فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: تعداد یگان‌ها، سکوهای موشکی و نیز تعداد موشک‌های ما به قدری زیاد است که تا بخواهند به خودشان بجنبند، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده و نابود کردیم.

ساخت موشک‌های ویژه برای انهدام پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا/ روش تست نقطه‌زنی موشک‌هابه گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه درباره شهید طهرانی مقدم و توانمندی‌های موشکی سپاه اظهار داشت: وقتی جنگی اتفاق می‌افتد، طرف مقابل با دیدن خرید تجهیزات و تسلیحات جدید دشمن، معمولا باید ناراحت شود؛ ولی ما از خریدهای عراق خوشحال می‌شدیم.

وی افزود: چون ابتدای جنگ، دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیحاتی در اختیار ما نمی‌گذاشت، به همین خاطر امید داشتیم عملیاتی صورت گیرد تا طی آن بتوانیم سلاحی را از عراق غنیمت بگیریم.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به جنگ شهرها ادامه داد: وقتی ارتش بعث عراق شهرهای ما را می‌زد ما هم می‌بایست در مقابل عکس‌العملی نشان می‌دادیم، تا آنها به این کارشان ادامه ندهند؛ اما زمانی که تصمیم گرفته شد مقابله به مثل کنیم، متوجه شدیم امکانات لازم را برای انجام این کار نداریم.

*هسته اولیه موشکی سپاه با دو سکوی پرتاب و هشت موشک شکل گرفت

وی با بیان اینکه اولین هسته موشکی ما در سال 63 شکل گرفت، اضافه کرد: اگر چه اولین هسته موشکی ما در سال 63 شکل گرفت، اما شاید کسی باور نکند که آن زمان تمام امکانات ما دو سکوی پرتاب و هشت فروند موشک بود که دولت لیبی به ما داده بود.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در ادامه یادآور شد: آن روز که این کمک‌ها از سوی لیبی به ایران شد؛ قذافی به این امید آن امکانات را داد که ما بنا به درخواست اش می بایست چهار فروند از این موشک‌ها را به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس شلیک می‌کردیم و این هم به علت ضدیتی بود که لیبی با این کشورها داشت.

وی سپس با اشاره به فناوری پیچیده موشک، عنوان کرد: موقعی که یکی از موشک‌ها را باز کردیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از مهندسی معکوس مشابه آن را بسازیم، متوجه شدیم این کاری بسیار پیچیده است و این کار به این راحتی‌ها هم عملی نمی‌شود؛ چون داخل آن از تمام فناوری‌های روز دنیا استفاده شده بود.

سردار حاجی‌زاده سپس با اشاره به موضوع اتحاد شرق و غرب در رابطه با موضوع ایران در دوران جنگ سرد، گفت: شاید تنها موضوعی که به جرأت بشود گفت در دوران جنگ سرد شوروی سابق و آمریکا با هم هماهنگ بودند، مسئله ایران بود؛ یعنی هم توان آمریکا و هم توان شوروی سابق به میدان آمد و کمک کردند تا سیستم موشکی تازه‌تأسیس ایران در جنگ، عقیم شود و نتوانیم هیچ موشکی به سمت عراق شلیک کنیم.

وی در ادامه افزود: به همین خاطر بود که صدام در جمع فرماندهان خود قول می‌دهد و قسم می‌خورد خیال‌شان از بابت موشک‌های ایران راحت باشد و بروند در جبهه‌های زمینی کارشان را ادامه دهند و حملات هوایی را هم شروع کنند؛ چون ایران نمی‌تواند کاری انجام دهد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه همچنین اظهار داشت: همان گروهی که کار روی مهندسی معکوس ساخت موشک را شروع کرده بودند، با شناختی که به دست آورده بودند، در راه‌اندازی سیستم‌های پرتاب موشک خیلی کمک کردند.

*عراق در 50 روز 170 موشک به سمت ایران شلیک کرد

سردار حاجی‌زاده با اشاره به حملات وحشیانه موشکی عراق گفت: رژیم بعثی در یک مقطع 50 روزه حدود 170 فروند موشک شلیک کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های شهید طهرانی‌مقدم در عرصه موشکی بیان کرد: هدف‌گذاری شهید طهرانی مقدم این بود که باید ما به یک برد 2000 کیلومتری دست یابیم؛ چون اعتقاد داشت رژیم صهیونیستی دشمن ما است و روزی ممکن است با آنها درگیر شویم؛ لذا به‌واسطه بعد طولانی مسافت، نیاز داریم تا رژیم صهیونیستی را بتوانیم با موشک مورد هدف قرار دهیم.

سردار حاجی زاده سپس اظهار داشت: بعدها می‌بینیم موشک سوخت مایع ما شهاب 3 می‌شود که 1100 کیلومتر برد دارد؛ یعنی باید می‌بردیم کنار مرز و از آنجا شلیک می‌کردیم؛ اما بعد توانستیم برد موشک‌ها را به 1350 کیلومتر و 1650 کیلومتر برسانیم و در ادامه موشک‌هایی با قابلیت‌های بالاتر یعنی موشک‌های "قدر اف" و "قدر اچ" را با برد 2000 کیلومتر، بسازیم.

* متخصصان موشکی به دنبال نقطه زنی هستند

وی درباره چگونگی رسیدن به مرحله نقطه‌زنی موشک‌ها هم بیان داشت: ما در ابتدا راکت که می‌ساختیم و شلیک می‌کردیم به شعاع 20 الی 30 کیلومتر دیده‌بان می‌گذاشتیم تا متوجه شویم محل اصابت کجا است؛ با این حال محل اصابت را پیدا نمی‌کردیم؛ ولی این نتایج که پر تعداد هم روی داد، کسی را مأیوس نکرد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تأکید کرد: حال امروز وقتی موشکی را شلیک می‌کنیم و از حاصل اصابت آن به هدف مورد نظر گودالی با دهانه 10 الی 15 متر و گودالی به عمق 7 الی 8 متر ایجاد می‌شود، متخصصان صنایع موشکی با حضور در محل مورد نظر، مرکز مخروط ایجاد شده را چک می‌کنند تا ببینند آیا واقعا مرکز مخروط نقطه صفر مختصات داده شده است، یا اینکه خطا دارد.

* ساخت موشک‌های ویژه برای انهدام پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا

وی با بیان این مطلب که بدین شکل ما در حال پر کردن خلأهای موجود هستیم، بیان داشت: بعدها متوجه شدیم برای اینکه اهداف آمریکا در منطقه را در تیر رس داشته باشیم، به موشک‌هایی با برد 800 کیلومتر هم نیاز داریم؛ ولی نه با مشخصات و اندازه‌های بزرگ؛ به عبارت دیگر نیاز به موشکی در ابعاد شهاب 3 ولی با برد 800 کیلومتر داشتیم.

* تک تک موشک‌های ما به اهداف تعیین شده اصابت می کنند

سردار حاجی‌زاده گفت: تمام این فعالیت ها در حالی صورت می گرفت که برنامه دشمنان ما این بود که کشوری مثل ایران موشک نداشته باشد؛ به همین خاطر ابتدا جلوی ورود موشک را گرفتند؛ ولی وقتی اولین توانمندی ساخت موشک در کشورمان ایجاد شد، زیرمجموعه‌های ساخت موشک را تحریم کردند؛ اما هنگامی که دیدند ساخت موشک بومی شده، گفتند سکوهای پرتاب موشک را در مواضع اولیه‌شان می‌زنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از این وقتی رصد کردند، متوجه شدند تعداد یگان‌ها، سکوهای موشکی و نیز تعداد موشک‌های ما به قدری زیاد است که تا بخواهند به خودشان بجنبند، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده و نابود کردیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اضافه کرد: بر این اساس طرحی را تهیه کردند تا به‌عنوان سپر موشکی بتوانند در نقطه اصابت، موشک‌ها را مورد اصابت قرار دهند.  

وی تأکید کرد: مطمئن باشند روزی که بخواهند ما را مورد تجاوز قرار دهند و آتش جنگ را شعله‌ور سازند، تک تک موشک‌های ما به نقاطی که پیش‌بینی شده، به فضل الهی اصابت خواهد کرد.

*توانمندی موشکی ایران عامل بازدارندگی است

سردار حاجی زاده سپس با طرح سئوالاتی عنوان کرد: چرا دشمنان جرأت نمی‌کنند تهاجمی علیه ما صورت دهند؟ چرا علیه ما عملیاتی انجام نمی‌دهند؟ چرا با ما با احتیاط بر خورد می‌کنند؟ چرا آغازگر جنگ با ایران نیستند؟ در حالی که آمریکایی‌ها آغازگر سه جنگ در منطقه بودند و حتی در برنامه‌های‌شان جنگ با ایران هم در دستور کارشان بوده است.

وی در پاسخ به این‌ سؤالات تصریح کرد: آنها چون می‌دانند ایران به نقطه‌ای رسیده که بسیار تواناست و بازدارندگی را برای خود ایجاد کرده که این هم مرهون تلاش‌ها و کارهایی است که از گذشته شروع شده و کسانی مثل شهید طهرانی مقدم در ایجاد این اقتدار و توانمندی نقش داشتند.

*جوانان شاغل در صنعت موشکی بی‌شمارند

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در ادامه یادآور شد: در طول 30 سالی که شهید طهرانی مقدم مسئولیت داشته، تعداد بی شماری از جوانان در کنار ایشان پرورش یافتند و الآن دیگر کارها قائم به شخص نیست؛ یعنی اینگونه نیست که با رفتن یک شخص کارها تعطیل شود.  

وی در پایان اظهار داشت: البته ممکن است در کار با اُفتی مواجه شوند، ولی مجدد با سرعت به کار خود ادامه می دهند؛ چون جوانانی که در صنعت تحقیقات موشکی و عملیات موشکی وجود دارند، بی شمارند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • نهضت جهانی صلوات ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم صلوات حللا مشکلات فوق اتم وبزرگترین عبادت درود وسلام خدا بر تمامی شهدا وحضرت امام وتمامی نیرو های مسلح بخصوص شهید طهرانی مقدم ویارانش انشا الله این فرمانده عزیز که از رزمندگان دوران دفاع مقدس ویار همیشگی پدر موشکی ایران بوده بتواند با همه توان همراه با سایر نیروها زمینه موفقیت موشکی را بهتر از گذشته فراهم سازند البته از برکت صلوات بر محمد وآل محمد (ص) اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    در ضمن تقویت موشک های ضد هواپیما و ضد کروز و همچنین رادهای ضد هواپیماهای رادار گریز بسیار الزامیست
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 5
    می شود به راحتی با گذاشتن + و فیلم برداری ، محل اصابت را نشان داد - به جای این همه حرف زدن
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ممنون از مشرق
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بسیار عالی. برای مبارزه با داعش یا عملیاتهای ضد تروریستی، دیگر موشک کارگر نیست. نیاز به جنگ افزارهایی مثل پهپادهای مسلح و هواپیماهایی مثل A10 آمریکایی است.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    سردار لیزر جیرو برای موشکها بزارین.
  • وحید ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    خدا هر لحظه از عمر شما عزیزان را عبادت قرار داده است. بدون خستگی، بدون ناامیدی و با توکّل به خداوند متعال، با قدرت و با اعتماد به یاری خدا و پشتیبانی ملت به کارتان ادامه دهید.
  • محمد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    نشان دادن شما کوری نمیبینی!!
  • حسین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    فیلم‌های زیادی از محل اصابت موشک‌های ایرانی روی اینترنت هست. موشک‌های خلیج‌فارس، هرمز ۱ و ۲، قیام و عماد که از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی هستند رو جستجو کن و کلی فیلم از لحظه‌ی شلیک تا بعد از اصابت خواهی یافت.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    کاش اینقدر راجع به موشکهامون حرف نمیزدیم.هر وقت زمان استفادشون شد اونوقت
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    مطالبي كه سردار فرمودند تنها بخشي از ويترين توانايي هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران است. خداوند سردار تهراني مقدم را قرين رحمت واسعه خويش قرار دهد
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    قدرت های فضایی همه موشکی هستن ولی چرا ایران نیست!؟؟؟؟؟
  • طاهره صالح ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    دردوبلای سپاه بخوره توفرق سرآل سعود و اردوغان و آمریکا و نوچه هاش همین الساعه ان شاءالله
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    کاشکی‌ میشد کمی‌ از اینها را به یمن بدهیم تا سعودی‌های خبیث را تنبیه کنند. متأسفانه نگذاشتند سلاح برسانیم
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    احسنت و خدا قوت به سردار و بروبچه های مخلص سپاه که خوار چشم دشمنان داخلی و خارجی هستند به کوری چشم افسادطلبان و وطن فروشان و سلطنت طلبان ان شاالله که جوانان مومن و حزب اللهی گور آمریکا را خواهند کند آنوقت باید بروید شمع روشن کنید در بیابانها برای شیاطینی که آمال و آرزوی شماها بود
  • ناشناس ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    سپاس سردار.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    خیلی نیاز است که سپاه وارد در ساخت جنگنده رهگیر شود خیلی دیر شده واقعا لازمه
  • یوسف بهلولی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    با سلام این دکترین نظامی ماست که بر دکترین نظامی غرب برتری دارد وگرنه اگر فقط بحث توان موشکی بود که با انواع تاکتیکها میشد اثر آن را محدود کرد اما غرب و کارشناسان جنگ دیده آن بخوبی میدانند که اشتباه دربرابر ایران همان و از دست دادن استراتژیکترین نقطه جهان همان که ما اکنون فقط یک بخش کوچک از یکی از توانمندی ها را مشاهده کرده ایم اما واقعبینان غربی به ماهیت دکترین نظامی ما تا حدودی پی برده اند و همانها تاکنون جلوی حماقت آن بخش از جامعه حاکمه را گرفته بودند که کاملا بدنبال اهداف صهیونیستها هستند و اگر خدا بخواهد زمزهایی از یک حماقت از سوی آنها بگوش میرسد که اگر جرأت داشته باشند و این غلط را بکنند آن موقع انتقام سختی از آنها خواهیم گرفت. ان شاء الله
  • سردار نوروزی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    امریکا بداند که جمهوری اسلامی ایران دارای یک قدرت به تمام معنا قوی در این طرف کره ی زمین است که اگر دست از پا خطا کند تاروپودش برهم خواهد خورد .
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    اگه علم متالوژی و مکانیک و شیمی همزمان بتونند پابه پای هم برند، میتونیم همه کار بکنیم.
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    خدا قوت سردار
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    فناوری ساخت هواپیمای جنگنده با موشک تفاوت کلی دارد از طرف دیگر صنایع موشکی وابسته به وزارت دفاع است که نیاز ارتش و سپاه را تامین میکند ضمنا گروه دبگری در نیروی هوائی در زمینه جنگنده فعال هستند کهوبعد از ساخت نمونه و تست جهت تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار میگیرد
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    خسته نباشید. اما بدون جنگنده نمیشه با تروریست ها مقابله کرد.
  • مهدی ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    مطمئن باشید زور هیچ کس به این مملکت نمیرسه چون صاحب اصلی این کشور صاحب الزمان هستند.
  • رضا ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ضمن خسته نباشی خدمت همه عزیزتان در بالا بردن اقتداذ نظامی باید خدمت این عزیزاتن بگم که قدری کارهاتونو همانند سابق محرمانه انجام بدید تا بهانه دست دشمنان ما ندهید وقتی اقتدار کامل شد آنوقت رو کنید
  • ناشناس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بهتر است بدون درگیر کردن آمریکا اول یک گوشمالی حسابی به سعودی ها بدهیم.تمام امید سعودی ها به امریکا است همانطور که ترامپ گفته اگر حمایت های ما نبود کشوری به اسم سعودی وجود نداشت
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    توانایی ما اندکه اگه نه نگذاشتن برای ما نباید معنی بده، وقتی نمیتونیم به شیعیان و اهل سنت مظلوم یمن و سوریه در برابر وحشی های وهابی کمک کنیم نباید بگیم نگذاشتن، این معلومه که نمیگذارن ما باید قویتر باشیم و روشش رو پیدا کنیم.
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    تنها سپاه نه بلکه مجموعه ای عظیم از نخبگان را باید وارد این عرصه کرد و با یک برنامه مشخص بلند مدت به فکر نتیجه بود. نه اینکه مثل برنامه های ساخت مشترک بینتیجه و نیمه کاره رها بشه. به امید موفقیت
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    مشرق سایتت صرفاً نظامی هست.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    بهتره دانشگاه اینکارو بکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس