کد خبر 572187
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

با وجود اینکه مسئولان دولتی هزینه ایجاد هر فرصت شغلی را تا ۲ میلیارد تومان اعلام می‌کنند اما هزینه صدور هر مجوز کار برای اتباع بیگانه در سال جاری تنها ۲۸۷۵۰۰ تومان تعیین شده است!

به گزارش مشرق، در این هفته عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اعلام اینکه درباره افزایش حق مسکن کارگران با وزیرکار و معاون وی گفتگو و نامه‌نگاری شد، گفت: تاکنون پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشته است.در حالی دولت می‌گوید هزینه ایجاد هر شغل تا 2 میلیارد تومان هم رسیده که قیمت فروش هر مجوز کار به خارجی‌ها در سال 95 کمتر از 280 هزار تومان است. دولت هزینه تمدید هر مجوز کار برای اتباع بیگانه را در سال 95 به میزان 207 هزار تومان و هزینه صدور کارت جدید اشتغال را نیز 287 هزار و 500 تومان تعیین کرده است. در عین حال، این احتمال نیز وجود دارد که با افزایش رفت و آمدهای خارجی ها به ایران و واگذاری اجرای برخی پروژه ها به کشورهایی مانند کره جنوبی و چین، بزودی دولت برخی مجوزهای رایگان کار را هم برای مهندسان، تکنسین ها و حتی کارگران خارجی صادر نماید.

وزیر کار با اعلام اینکه موضوع مشاغل غیررسمی با بخشنامه قابل حل نیست، گفت: 6.5 میلیون نفر در بخش غیررسمی اقتصاد مشغول به فعالیت هستند. علی ربیعی با اعلام اینکه 6.5 میلیون شاغل غیررسمی داریم گفت: با زور یا بخشنامه مشکل مشاغل غیررسمی حل نمی شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار شاغلان کشور را 22 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 16 میلیون نفر در مشاغل رسمی مشغول به کارند و 6 میلیون و 500 هزار نفر مشاغل غیررسمی دارند.

یک مقایسه دلاری از حقوق‌ها نشان می‌دهد حداقل مزد امسال مشمولان قانون کار ساعتی تنها معادل 1.07 دلار است و در برخی کشورها شاغلان نسبت به بازار کار ایران تا 10 برابر در ساعت دریافتی دارند.

آمارها نشان می‌دهد 1.3 میلیون بیکار کشور قبلا شاغل بوده و به دلایلی از جمله تعطیلی، تعدیل نیرو و یا تصمیم شخصی بیکار شده‌اند، همچنین گروه شغلی ساختمان پُرریسک‌ترین حوزه کاری شناخته شده است.

با وجود اینکه دولت می‌گوید در فاصله 92تا 94 حدود 1.2 میلیون شغل ایجاد شده اما آمارهای رسمی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و اشتغال خالص دراین دوره نه تنها بیشتر نشده بلکه 41 هزار نفر هم کمتر شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه دولت به وعده‌های خود به کارگران عمل نکرده است، گفت: کارگران می‌پرسند زمان مناسب دولت برای تایید افزایش حق مسکن چه وقتی است؟ فرامرز توفیقی با بیان اینکه انتقادات از وضعیت دستمزد فعلی نیروی کار واقعی است و در ان دلسوزی وجود دارد، گفت: از وزیر کار توقع می‌رفت در هفته کارگر از وحدت حرف بزند. اگر در دولت قبل اشتباه شده و با تورم 30 درصدی که البته 48 درصد بوده، 9 درصد افزایش مزد صورت گرفته، در این دولت باید اصلاح شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    بروید حقوق مدیران شهرداری وبانکهای دواتی رابرسی کنید که بسیاز جای تاسف دارد حال حقوق کارمندان رده پایین بانک ویا ادارات دولتی دیگررابرسی کنید که خیلی ناچیز است وحال حقوق بازنشستهای بانک را که بشدت بعد ازبازنشستگی پایین می اید ایا این عدالت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس