کد خبر 568019
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

مخترع جوان قائم‌شهری با آنکه رتبه دوم مسابقات جهانی ژنو را کسب کرده، ۱۰ سال جویای کار است و ژنو نیز نتوانست گرهی از مشکلش باز کند.

به گزارش مشرق، مقام دوم آسیایی در سال ۸۹ در کیش و مقام دوم جهانی ۲۰۱۱ در نورنبرگ آلمان نیز نتوانست جوازی برای کاریابی این مخترع جوان باشد.
 
از مسئولان شهری گله‌مند‌است و می‌گوید اشتغال پیشکشان، حتی یک بنر برای کسب موفقیت‌هایم در جشنواره‌های خارجی نصب نکرده‌اند و با این جوایز ۱۰ سال بیکار هستم.
 
چاوشش عزیزی کوتنایی مخترع دستگاه هوشمند سازی دستگاه‌های حفاری و تزریق و عملیات مربوط آن‌که رتبه دوم مسابقات جهانی ژنو را کسب کرده است می‌گوید: این مسابقات جزء معتبرترین رویداد مخترعین دنیاست و ازنظر علمی و تجاری حائز اهمیت بوده و در سال ۲۰۱۶ در کشور سوئیس برگزارشده است.
 
وی در خصوص این اختراع توضیح داد: این طرح، وقتی سالها پیش در سد کارون چهاردر شهر ایذه کار می‌کردم، شکل گرفت، بطوریکه کار با دستگاه‌های حفاری برای نیروی انسانی سختی خاصی داشت و با کمک برادرم بامشاد عزیزی کوتنایی تصمیم گرفتم این دستگاه را به‌صورت هوشمند و رباتیک طراحی کنم.
 
این مخترع که مقام دوم آسیایی در سال ۸۹ کیش و مقام دوم جهانی ۲۰۱۱ در نورنبرگ آلمان را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده، با گلایه از معلوم نبودن جایگاه مخترع در ایران، عنوان کرد: چرا صنعت و دانشگاه باهم قهرند و شرکت‌های دانش‌بنیان به علت نبود حمایت نمی‌توانند، دانشجویان نخبه را استخدام کنند.
 
عزیزی کوتنایی ادامه داد: در مسابقات کارآفرینی دانشجویی در سه استان شمالی، دانشجوی برتر شدم، اما با رزومه علمی و مقالات متعدد و به‌عنوان مخترع جایگاه خود را در ایران پیدا نکردم چراکه با ۳۵ سال سن، حدود ۱۰ سال است که از بیکاری رنج می‌برم.
 
وی که به‌صورت اینترنتی از طرح خود در مسابقات مخترعین ژنو دفاع کرده است، گفت: به علت نبود حمایت مسئولان امر در کشور ایران، چون از منبع معتبر علمی ایرانی به این مسابقات معرفی نشدم نتوانستم روادید کشور سوئیس را کسب کنم لذا چون دفاع بنده به‌صورت حضوری نبوده است، جایزه ویژه ۱۰ هزار یورویی این مسابقات را ازدست‌داده‌ام.
 
ژنو به‌داد مخترع قائم‌شهری نرسید +عکس

 عزیزی بابیان اینکه این طرح نیمه‌صنعتی است و برای صنعتی شدن نیاز به حمایت دارد،  اظهار داشت کرد: همین اختراع که در دنیا موفق به کسب رتبه شد در جشنواره ملی نخبگان ایران نظر داوران را به خود جلب نکرد.
 
وی از برخورد مسئولان شهری گله‌مند‌است که حتی یک بنر هم برای این موفقیت در سطح شهر نصب نشده تا مشوقی برای جوانان شهر باشد.
 
این جوان مخترع قائمشهری در پایان گفت: هدف مهم از اختراع برای من این است که هیچ‌گونه آسیبی برای انسان و پیرامونش نداشته باشد و در راستای کمک به بشریت قدم بردارد و باعث آرامش و صلح بین انسان‌ها شود و اختراع از بدو تولید تا آن برهه از زمانی که در اختیار انسان قرارگرفته هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نکند.
 
محمد حبیبی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان استان مازندران نیز با اشاره به فعالیت‌های حمایتی در حوزه فناوری، گفت: بنیاد ملی نخبگان از طرح‌ها و اختراعاتی که در حوزه فناوری باشد حمایت می‌کند مشروط براینکه این طرح‌ها در جشنواره‌هایی که این بنیاد برگزار می‌کند از ارزیابی علمی، فنی و اقتصادی لازم برخوردار باشند.
 
وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی نخبگان استان‌های شمالی در سال جاری، افزود: این جشنواره دوروزه به میزبانی استان گیلان و با حضور استان‌های شمالی در ۲۲ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
 
حبیبی در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره‌ها، عنوان کرد: هدف این برنامه‌ها شناسایی اختراعاتی است که در طرح‌های مختلف ساخته می‌شود و رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشی و تسهیل در مسیر تجاری‌سازی آن‌هاست.
 
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان مازندران تصریح کرد: اگر این طرح‌ها بتوانند از ارزیابی لازم علمی برخوردار شوند، پس از بررسی علمی حائز رتبه نخبگی خواهند شد.
 
وی به تسهیلات ارائه‌شده به طرح‌های برگزیده اشاره کرد و گفت: اگر این طرح‌ها در پارک‌های فناوری و شرکت‌های در حوزه مراکز رشد مستقر شوند و در آستانه تجاری‌سازی قرار گیرند، کمک‌هزینه بلاعوض برای پشتیبانی و توانمندسازی آنان، اعطاء خواهد شد.
 
کسب رتبه در جشنواره های خارجی معتبر نیست
 
حبیبی یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان را تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ریشه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که نخبگان می‌توانند با دارا بودن شرایط و شاخص‌های بنیاد ملی نخبگان با تشکیل این شرکت‌ها از آیین‌نامه اجرایی جذب در دستگاه‌های اجرایی برخوردار شوند.
 
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان مازندران مبنی بر وضعیت طرح‌هایی که در جشنواره‌های خارجی رتبه کسب می‌کنند، اظهار کرد: این طرح‌ها و اختراعات برای  بنیاد ملی نخبگان معتبر نیست.
 
وی تأکید کرد: به علت اینکه این ابتکارات باید متناسب با فعالیت‌های توسعه‌ای کشور باشند و از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استانی و کشوری، برخوردار باشند باید هر اختراع و ابتکاری با شرکت در جشنواره‌های داخلی و داوری علمی بنیاد ملی نخبگان، برگزیده شوند.
 
حبیبی در پایان این گفتگو، خاطرنشان کرد: صرف دریافت یک گواهی از جشنواره خارجی، نمی‌تواند نشانه بومی‌سازی یک اختراع و یا یک طرح محسوب شود.
 
 علی جوانی قادیکلایی رئیس مجمع عالی نخبگان شهرستان قائم‌شهر نیز در این مجمع را یک سازمان مردم‌نهاد معرفی کرد و گفت: مجمع عالی نخبگان زیر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۵ تأسیس و در استان مازندران از سال ۹۱ در حال فعالیت است.
 
وی بابیان اینکه هر شخصی فکرو ایده نو در رشد و پیشرفت بشریت کشور ارائه دهد، نخبه محسوب می‌شود، اظهار داشت:: در فاز اول وظیفه این نهاد شناسایی افراد نخبه است و ازنظر ما هر شخصی بنا به نوآوری خود، از یک نخبگی برخوردار است.
 
جوانی ادامه داد: کشاورزی که به‌صورت علمی از کمترین میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی بیشترین محصول را برداشت می‌کند هم یک نخبه محسوب می‌شود که باید شناسایی شود.
 
ژنو به‌داد مخترع قائم‌شهری نرسید +عکس

رئیس مجمع عالی نخبگان شهرستان قائم‌شهر با تأکید بر نخبه پروری، عنوان کرد: سعی می‌کنیم با افزایش نفوذ خود در سازمان‌های اجرایی، از طرح‌های نخبگان حمایت کرده و آن را به مرز تولید برسانیم و تاکنون تعدادی از ایده‌های نخبگان شهرستان قائم‌شهر را به مرکز فنی و حرفه‌ای معرفی کردیم تا صاحبان این طرح‌ها بتوانند از امکانات و کارگاه‌های این اداره بهره‌مند شوند.
 
جوانی در خصوص فعالیت‌های انجمن عالی نخبگان قائم‌شهر، عنوان کرد: برگزاری سمینارهای مختلف، همایش تجلیل از معلمان و ورزشکاران نخبه ازجمله این برنامه‌هاست.
 
وی در خصوص جشنواره‌های خارجی نخبگان گفت: در کشور ما اختراعات ثبت‌شده مبنای درستی ندارند و این در حالی است که در کشورهای خارجی به یک اختراع ثبتی تا ۳۰ هزار یورو، جایزه تعلق می‌گیرد.
 
به تاکید کارشناسان مسئولان امر با حمایت خود باید مراکز علمی را به سمت تجاری‌سازی سوق دهند و در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها نقش بسیار مؤثری را ایفا می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    اتلاف منابع فقط به آب و گاز و برق و... محدود نمیشه. مهمترین منبع کشور برای پیشرفت، همین جوانان نخبه و خلاق هستن که متاسفانه به اندازه یک لیوان آب هم براشون ارزش قائل نیستیم. حیف و صد حیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس