کد خبر 572552
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

محققان به تازگی کشف کرده‌اند که می‌توان نمونه‌های خون را به کمک پروتئین موجود در ابریشم به مدت طولانی و در دمای بالا حفظ کرد.

به گزارش مشرق، توسعه این کار می‌تواند به مراقبت‌های بهداشتی در مکان‌هایی که امکانات خنک کنندگی در آن کم است کمک کند.

دانشمندان در دانشگاه تافتز با استخراج پروتئین موجود در پیله ابریشم به نام "فیبروئین"، موفق به ایجاد یک روش ذخیره سازی جدید خون شدند.

این پروتئین در صورت اعمال در ماده های دیگر از کیفیت نگهدارندگی بالایی برخوردار است.

در این روش، پروتئین مذکور خالص شده و به خون اضافه می‌شود، سپس هوای موجود در آن گرفته شده و در دمای 22 تا 45 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود.

این تیم سپس در فواصل زمانی مختلف با حل کردن این پروتئین در آب قادر به بازیابی خون بوده و به راحتی می‌توانند نمونه خالص را برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار دهند.

دانشمندان بر این باورند که پروتئین موجود در ابریشم، تغییرات کمتری را در نمونه‌های خونی ایجاد کرده و استفاده از آن بسیار موثرتر از نگهداری نمونه‌های خون بر روی کاغذ یا خشک کردن آنها است.

همچنین در این روش آسیب‌های احتمالی که طی فرایند یخ زدایی رخ می دهد نیز وجود ندارد.

محققان دریافتند که این نمونه‌ها می‌توانند حتی پس از ذخیره سازی به مدت 84 روز در درجه حرارت 113 درجه فارنهایت با موفقیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

این کشف بر اساس پژوهش قبلی که توسط دیوید کاپلان، مهندس پزشکی در دانشگاه تافتز صورت گرفته بود، انجام شده است. کاپلان قبلا خواص ابریشم در آنتی بیوتیک‌ها، واکسن‌ها و آنزیم‌ها را اثبات کرده است.

این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس