کد خبر 570702
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳

پاكستان در واكنش به اقدام اخیر هند در انجام آزمایش مخفیانه موشك بالستیك با قابلیت حمل كلاهك هسته ای از طریق زیردریایی در آب های اقیانوس هند، نسبت به این اقدام ابراز نگرانی و اعلام كرد كه این اقدام می تواند ثبات راهبردی در جنوب آسیا را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش مشرق، ماه گذشته هند تایید كرد كرد كه اقدام به آزمایش موشكی دوربرد با قابلیت حمل كلاهك هسته ای كرده است؛ موشكی با برد سه هزار و پانصد كیلومتر كه می تواند از زیردریایی های غول پیكر شلیك شود. گزارش ها حاكی است كه هند دو ماه پیش و بطور مخفیانه اقدام به انجام این آزمایش های موشكی كرده بود اما یك ماه بعد از انجام این آزمایش موشكی، اخبار آن را اعلام كرد.

انجام این آزمایش موشكی بدون اطلاع قبلی و بطور مخفیانه، بر نگرانی های پاكستان از تحركات موشكی و تسلیحاتی هند افزوده است.

روزنامه اكسپرس تریبیون پاكستان به نقل از یك مقام وزارت امور خارجه این كشور بدون ذكر نام وی نوشت: انجام این گونه آزمایش های موشكی یك اقدام و تحول جدی است. از سال 1988، روال به این شكل بوده است كه هند و پاكستان بطور رسمی یا غیررسمی یكدیگر را از انجام آزمایش های موشكی خود مطلع می كردند اما این بار هند به گونه ای دیگر عمل كرده است.

پاكستان و هند در سال 2005 قراردادی امضا كردند و به موجب آن توافق كردند كه هرگونه آزمایش موشكی خود را قبل از انجام آن، به اطلاع طرف مقابل برسانند تا از بروز هرگونه سوءتفاهم و برهم خوردن ثبات و صلح منطقه ای جلوگیری شود.

این مقام وزارت خارجه پاكستان گفته است كه حتی قبل از امضای این قرارداد هم، دو كشور به دلیل حساسیت فوق العاده مسئله تسلیحات هسته ای، یك تفاهم نامه جامع در زمینه ضرورت اطلاع دادن به یكدیگر درخصوص آزمایش های موشكی داشتند.

وی اعلام كرد كه پاكستان مسئله اخیر یعنی انجام آزمایش موشكی هند بدون اطلاع قبلی را از طریق مجاری دیپلماتیك با طرف هندی مطرح كرده و خواستار توضیح هند در این باره شده است.

هند و پاكستان به عنوان دو قدرت هسته ای جنوب آسیا و دو همسایه ناسازگار كه دهها سال است نتوانسته اند اختلاف های سیاسی و مرزی میان خود را حل و فصل كنند، در سال های اخیر همواره در حال رقابت تسلیحاتی از جمله تولید سلاح های هسته ای بوده اند كه رشد سریع تسلیحات هسته ای از سوی این دو كشور باعث نگرانی های جهانی نیز شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس