کد خبر 560403
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳

۹۶ پروژه توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعریف شده که با بررسی و تحلیل آنها میتوان نتیجه گرفت، اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد؛ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دولت، هدف و زمان ندارد

به گزارش مشرق، وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در  در خصوص مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی که روز گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد اظهار کرد: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، دولتمردان با تشکیل این ستاد 12 برنامه را طراحی کردند.

وی افزود: این برنامه ها نظیر درونزایی و برونگرایی اقتصاد، مردمی سازی اقتصادی، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، ارتقای بهره وری، اقتصاد دانش بنیان، انضباط مالی و قطع وابستگی به بودجه نفت، عدالت بنیان کردن اقتصاد، هدفمندی یارانه ها، گفتمان سازی و فرهنگ سازی، توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز و سیاست های پولی و ارزی بود که برای آنها در سال 95، 96 پروژه طراحی کردند.

این اقتصاددان در تشریح پروژه های دولت برای اقتصاد مقاومتی در سال 95 عنوان کرد: از این 96 پروژه 29 پروژه برای درونزایی اقتصاد، 12 پروژه برای برونگرایی اقتصاد،3 پروژه برای مردمی سازی اقتصاد،1 پروژه برای شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، 7 پروژه برای ارتقا بهره وری، 3 پروژه برای اقتصاد دانش بنیان، 8 پروژه برای انضباط مالی، 16 پروژه برای توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز و 4 پروژه برای سیاستهای پولی و ارزی تعریف شده که ایرادات زیادی در آنها دیده می شود.

از پروژه‌های اقتصاد مقاومتیِ دولت، اقتصاد دانش بنیان بیرون نمی‌آید

شقاقی شهری تصریح کرد: متاسفانه برای اقتصاد دانش بنیان که سهم مهمی در درونزایی اقتصاد، صادرات دانش بنیان، کسب درآمدهای نفتی و جایگزینی در نفت دارد، سه پروژه در نظر گرفته شده که از دل آنها تحول اقتصاد دانش پایه بیرون نمی آید. 

وی با انتقاد از پروژه هایی که دولت برای مردمی سازی اقتصاد در نظر گرفته است  عنوان کرد: هر سه پروژه ای که برای مردمی سازی دیده شده، اغلب به واگذاری‌ها اختصاص دارد، در حالی که مردمی سازی اقتصاد پروژه کلان تری از این موضوعاست. اگر می‌خواهیم واقعا مردم در کسب و کارهای کوچک و متوسط حضور پیدا کنند و نیاز به یک کار جدی است که متاسفانه در پروژه های دولت دیده نشده است.

دولت سه بخش مهم و کلیدی اقتصاد مقاومتی را نادیده گرفته است

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: برای شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد یک برنامه و پروژه بسیاری ناچیزی دیده شده است، درحالی که تا زمانی که ما نتوانیم واقعا فساد را کنار بگذاریم و شفاف سازی کنیم واقعا نمی توانیم اقتصاد را مقاومتی کنیم. در نهایت باید گفت برای سه بخش مهم و کلیدی اقتصاد مقاومتی پروژه های خوبی تعریف نشده است.

پروژه های دولت مبتنی بر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیست

شقاقی شهری گفت: همچنین این پروژه ها هدف محور نیستند، یعنی مشخص نیست که اگر این هفت پروژه در اقتصاد کشور اجرا شود بهره وری در اقتصاد کشور  افزایش پیدا کند. برداشت من این است که این پروژه ها نمی تواند اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کند.به عبارتی دولتمردان از برنامه به پروژه نرسیدند، 12 برنامه را نوشتند یک گروه پروژه هم از دستگاههای اجرایی گرفته اند. بعد اینها را به همین شکل به هم وصل کرده اند.

وی بیان کرد: قرار بود که از برنامه ها به پروژه برسیم،  اگر از برنامه به پروژه می رسیدیم می توانستیم به مردمی سازی اقتصاد دست پیدا کنیم. به نظر می رسد پروژه ها از جایی دیگر طراحی شده و برنامه های اقتصاد مقاومتی در جای دیگری طراحی شده و در یک مکان به هم وصل شده است. به همین دلیل پروژه ها اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق نمی کند.

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دولت، هدف و زمان ندارد

این اقتصاددان بیان کرد: پایان پروژه ها مشخص نیست و زمان ندارد و منابع مالی و بودجه ای برای این پروژه ها دیده نشده است. برای برخی از وزارتخانه های مهم برنامه ای دیده نشده است. مثلا در بحث برونگرایی اقتصاد دیپلماسی اقتصادی بر عهده وزارت امور خارجه است. این در حالی است که اصلا برنامه ای برای وزارت امورخارجه در سال 95 طراحی نشده است.

شقاقی شهری تصریح کرد: بحث شفاف سازی و مبارزه با فساد بر عهده وزارت دادگستری است در حالی که برای آن برنامه ای دیده نشده است. تقدم و تاخر پروژه ها مشخص نیست. معلوم نیست که می خواهند همه پروژه ها را با هم دنبال کنند، یا اولویت بندی دارند.

از دل 96 پروژه دولت اقتصاد مقاومتی خارج نمی شود

وی عنوان کرد: اگر این  96 پروژه را کنار هم بگذارید از دل آن اهداف اقتصاد مقاومتی خارج نمی‌شود، زیرا جدا از برنامه ها تعریف شده است. دولتمردان باید الزامات مردمی سازی اقتصاد را پیدا می کردند سپس از دل آن مجموعه پروژه هایی را خارج میکردند.  
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی سال 95 نیاز به یک بازنگری جدی دارد، که امیدواریم دولت آن را جدی بگیرد.  

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس