کد خبر 563034
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

امروز در کشورهایی همچون آلمان، سوییس و انگلستان عرفان ناب اسلامی تدریس می شود اما ما از آن غافل هستیم؛ وقتی ما صحنه را خالی گذاشته و برای افراد جامعه به ویژه جوان ها دستاورد و تولیدات جذاب عرفانی نداریم سراغ عرفان های کاذب می روند.

به گزارش مشرق، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چرا ما آموزه های عرفانی خاص و جذاب برای جذب جوانان و دور ماندن آن ها از گرایش به عرفان های کاذب و مکاتب خرافی نداریم، اظهار کرد: اتفاقا بر عکس ما آموزه های عرفانی متعالی قوی و نابی داریم که بسیار قابل توجه و تامل است.

 وی حجت الاسلام کبیر ادامه داد: اما متاسفانه مشکل اینجاست نهادهایی که باید متکفل آماده سازی و انتشار و صدور این آموزه های عرفانی باشند، بر سر این موضوع سرمایه گذاری نکرده و گام در صحنه نمی گذارند؛ به طور مثال ما در بحث های فقهی و تفسیری به خوبی رشد کرده و پیش آمده ایم اما در بحث آموزه های عرفانی و عرفان متاله و حکمت متعالیه صدرایی سرمایه گذاری مناسب و درخور توجهی نداشته ایم.

 مولف کتاب "بنیاد حکمت برتر" نهادها و مراکزی همچون حوزه، دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و ... را در این زمینه مسوول و کم کار دانست و گفت: مثلا در حوزه های علمیه ما تنها سه درصد آموزه های عرفانی اسلامی تدریس می شود و بیش از 80 درصد آموزش ها، به تدریس فقه و اصول و ادبیات عرب است یا صدا و سیما کمتر به این مساله بها می دهد و از مسائل عرفانی ناب و علوی غافل مانده است.

 این استاد عرفان و فلسفه افزود: همچنین در دانشگاه ها شاید تنها بین 10 تا 15 درصد تدریس و توجه به آموزه های عرفانی  البته آن هم به صورت ناقص لحاظ می شود اما بیش از 80 درصد تدریس و توجه به آموزه های غیرعرفانی اختصاص یافته است که این موضوع جای اظهار تاسف دارد.

 عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران اضافه کرد: این در حالی است که پتانسیل عرفان در اسلام در درجه ای بالا قرار دارد و می توان این آموزه های خام را در قالب تولیداتی همچون فیلم سینمایی، هنر و ... که زبانی جذاب برای تمامی اقشار جامعه به ویژه جوان ها است، ارائه داد و ترویج کرد.

 حجت الاسلام کبیر تجربه استقبال و اقبال مردم به ویژه جوانان را از ساخت فیلم ها و سریال هایی همچون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و مختارنامه را در این زمینه یادآور شد و گفت: این تولیدات و استقبال از آن ها نشان داد مردم تشنه دریافت حقایق و عرفان الهی و اسلامی هستند اما جای آن را خالی می بینند بنابراین نهادهای متولی به ویژه صدا و سیما می توانند از این کانال وارد شده و آموزه های عرفانی را در قالب هنر به جامعه ارائه کنند تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

 وی با اشاره به منابع موجود در این زمینه بیان کرد: برای مثال ما عرفان امام خمینی (ره)، صحیفه سجادیه، مولوی، ابن عربی، سید حیدر آملی، عطار، سنایی، حافظ و ... داریم اما کجا دیده و مشاهده کرده ایم که این منابع اصیل و خام به صورت تولیداتی جذاب آماده شود و در اختیار جوانان قرار بگیرد؟!

 مولف کتاب "دین پژوهی فلسفی" با اظهار تاسف از این که امروز در کشورهایی همچون آلمان، سوییس و سوئد عرفان ناب اسلامی تدریس می شود اما ما از آن غافل هستیم، گفت: چرا باید عرفان فوق العاده خود را ندید بگیریم و در پی کسب همین عرفانی که در اختیار ماست از دانشگاه های خارج از کشور باشیم!

 وی ادامه داد: آموزه های عرفانی ما به اندازه ناب و خالص و درخور توجه است که هانری کُربَن فیلسوف فرانسوی با اشاره به عرفان سید حیدر آملی بیان می کند عرفان سید حیدر غنی ترین عرفان شیعه است که مخفی و متروک مانده است! از سوی دیگر در دانشگاه آکسفورد انگلستان ده ها واحد درسی در خصوص عرفان اسلامی تدریس می شود اما حوزه ها و دانشگاه های ما تنها بین 3 تا 15 درصد آموزه های خود را به این امر اختصاص داده اند و این جای تعجب دارد.

 عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: وقتی ما صحنه را خالی گذاشته و برای افراد جامعه به ویژه جوان ها دستاورد و تولیدات جذاب عرفانی نداریم، این مساله موجب می شود آن ها به سراغ عرفان های کاذب همچون عرفان سرخپوستی، حلقه، کیهانی و ... رفته و زمینه انحراف آن ها فراهم شود؛ بنابراین ما به هنر و عشق در این زمینه نیاز داریم و نباید از این امر غافل بمانیم.

منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس