فعالیت‌ها و حفاظت و بهره برداری از این گیاه در عرصه‌های درمان و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    جدیداً کشف شده؟ صدها سال است که مردمان ایران زمین برای رفع دردهای معده از عصاره این گیاه استفاده می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس