کد خبر 570009
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته برای حضور در گردهمایی سالانه اعضای آیسکو وارد لیما پایتخت کشور پرو شد. قرار است فطانت روز دوشنبه در این اجلاس سخنرانی کند.

به گزارش مشرق، حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست سالانه کمیته رشد و بازارهای نوظهور سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) در پاسخ به دعوت رسمی رئیس این نهاد بین المللی است که خواستار حضور محمد فطانت در نشست هیات رئیسه این سازمان در ماه مه 2016 در شهر لیما ( پایتخت پرو) به عنوان بخشی از گردهمایی سالانه اعضای آیسکو شده و در دعوت نامه خود به سازمان بورس ایران به عنوان عضوی از کمیته منطقه ای آفریقا – خاورمیانه خوش آمد گفته شده است.

بر این اساس محمد فطانت به همراه بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی و فرهاد مرسلی، رئیس امور بین الملل این سازمان روز گذشته پس از عزیمت به کشور قطر و اسپانیا رهسپار کشور پرو شده است.

اوایل فروردین ماه امسال رئیس «کمیته رشد و بازارهای نوظهور» سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (The Growth and Emerging Markets Committee) آیسکو در نامه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اعلام کرد که این سازمان به جمع اعضای این کمیته افزوده شده است.

بر اساس این گزارش در روز نخست برگزاری این گردهمایی ابتدا کارگروه های تخصصی برای ارایه و معرفی دستاوردهای بورس کشور های مختلف برپا خواهد شد و در روز دوشنبه این هفته محمد فطانت در نشست هیات رییسه سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش فارس، «کمیته رشد و بازارهای نوظهور» با داشتن 87 عضو از اعضای عادی آیسکو (حدود 75 درصد اعضای عادی) و 12 عضو از اعضای پیوسته، بزرگترین کمیته این سازمان بین المللی را تشکیل می دهد. هدف از این کمیته ارتقای کارایی و توسعه بازارهای سرمایه نوظهور از طریق وضع قوانین و استاندارهای لازم با برگزاری دوره های آموزشی و کمک های فنی برای اعضا و تسهیل تبادل اطلاعات و انتقال فن آوری است. ده عضو از اعضای این کمیته از اعضای گروه G20 هستند.

همزمان با فشرده تر شدن حلقه تحریم ها در مهر‌ماه 1390(اکتبر2011) نام بورس تهران ناگهان از فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار (WFE) حذف شد. در آن هنگام عضو نبودن ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) دلیل لغو عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌ها اعلام شد.

بورس تهران از سال 1995عضو این فدراسیون مهم جهانی بوده است و با توجه به حضوردوباره سازمان بورس در آیسکو می توان به هموار شدن فرایند عضویت دوباره ایران در فدراسیون جهانی بورس ها امیدوار بود.

به گزارش فارس، سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهمترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال 1983 تاسیس شده مجمعی از سازمان های قانونگذار بازارهای اوراق بهادار و آتی دنیا است. اعضای این سازمان به طور عمده نهادهای ناظر بازارهای سرمایه یا قانونگذاران مالی کشورهای مختلف دنیا هستند.

در حال حاضر بیش از 100 کشور عضو IOSCO هستند که بیش از 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد. نقش این سازمان، کمک به اعضا برای ارتقای استانداردهای بهینه مقررات و ایفای نقش به عنوان مجمعی از نهادهای قانونگذار داخلی در همکاری با یکدیگر و سایر اعضای سازمان است.

دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. در حال حاضر این سازمان 207 عضو به شکل 125 عضو اصلی، 18 عضو پیوسته و 64 عضو وابسته به دبیرکلی آقای «پل اندروز» دارد.

دو هدف مهم این سازمان بین المللی ارتقای استانداردهای بهینه مقررات برای یک بازار کارآ و قانون مدار، تبادل اطلاعات با سایر بازارهای سرمایه و همکاری در خصوص مسائل فنی و عملیاتی، ترسیم استانداردها در راستای دادوستد سرمایه گذاری در سطح جهان و در بین بازارها و کشورها است.

این سازمان کمیته های متفاوتی دارد که سالانه در مناطق مختلف نشست هایی برگزار می کنند. این کمیته ها عبارت از کمیته اجرایی، کمیته فنی، کمیته رشد و بازارهای نوظهور است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس