توکلی یادآور شد: بر اساس این نامه مدیرعامل شرکت جهاد ثبت تا تاریخ 30/11/93 مبلغ 152 میلیارد تومان از محل فروش کود شیمیایی و یارانه از آن وزارت دریافت نمود در صورتی که تنها مبلغ 45 میلیارد تومان از اعتبار ارزی از محل منابع صندوق توسعه را تسویه کرده است.

 به گزارش مشرق، موضوع بررسی زوایای مختلف برداشت دو و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی با حضور احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی و عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته شنبه 28 فروردین ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی به یکی از مستندات خود در خصوص برداشت دو و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 30/ 9//94 خطاب به آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی درخواست می کند که عملکرد آن وزارت خانه در خصوص یارانه و اعتباری ارزی کود شیمیایی به شرح پیوست ارسال گردد.

وی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی به مصوبه شماره 162879 مورخ 26/4/92 مبلغ دو و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را با مهلت بازپرداخت 6 ماهه و کارمزد صفر درصد برای تامین منابع مالی کالاهای اساسی اختصاص داده که در این راستا دو شرکت دولتی در تاریخ های 20/7/92 و 10/9/92 نهایتاً به عنوان تامین کننده انتخاب گردیده و جهت گشایش اعتبار به معاونت ارزی معرفی شدند.

توکلی یادآور شد:  بر اساس این نامه مدیرعامل شرکت جهاد ثبت تا تاریخ 30/11/93 مبلغ 152 میلیارد تومان از محل فروش کود شیمیایی و یارانه از آن وزارت دریافت نمود در صورتی که تنها مبلغ 45 میلیارد تومان از اعتبار ارزی از محل منابع صندوق توسعه را تسویه کرده است.

عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در پاسخ به اظهارات توکلی بیان داشت: در اواخر دولت قبل طبق مصوبه 2014 مبلغ 2 و نیم میلیارد دلار برای وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان تصویب می شود تا این وزارت خانه ها از این محل بتوانند ذخایر راهبردی کشور را تامین کنند.

بخشنده: بابت کود به صندوق توسعه بدهکار نیستیم/ توکلی: طبق گزارش هیئت نظارت صندوق توسعه بازپرداختی صورت نگرفته است

وی با بیان این که برداشت از صندوق توسعه ملی مصوبه ستاد تدابیر ویژه شورای عالی امنیت ملی بوده است گفت: از مبلغ دو و نیم میلیارد دلار وزارت جهاد کشاورزی تنها 1 میلیارد و 160 میلیون دلار آن را استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: این مبلغ بابت واردات کالاهای اساسی چون گندم، برنج، روغن، شکر، کود شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته است.

بخشنده بیان داشت: مبلغ یاد شده ( یک میلیارد و 160 میلیون دلار) که به وزارت جهاد کشاورزی تعلق گرفته بود در اختیار دو شرکت بازرگانی دولتی برای واردات گندم و سایر اقلام و شرکت خدمات حمایتی برای تامین نهاده های دامی و چند شرکت دیگر داده شد.

در ابتدای کار این دولت ذخایر راهبردی کشور در بدترین شرایط ممکن بود.نماینده دولت در این بحث خاطر نشان ساخت: در شروع کار دولت ذخایر راهبردی کشور در بدترین شرایط به سر می برد و ذخایر گندم ما به 21 روز و در برخی استان ها حتی به 3 روز رسیده بود و دولت با این مصوبه توانست ذخایر گندم را از 20 روز به 6 ماه برساند.

بخشنده تصریح کرد:  از مبلغ 1.1 دهم میلیارد دلار سند فقط 800 میلیون دلار گندم و برنج وارد کشور شده است.

بخشنده در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هیچ گاه به دولت چنین اجازه ای داده نشده است گفت: متاسفانه در دولت گذشته به علت کج فهمی و یا هر مسئله دیگری ساختمان وزارت کشاورزی واگذار شد و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفت لذا دویست سیصد میلیارد قرار بود به جهاد کشاورزی داده شود تا در جای دیگری ساختمان برای این وزارتخانه تهیه شود.

وی با بیان اینکه تمام کارمندان وزارت جهاد کشاورزی در سطح تهران در 37 نقطه پراکنده هستند افزود: از دولت مجوز گرفتیم تا به تدریج ساختمان های خود را که در سطح شهر پراکنده بودند به فروش برسانیم به طوری که این اتفاق در قانون بودجه سال 95 به تصویب رسید.

این نماینده دولت با اشاره به اینکه از منابع داخلی خود به تدریج استفاده کردیم افزود: ساختمان جدید وزارت جهاد کشاورزی در خیابان طالقانی در حال ساخت است به طوری که کارکنان پس از تکمیل یک طبقه برای ادامه فعالیت های خود به آنجا مراجعه می کنند و با وجود به اتمام نرسیدن کار ساخت کارکنان در این ساختمان مستقر هستند.
 
بخشنده با بیان اینکه از محل فروش ساختمان های قدیمی اقدام به احداث ساختمان جدید وزارت جهاد کرده ایم اظهار داشت: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در این ارتباط نظارت های لازم را دارند لذا تمامی عملیات هایمان در دید است.

*بابت کود به صندوق توسعه ملی بدهکار نیستیم

وی با اشاره به اینکه در تاریخ 10.12.93 به پیشنهاد دولت و با تصویب شورای امنیت ملی سه میلیارد برای ذخایر راهبردی در نظر گرفته شد تصریح کرد: بابت کود به صندوق توسعه ملی بدهکار نیستیم و تمام پول کود را با صندوق توسعه ملی تسفیه کرده ایم.

این نماینده دولت با اشاره به اینکه کود شیمیایی را به کشور وارد کردیم اما کود اوره را نیز در داخل تولید می کنیم افزود: دولت باید یارانه بدهد و ما آن برای منابع پرداخت های لازم را انجام دهیم.

*دولت برای کود شیمیایی و سایر اقلام 800 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفت

بخشنده بیان کرد: امسال دولت به علت تنگناهای مالی برای کود شیمیایی و سایر اقلام که عمده آن کود است 800 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته است.

*بودجه وزارت جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه دولت در سال 94 فقط 150 میلیارد تومان از یارانه نهادهای کود را به وزارت جهاد کشاورزی باز گردانده است گفت: بودجه جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد است به طوری که نیاز داشتیم 720 میلیون تومان برداریم و این امر از سوی ذی حساب از محل یارانه های سازمان مدیریت جابه جا شد.

این نماینده دولت با تاکید براینکه بابت کود به صندوق توسعه ملی ریالی بدهکار نیستیم عنوان کرد: تمام مصوبات شورای امنیت ملی سری است و باید به صورت محرمانه نگه داشته شود.

توکلی در ادامه با اشاره به ماده 70 قانون محاسبات عمومی بیان کرد: هیئت نظارت بازرسی کل سازمان بازرسی است که این هیئت در صورت برخورد با جرم باید به درایت و با مراقبت های لازم اقدام به انجام وظیفه کند.

وی با بیان اینکه هیئت نظارت صندوق توسعه ملی گزارش داده است که بازپرداختی صورت نگرفته است افزود: طبق ماده ده قانون بازرسی کل کشور وزیر موظف است در تاریخ دریافت گزارش بازرسی عملیات اجرایی را جهت دادن گزارش انجام دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازرسی که چنین نامه ای را می نویسد شان قضایی دارد گفت: باید به صندوق توسعه ملی وفادار بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بلاخره نفهميدم پول به صندوق برگشته است يا نه. و ارتباط اين پول با ساختمان هاي وزارت كشاورزي چه مي باشد؟ آيا اگر وزارت كشاورزي در طالقاني مستقر شود مشكل صندوق توسعه ملي برطرف مي شود؟
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    جناب بخشنده این سوال را جواب بدهند ،چرا هرجا عناصر مشارکتی مثل شما و قنبری وجود دارد از این خبرها هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس