کد خبر 559409
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

مقامات سعودی نتوانستند دعوای دیپلماتیک و رقابت منطقه ای خود با ایران را از نشست فریز نفتی دور نگه دارند و اصرار آن ها بر گنجاندن بندی مرتبط با ایران در طرح فریز به شکست آن منجر شد.

 به گزارش مشرق،‌ در پی کارشکنی عربستان در نشست فریز نفتی این نشست به نتیجه نرسید و 16 کشور تولید کننده نفت نتوانستند بر سر ایجاد محدودیت در عرضه نفت به توافق برسند.

اصرار عربستان بر لزوم مشارکت ایران در هر گونه طرح فریز نفتی عامل شکست این نشست بود که دیروز در دوحه قطر برگزار شد.

عربستان در پیش نویس طرح فریز نفتی که پیش از این نشست تهیه شده بود با ایجاد محدودیت در تولید خود موافقت کرده بود اما با حضور وزرا و نمایندگان کشورها در دوحه خواستار ایجاد اصلاحاتی در این پیش نویس شد.

وزیر نفت عربستان تاکید داشت بندی در این پیش نویس گنجانده شود و بر لزوم مشارکت همه کشورهای عضو اوپک از جمله ایران در طرح فریز تاکید شود. پیش تر ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور گفته بود اگر ایران حاضر به محدود کردن تولید نفت خود نشود عربستان نیز چنین محدودیتی را بر تولید خود نخواهد پذیرفت.

بر این اساس مذاکرات بین کشورهای شرکت کننده به درازا کشید و با وجود ساعت ها بحث هیچ توافقی حاصل نشد.

مقامات سعودی در حالی خواستار مشارکت ایران در این طرح شده بودند که پیش تر با حضور نماینده ایران در نشست دوحه به دلیل تاکید ایران بر بازپس گیری سهم خود از بازار مخالفت کرده بودند.

به عقیده تحلیلگران عربستان در نشست دوحه بیش از آن که به فکر تقویت قیمت نفت باشد در صدد استفاده از این نشست برای صدور بیانیه ای علیه ایران بود. مقامات سعودی نتوانستند دعوای دیپلماتیک و رقابت منطقه ای خود با ایران را از این نشست دور نگه دارند و اصرار آن ها بر گنجاندن بندی مرتبط با ایران در طرح فریز به شکست آن منجر شد.

رژیم آل سعود متهم اصلی سقوط قیمت نفت به یک سوم از سال 2012 به این طرف است. این رژیم در سیاست تحریم نفتی غرب علیه ایران که با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اتخاد شد نقش قابل توجهی داشت و با افزایش عرضه نفت در بازار از یک سو سهم ایران را تصاحب کرد و از سوی دیگر با دامن زدن به مازاد عرضه باعث کاهش بیش از پیش قیمت نفت شد.

ایران معتقد است پیش از پیوستن به طرح فریز نفتی کشورهایی که سهم این کشور را تصاحب کرده اند باید تولید خود را کاهش دهند و امکان افزایش صادرات نفت ایران به رقم قبل از تحریم ها را فراهم کنند. ایران پیش از تحریم ها بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس