فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در جریان بازدید نهایی از مترو خط یك ایستگاه شهر آفتاب درباره سیل اخیر در كشور و اقدامات این قرارگاه گفت اگر سدهای ایجاد شده در جنوب كشور به خصوص سد كرخه نبود با فاجعه انسانی روبرو می شدیم.

بازدید فرمانده قرارگاه خاتم از خط مترو شهر آفتاببه گزارش مشرق، سردار عبادلله عبداللهی روز یكشنبه در مراسم بازدید نهایی از خط یك مترو ایستگاه شهر آفتاب در جمع خبرنگاران افزود: خط مترو شاهد تا پرند جزو پروژه هایی در گذشته بوده كه به عنوان مهر ماندگار نامیده شده است و زمان تعیین شده برای آن كمتر از دو سال در نظر گرفته شده بود تا به اتمام برسد.

وی ادامه داد: طول این پروژه 52 كیلومتر بوده كه حدفاصل شاهد تا پرند می باشد كه در آن پنج ایستگاه در نظر گرفته شده است كه این خط مترو ایستگاه هایی به نام شاهد، واوان و ایستگاه یك و دو آن در فرودگاه امام خمینی (ره) و نهایتا ایستگاه پنجم آن در شهر پرند احداث خواهد شد.

سردار عبداللهی در ادامه تصریح كرد: زمان شروع این پروژه دو سال تعیین شده بود ولی به خاطر عدم تامین اعتبار اتمام این پروژه در این زمان تحقق پیدا نكرد و همچنین در اجرای این پروژه یكسری از مشكلاتی این قرارگاه با آن مواجه بود از جمله مشكلاتی مابین شهرداری و وزارت راه بود.

وی در ادامه افزود: ولی از آنجا كه قرارگاه خاتم الانبیاء مسوولیت اجرا و اتمام این پروژه را داشت تلاش های ویژه ای در جهت تامین اعتبار داشتیم كه بخشی از این تامین اعتبار از محل فروش سهام مبلغی برای اتمام پروژه در نظر گرفته شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ادامه بیان كرد: كل مساحت این پروژه حدودا چهار تا پنج كیلومتر می باشد كه پیشرفت فیزیكی در این پروژه به 75 درصد رسیده است كه اگر چنانچه مابقی اعتبار پروژه تامین بشود می توان در بازه زمانی كمتر از یك سال و نیم كل این پروژه خط مترو را به اتمام رساند.

سردار عبداللهی در ادامه گفت: فاز بعدی این قرارگاه احداث و راه اندازی تا فرودگاه امام (ره) می باشد كه این پروژه به طول 30 كیلومتر است كه اگر هزینه های آن تامین اعتبار بشود می توان در ظرف مدت تا پایان سال 95 به بهره برداری برسد و همچنین كل این پروژه را می توان در كمتر از دو سال به اتمام رسانید.

وی در ادامه افزود: هدف از اجرا و بهره برداری از پروژه این خط مترو یك كه شامل ایستگاه شهر آفتاب، شاهد، واوان، فرودگاه امام خمینی (ره) و ایستگاه آخر كه پرند است این بوده است تا مردم شهر بتوانند در این مكان ها به راحتی و به سهولت تردد كنند و موجب آسایش و آرامش مردم منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: تا به امروز حدود 300 میلیارد تومان هزینه این پروژه شده و همچنین برای اتمام آن باید هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان دیگر تامین اعتبار بشود تا كل این پروژه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

سردار عبداللهی با توجه به سیل اخیر در جنوب كشور تصریح كرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در كلیه شهرستان ها و روستاهای كشور پروژه های مختلفی در حال اجرا دارد و رسالت خود را آن می داند كه هر زمان ، در مواقع حوادث و غیرمترقبه مثل سیل و زلزله كه نیاز به كمك رسانی است حضور پررنگی داشته باشد و در همین راستا توانسته در سیل و باران های اخیر در جنوب كشور كمك های زیادی داشته باشد.

وی در ادامه بیان كرد: همه مسوولین و همه خدمت رسانان به مردم كشور باید هشیار باشند چرا كه در سیل اخیر جنوب كشور كه در كمتر از 72 ساعت باران بارید تمام سدهای جنوب كشور لبریز شدند و چنانچه اگر سدی مانند سد كرخه احداث نشده بود باید الان منتظر فاجعه انسانی بزرگی در استان خوزستان می بودیم.

سردار عبداللهی در خصوص میزان و سطح آبگیری سه سد بزرگ جنوب كشور اشاره كرد و گفت: سدهای دز ، گتوند و كرخه جزء بزرگترین سدهای جنوب كشور می باشند كه فقط سد كرخه با ظرفیت هفت میلیارد متر مكعبی خود و با توجه به باران ها و سیلاب های اخیر هنوز سه میلیارد متر مكعب آن محل ذخیره آب دارد و همچنین در سیل و باران های اخیر كشور این سدها توانستند بخش مهمی از آبها را مهار كرده و استفاده بهینه شود.

وی در ادامه تصریح كرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نقش مهمی در كمك رسانی به مردم شهرهای ایلام ، لرستان و خوزستان داشته كه امكانات زیادی را در اختیار این مردم قرار داده و همچنین همه واحدهای اجرایی و مهندسی آماده باش صد در صد بوده اند.

وی ادامه داد: در باران ها و سیل های اخیر جنوب كشور این قرارگاه هرچیزی كه مایحتاج مردم خسارات دیده بود فراهم و با تمام توان و قوا در اختیار آنان گذاشت و در محل حضور مستمر پیدا كرد.

عبدالهی افزود: در جریان سیل اخیر بیش از 150 دستگاه مهندسی برای رفع مشكلات مردم سیل زده از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء به كار گرفته ایم.

سردار عبداللهی در ادامه تصریح كرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء روز جمعه در ساختمان مركزی خود در تهران اتاقی به نام اتاق بحران سیل تشكیل داد تا تمام مراحل كمك رسانی و امدادی خود را در جهت خدمت رسانی به مردم سیل زده هدایت كند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به همكاری با دولت اشاره كرد و گفت: این قرارگاه در بحث احیاء و بازسازی مراكز آسیب دیده و سیل زده جنوب كشور حاضر است به دولت كمك كرده و در این زمینه اعلام آمادگی كامل دارد.

خط متروی مجموعه نمایشگاه های شهر آفتاب خط یك مترو تهران 30 فروردین ماه با حضور مدیران شهری و مقامات مورد بهره برداری قرار می گیرد.

برای احداث مسیر تونلی خط مترو شهر آفتاب 500 هزار متر مكعب خاكبرداری ، 137 هزار متر مربع قالب بندی ، 9 هزار و 700 تن آرماتوربندی و همچنین 108 هزار متر مكعب بتن ریزی انجام شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    باید سد هایی که در ده سال اخیر ، حتی یکبار لب ریز شده اند امسال سد و مخزن پشت سد و رود منتهی به سد لایروبی شود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس