کد خبر 560288
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدار از عربستان گفت مصوبه احتمالی کنگره علیه عربستان را وتو خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفت مصوبه احتمالی کنگره علیه مقامات سعودی را وتو خواهد کرد.

به موجب یک لایحه پیشنهادی موسوم به «یازده سپتامبر»، دادگاههای آمریکا اجازه می یابند که دولت عربستان را به دلیل ایفای هرگونه نقشی در حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ مسئول این فاجعه معرفی نمایند.

اوباما در گفتگویی با شبکه سی بی اس نیوز در خصوص موضع خود درباره لایحه موسوم به «یازده سپتامبر» گفت: من با آن مخالفم.

طبق اظهارات مقامات دولت آمریکا و اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره،‌ دولت اوباما برای ممانعت از تصویب این لایحه در حال لابی با کنگره است. گفتنی است که تهدیدات عربستان محور اصلی بحثهایی است که طی هفته های اخیر میان قانونگذاران و مقامات وزارت خارجه و پنتاگون در جریان است و در همین راستا،‌ مقامات آمریکایی به سناتورهای کنگره در خصوص پیامدهای منفی دیپلماتیک و اقتصادی این لایحه هشدار داده اند.

گفتنی است چند سال قبل کمیته ای متشکل از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات گزارشی مفصل در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر و دست های پشت پرده آن تهیه کردند که ۲۸ صفحه از این گزارش مربوط به نقش عربستان در این حملات است اما کاخ سفید تا این لحظه از انتشار این ۲۸ صفحه جلوگیری کرده و آن را بصورت محرمانه نگهداری می کند.

اوباما تاکنون دوبار در دیدار با خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر، به آنها قول داده که این ۲۸ صفحه منتشر می شود اما در شرایطی که فقط چند ماه تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما زمان باقی است هنوز این وعده عملی نشده است.

در همین رابطه چند روز قبل مقامات عربستان سعودی به دولت اوباما و اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که در صورت تصویب لایحه «یازده سپتامبر»، دارایی های خود در آمریکا را به حراج خواهند گذاشت.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز ماه گذشته طی دیدار خود از واشنگتن به قانونگذاران آمریکا گفت که در صورت تصویب این لایحه در کنگره، عربستان مجبور خواهد شد که اوراق بهادار خزانه داری و سایر دارائیهای خود در آمریکا را با ارزشی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد دلار پیش از بلوکه شدن به فروش برساند.

تهدید اوباما به وتو در حالی صورت می گیرد که وی قرار است به ریاض سفر کند و درباره تحولات منطقه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به رایزنی بپردازد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نادر ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    آل سعود هم ،پیشاپیش یک گردن بند وقلاده ،از طلای ناب۲۴عیار برات آماده کرده کاکا....!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس