کد خبر 562106
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲

صدر اعظم آلمان در سخنانی اظهارات چندی پیش خود مبنی بر اینکه طنزپرداز آلمانی منتقد رئیس جمهور ترکیه توهینی عمدی را مرتکب شده است خطا خوانده و به این اشتباه خود اعتراف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اتریشی "استاندارد"، چندی پیش "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان با درخواستی از طرف ترکیه برای محاکمه طنزپرداز آلمانی به دلیل اهانت به اردوغان موافقت کرد که این مسئله با واکنش های تند و انتقاد آمیز بسیاری سیاستمداران بلند پایه آلمانی و اروپایی مواجه شد.

"یان بومرمن"، روزنامه نگار طنزپرداز شبکه "زد دی اف"  چندی پیش با خواندن شعری طنز آمیز درباره رجب طیب اردوغان وی را به سخره گرفته بود که خشم رئیس جمهور ترکیه را برانگیخته و علیه این طنزپرداز شکایت کرد.

در حالی که بسیاری سیاستمداران آلمانی این شکایت اردوغان را رد کرده و آن را حمله به آزادی بیان در آلمان دانسته اند اما صدر اعظم آلمان آن را توهینی عمدی خوانده و محکوم کرد.

حالا صدر اعظم آلمان در آستانه سفر به ترکیه این رویکرد خود را اشتباه خوانده و به آن اعتراف کرده است.
وی روز گذشته در برلین اظهار داشت که من از این مسئله ناراحتم که در چهارم آوریل از توهینی عمدی سخن گفتم.

مرکل امروز به ترکیه سفر کرده و با مقامات این کشور درباره بحران پناهندگان بحث و گفتگو خواهد کرد.
صدراعظم آلمان قبلا گفته بود که وی با وجود اختلاف‌نظر در دولت در مورد برخورد با «بومرمن»، ‏به این جمع‌بندی رسیده است که در یک دولت قانون‌مدار باید قوه قضائیه حرف آخر را بزند.

وی اعلام کرد که مبنای این تصمیم گیری بند 103 آیین دادرسی کیفری بوده است. بر اساس بند یادشده اگر فردی به رییس جمهوری یک کشور خارجی اهانت کند، می‌تواند با مجازات سه سال حبس یا جریمه نقدی مواجه ‏شود. این مجازات در صورتی که دادگاه تشخیص دهد اهانت همراه با افترا بوده است، تا پنج سال حبس افزایش می یابد.

با این حال، مرکل افزود که پارگراف یادشده تا سال 2018 از آیین دادرسی کیفری آلمان برداشته خواهد شد.

صدر اعظم آلمان در عین حال مجوز برای تحقیق و محاکمه علیه این طنزپرداز آلمانی را درست دانست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    خوبه باز اعتراف میکنن اونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس