کد خبر 570352
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷

رابطه اقلیم کردستان با دولت مرکزی در بغداد از زمان سقوط نظام صدام حسین در ۲۰۰۳ و تشکیل نظام فدرالی در عراق رابطه‌ای پر فراز و نشیب بوده...

به گزارش مشرق، رابطه اقلیم کردستان با دولت مرکزی در بغداد از زمان سقوط نظام صدام حسین در 2003 و تشکیل نظام فدرالی در عراق رابطه‌ای پر فراز و نشیب بوده تا آنجا که برخی مواقع حرف از قدرت نظامی هم به میان آمده اما به جرئت می‌توان گفت که رابطه این دو بعد از حوادث اخیر مجلس عراق به این حد خطیر نبوده است. هواداران مقتدی صدر اوایل هفته پیش با هجوم به منطقه سبز وارد پارلمان عراق و دفتر نخست‌‌وزیری شدند و این دو مکان را به تصرف خود درآوردند، هر چند تصرف و تحصن آنها مدت کوتاهی بعد خاتمه یافت اما یورش و تعرض آنها به برخی از نمایندگان باعث شد تا فراکسیون کرد مجلس بغداد را ترک کنند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تا روشن شدن اوضاع سیاسی عراق حاضر به بازگشت به بغداد نیستند. سلیم‌ الجبوری، رئیس مجلس عراق با سفر به سلیمانیه تلاش به بازگرداندن فراکسیون به سلیمانیه رفت و در دیدارهایش با جلال طالبانی، دبیر کل اتحادیه میهنی، نوشیروان مصطفی، رهبر جنبش تغییر و نمایندگان کرد سعی در متقاعد کردن فراکسیون برای بازگشت به بغداد کرده که به نظر می‌رسد توفیق چندانی نداشته است.

در این وضعیت از تنش بین اقلیم و بغداد است که بارزانی‌ها به میدان آمده‌اند تا با طرح پرونده استقلال دیگر جریان‌های سیاسی کرد را با خود متفق کنند. نیجران بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، دو سه روز بعد از آن اتفاق و بعد از دیدار با مسئول کمیته امور خارجی در پارلمان هلند بیانیه‌ای صادر کرد و از مسئله استقلال کردستان به عنوان حق قانونی و طبیعی اقلیم گفت هر چند بر مسیر گفت‌وگو و تفاهم مشترک تأکید کرد. مسرور بارزانی، رئیس سازمان اطلاعات منطقه کردستان عراق با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن‌پست از شکست مفهوم عراق به عنوان کشوری برخاسته از ویرانه‌های امپراتوری عثمانی گفت که همزیستی در چنین کشوری را ناممکن ساخته و بر همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان از عراق و تشکیل کشوری مستقل تأکید کرد. ادهم بارزانی، عضو کادر رهبری حزب دموکرات کردستان عراق هم یکی دیگر از اعضای این خانواده بود که در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «اکنون زمان برای وحدت بین کردها و اعلام استقلال کردستان و خلاصی از عراق مناسب است.» روشن است که این نحو اظهارنظرهای منسجم و هماهنگ از سوی بارزانی‌ها نمی‌تواند اتفاقی باشد و باید آن را برنامه‌ریزی‌شده دانست که مخاطبش نه بغداد بلکه دیگر گروه‌های سیاسی کرد در اقلیم هستند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم و بزرگ‌خاندان بارزانی‌ها، دسامبر سال گذشته میلادی پرونده همه‌پرسی برای استقلال را باز کرد اما دیگر جریان‌های سیاسی و از جمله اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی چندان روی خوش به آن نشان ندادند و همین نیز موجب به حاشیه رفتن این پرونده شد. حالا و با استفاده از آشوب‌های اخیر بارزانی‌ها تلاش می‌کنند تا از فرصت موجود بیشترین استفاده را برای بازخوانی این پرونده بکنند و حتی به نظر می‌رسد اتحادیه میهنی هم گامی در این جهت برداشته است. ملا بختیار، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی از توافق با حزب دموکرات و دیگر احزاب برای برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت اقلیم در صورت ادامه مشکلات گفته هر چند که تأکید کرد: «اگر عراق دموکرات و فدرال تشکیل و قانون اساسی به شکلی درست اجرا و مشکلات حل شوند، کردها هیچ مشکلی با ماندن در چارچوب عراق فدرال نخواهند داشت.» جمله آخر ملا بختیار نشان می‌دهد اتحادیه میهنی همچنان نگاهش به ماندن در عراق است و تمام امتیاز را به رقیب دیرینه‌اش برای برگزاری همه‌پرسی نداده، البته حمایت جنبش گوران از تشکیل دولت نجات ملی در عراق هم گویای این است که بارزانی‌ها نمی‌توانند روی حمایت تمام و کمال این حزب کردی برای برگزاری همه‌پرسی حساب کنند. با وجود این، نباید از تلاش مضاعف بارزانی‌ها برای استفاده از وضعیت موجود غفلت کرد و به عهده دولت بغداد و شخص حیدر العبادی، نخست وزیر عراق است که متوجه تحرک جدید بارزانی‌ها باشد تا آنها از آشوب فعلی و نارضایتی کردها در جهت تجزیه عراق بهره‌ای نبرند. چنین هدفی تنها با گفت‌وگوی مستمر با احزاب کردی ممکن است تا با برآوردن خواست‌های مشروع آنها بهانه‌ از دست بارزانی‌ها  برای کشاندن عراق به ورطه تجزیه و نابودی عراق گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    4 1
    کردها همواره با این کلید واژه ها شناخته میشن تجزیه /کلاشنیکف /حزب /ترور /گروهک /محرومیت/قاچاق/فرصت طلبی/اشوبگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس