کد خبر 569250
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

استجابت یک معنای عام دارد که خدا به تو نگاه می کند، خب اگر حضرت حق به تو نگاه کند کم است؟ بعد هم یک چیزی هم به شما می دهد. بلاتشبیه مثلا می روی به خانه یک کریم و می گویی صد ملیون پول بده.

به گزارش مشرق، در جلسه هفتگی سیری در صحیفه سجادیه توسط استاد سید عبدالله فاطمی نیا در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان آیت الله فاطمی نیا را بخوانید:

اینکه به امام کاظم (ع) باب الحوائج می گویند ، فقط برای ما نیست بلکه قدمای اهل تسنن هم به این مطلب قائل هستند. در جلد اول تاریخ بغداد می نویسد که در یک زمانی شخصی بود که معروف بود به شیخ حنبلی ها . ایشان در آنجا می نویسد که هرگز نشد که مشکلی برای ما پیش بیاید و در کنار قبر موسی ابن جعفر حاضر شوم و این مشکل برایم حل نشود.

عزیزان در دعای دوازدهم رسیدیم به اینجا که امام سجاد(ع) خدا را با جمله هایی یاد می کنند که ما و شماها یاد بگیریم. 


می فرماید : ای خدایی که به کار اندک بندگانش هم راضی می شود. خدا از ما کوه کندن نمی خواهد، وظایفی داریم و باید انجام بدهیم، غیر از این چیزی از ما نخواسته است. بعد می فرمایند: ای خدایی که کارهای کوچک بندگان را پاداش عظیمی می دهد. بعد می رسیم به اینجا که خیلی مهم است، می گویند: خدایی که اجابت دعا را ضمانت کرده است. بعضی ها می گویند پس اگر اینطور است پس چرا من دعا کردم و اجابت نشد؟ واقعا این حرف ها انسان را ناراحت می کند، استجابت دو معنی دارد و باید توضیح داده شود، معنی اولش خاص است و آن چیزی که می خواهی به تو داده می شود، ولی یک معنای عام دارد که خدا به تو نگاه می کند، خب اگر حضرت حق به تو نگاه کند کم است؟ بعد هم یک چیزی هم به شما می دهد. بلاتشبیه مثلا می روی به خانه یک کریم و می گویی صد ملیون پول بده ، می گوید مثلا این کتاب را بگیر فعلا ندارم. به پیامبر(ص) می گوید ای رسول ما به بندگانت بگو که من نزدیک هستم به آن ها .

فاطمی نیا: خدا از ما کوه کندن نمی‌خواهد

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: دعا سلاح مومن است و ستون دین است و راه زمین و آسمان است. در حدیث داریم که یک جایگاهی هست نزد خداوند که هیچ کس به آن مرتبه نمی رسد الا با دعا. امیرالمومنین(ع) می فرمایند: امواج بلا را قبل از فرود با دعا از خودتان دور کنید. روایت داریم کسی که از بلایی بترسد قبل از فرودش اگر دعا کند این بلا از او دور می شود.

یک حدیثی است که بسیار ارزشمند است، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هر مومنی از خدا چیزی بخواهد که در او قطع رحم و جلب گناه نباشد، خداوند یکی از سه چیز را به او مرحمت می کند، این معنای استجابت عام است. این سه چیز چیست؟ یک: اینکه بزودی آن دعا را برآورده کند که این خیلی عالی است برای ماها که ظاهربین هستیم. دو: اینکه این دعا را برای آخرتش ذخیره کند. 3- یا اینکه یک بلایی را از او یا از خانواده اش دور کند. این واقعا کم چیزی است؟

یک نکته ای هم درباره دعا خواندن ها عرض بکنم . آقای مداح من دست شما را می بوسم اما تو را به خدا دعا را بخوانید و بروید ، هیچ جایز نیست شما بر دعا حاشیه بزنید . شرح دعای کمیل کار مداح نیست. امیرالمومنین(ع) دیدند شخصی را که دفتری را باز کرده و دعای بسیار بلندی می خواند، فرمودند: ای مرد، خدایی که دعای بسیار تو را می شنود، دعای کم تو را هم می شوند، شخص پرسید آقا چکار کنم؟ بنده خدا فکر می کرد باید حتما دعا طولانی باشد. امیرالمومنین(ع) فرمودند: بگو از هر خیری که هست می خواهم و از هر شری به خدا پناه می برم و از هرگناهی هم آمرزش می طلبم. تمام شد دیگر.

امام صادق(ع) می فرماید: خداوند دعای آدم قسی القلب را مستجاب نمی کند. طرف ده سال است که با برادر و خواهرش قهر است، در خانه اصلا اخلاق ندارد خب این دعایش مستجاب نمی شود.

منبع: عقیق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    2 0
    درود بر تو ای مرد اخلاق!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس