مستند «شیر صحرا» با موضوع زندگی و ابعاد مختلف زندگی شهید حسن آبشناسان از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، 29 فروردین در تقویم کشورمان به نام روز ارتش و نیروی زمینی نامگذاری شده، نیرویی نظامی که نیروهای جان بر کف و فداکارش، در طول دوران جنگ تحمیلی دوشادوش بسیج مردمی و سپاه پاسداران، در دفاع از مرزهای جغرافیایی کشورمان جان فشانی کردند و شهدای زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب نمودند.

شهید حسن آبشناسان از جمله ایثارگرانی بود که مخلصانه و مجاهدانه، گام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نهاد و جانش را در راه دفاع از انقلاب اسلامی فدا کرد.

او جزو افرادی بود که با تشکیل ستاد جنگهای نامنظم به آن پیوست و به اتفاق گروهی از نیروهای بسیج، نبرد چریکی خود را در کوهپایه‌های دشت عباس آغاز کرد و در مدت کوتاهی، آسیب سنگینی به نیروهای عراقی وارد کرد؛ نخستین سربازان عراقی هم به دست او و گروهی که شهید آبشناسان در آن عضویت داشت به اسارت درآمدند؛ شیر صحرا لقبی بود که به دلیل شجاعت مثال‌زدنی و دلاوری‌های آبشناسان در جبهه‌ها به او داده بودند.

شهید حسن آبشناسان در زمانی که موشکباران شهرهای ایران توسط ارتش بعث جریان داشت، نامه ‌ای به صدام حسین نوشت: «اگر جناب صدام حسین، امیر جنگی است و فنون نظامی را خوب می‌داند و نظریه‌پرداز جنگی است، پس به راحتی می‌تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگاورم دیدار کند و با هر شیوه ‌ای که می‌‌پسندد، بجنگد، نه اینکه با بمب افکن ‌های اهدایی شوروی محله‌‌های مسکونی و بی‌ دفاع را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد».

صدام از این نامه به شدت عصبانی شد و دستور داد سرلشکر قادر عبدالحمید با گروه ویژه ‌اش به دشت عباس برود ولی این نظامی کهنه کار عراقی در نبردی طولانی شکست خورد و به اسارت در آمد و جالب اینکه سال‌ها پیش از آن در اسکاتلند، شهید آبشناسان، عبدالحمید و گروهش را در ورزش کوهنوردی ارتش‌‌های برگزیده جهان هم با ناکامی مواجه کرده بود.

«شیر صحرا» مستندی است درباره زندگی شخصی و نظامی شهید آبشناسان؛ در این فیلم خانواده، نزدیکان و دوستان شهید از زندگی او می‌‌گویند همچنین تصاویری آرشیوی از شهید آبشناسان به نمایش در می‌آید.

این مستند ساعت 17:30 دقیقه روز یکشنبه 29 فروردین همزمان با روز ارتش و نیروی زمینی جمهوری اسلامی از شبکه افق پخش می‌شود.

تکرار این مستند را می‌توان‌‌ همان روز ساعت 22:30 و همچنین 8:30 دقیقه روز دوشنبه ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس