کد خبر 558261
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

لیورپول در لیگ اروپا از شکست خانگی 3-1 برابر بروسیا دورتموند به پیروزی 3-4 رسید و صعود کرد.

به گزارش مشرق، لیورپول در لیگ اروپا از شکست خانگی 3-1 برابر بروسیا دورتموند به پیروزی 3-4 رسید و صعود کرد. این بازی جذاب نکاتی هم داشت که در زیر می خوانید:

10 نکته بازی لیورپول و دورتموند

1- توخل پیش از بازی گفته بود "هدف ما زدن گلی زودهنگام است". مردان او این هدف او را با نمایش خیره کننده ای محقق کردند و طی هشت دقیقه دو بار دروازه لیورپول را در آنفیلد گشودند. گل های دوم و سوم دورتموند با هر معیاری معرکه بودند. آمیزه ای از کار گروهی و اقتدار فردی. از آن گل هایی که هر تیمی را له می کند و طرفدارانش را مرعوب. از آن گل هایی که نهیب می زنند "ما هر بار اراده کنیم سنگرتان را به آتش می کشیم". با این وصف دورتموند پیروزی 3-1 را با شکست 3-4 عوض کرد.

باید پرسید بازی را لیورپول برد یا دورتموند بود که باخت؟

چرا دورتموند نخواست به دفاع روی آورد؟ چرا از نمایش تهاجمی تماشایی اش در یک نبرد پلی آف اروپایی دست برنداشت؟  آن چه که برای تیمی که 3-1 در زمین حریف جلو افتاده بسیار عجیب بود. در حالی که زردپوش ها می توانستند به بازی دفاعی پرداخته و لیورپول را مهار کنند. یادمان باشد دفاع دورتموند آن قدر خوب بود که از نیم فصل به بعد تا این دیدار شکست نخورد. در حقیقت این نخستین شکست دورتموند در سال  2016 به شمار می رفت. با این وصف به نظر می رسید توخل در بند انگاره "ما تیم تهاجمی هستیم و خواهیم بود" گرفتار آمده است. به نظر  می رسید خرد کردن کلوپ برایش اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آن چه که قیمتش سنگین بود، خیلی سنگین.

2- لیورپول بازی را مثل یک موش ترسو شروع کرد و مثل یک ببر غران به پایان برد. ولی چرا و چگونه؟

کلوپ پیش از بازی گفته بود "نمی توانید برابر دورتموند دفاع کنید". لیورپول بازی را 1-3-2-4 شروع کرد که با هجوم دو گوش بدل می شد به 4-2-4. کلوپ بهترین پاسورهایش را راهی میدان کرده بود و تیم عملا هافبک دفاعی کارساز نداشت و میلنر و امره جان به عنوان دو مرد میانی برابر مدافعان به حمله می اندیشیدند تا دفاع. در چنین قابی دورتموند بازی را فوق العاده آغاز کرد از فضاهای خالی شده نفوذ کرد و دروازه را گشود. امره جان یک خط جلوتر مغلوب زردپوش ها شده بود. ورود جو آلن جای آدام لالانا بود که میانه میدان را به سود لیورپول تغییر داد. آلن وارد شد و جیمز میلنر آزادی عمل پیدا کرد و احتمالا بهترین بازی اش برای لیورپول را انجام داد. میلنر در به ثمر رسیدن سه گل نقش داشت که دو گل پس از ورود آلن زده شدند. اکنون می توان گفت "به دنیای کلوپ خوش آمدید".

3- ساخو و لوورن دو مدافع میانی سرخپوش ها گل های سوم و چهارم لیورپول را زدند، ولی ترکیب آنها در قلب دفاع شکننده است و کلوپ باید به ترکیب دیگری در ادامه راه حداقل اروپایی اش بیندیشد. کلوپ قلب دفاعش را بارها تغییر داده: اسکرتل – توره، لوورن – توره، ساخو – لوکاس لیوا (برابر سیتی در فینال جام اتحادیه که توره خیلی زود جای ساخو را گرفت)، ساخو – توره... لیورپول در لیگ 42 گل دریافت کرده، در حالی که واتفورد در رتبه سیزدهم لیگ 37 گل خورده و کریستال پالاس در رتبه چهاردهم 42 گل.

لیورپول و دورتموند؛ ده نکته یک نبرد کلاسیک

4- حملات لیورپول در نیمه اول پرشمار بودند ولی هیچ توپی در قاب دروازه وایدنفلر قرار نمی گرفت. لیورپولی ها ضربه های نهایی را با آشفتگی می نواختند: فیرمینو و کوتینیو. میان سرخپوش ها یک بازیکن در نیمه اول هوشیارتر بازی می کرد: اوریگی. او در ادامه بازی با اولین فرصتی که به دست آورد دروازه دورتموند را گشود، در حالی که هوملز برای خطا روی او شایسته اخراج بود. ساخو در نیمه اول بسیار بد بازی کرد و در نیمه دوم گل زد. حالا اوریگی در هفته های واپسین فصل بدل شده به بازیکن فصل لیورپول.

5- دیوید فیرکلاف برابر سنت اتین (پیروزی معروف اروپایی 1-3 در سال 1977 که لیورپول برای صعود در دیدار دوم پس از گل های کوین کیگان و ری کندی به گل سوم نیاز داشت و فیرکلاف مو قرمز آن گل را زد)، استیون جرارد برابر المپیاکوس، ژابی آلونسو برابر میلان. حالا دژان لوورن برابر دورتموند را هم به آنها اضافه کنید. آن هم در بازی 360 اروپایی لیورپول. حالا این دیدار در کنار نبرد دورتموند - رئال مادرید در کارنامه کلوپ در صف کلاسیک ها جای گرفته است.

6- لیورپول طی این فصل از ژانویه به بعد چند نتیجه نامتعارف  دیگر با گل های نامتعارف داشت. نوریچ را طی دیدار پر تب و تابی 4-5 با گل دقیقه 95 لالانا شکست داده بود. در جام اتحادیه گل دقیقه 83 کوتینیو برابر منچسترسیتی را به ثمر رسانده بود. پیروزی 1-2 برابر کریستال پالاس با گل دقیقه 96 بنتکه از روی نقطه پنالتی کسب شده بود.

لیورپول و دورتموند؛ ده نکته یک نبرد کلاسیک

7- سه تفنگدار دورتموند معرکه بودند. آنها نشان دادند چرا در آلمان آنها را با ترکیب مسی - نیمار - سوارز مقایسه می کنند. آنها در این فصل 78 گل زده اند که آمار فوق العاده ای است. اوبامیانگ - مخیتاریان - رویس باز هم درخشیدند و سه بار دروازه مینیوله را استادانه و با غنای بالایی به آتش کشیدند. ولی مدافعان دورتموند و وایدنفلر سرمایه گران قدر را بر باد دادند. آنها حق دارند مغبون باشند.

8- کارنامه لیورپول در اروپا میان باشگاه های انگلیسی یگانه است: 11 جام شامل 5 قهرمانی اروپا، 3 جام یوفا و 3 سوپر کاپ اروپا.

9- دورتموند و لیورپول در فینال جام در جام اروپا 1966 روبرو شده بودند و ژرمن ها 1-2 برده بودند. آن هم در گلاسکوی اسکاتلند. مربی لیورپول، بیل شنکلی بود و رهبری دورتموند را ویلی مالتاپ در دست داشت. دیدار طی نود دقیقه با تساوی 1-1 پایان یافت و لیبودا در وقت اضافی ضربه پیروزی بخش دورتموند را نواخت.

لیورپول و دورتموند؛ ده نکته یک نبرد کلاسیک

10- اخیرا بود که چند کارشناس فوتبال آلمان در اشاره به لسترسیتی صدرنشین لیگ برتر گفته بودند اگر در بوندسلیگا بود سوم هم نمی شد. حالا تیم هشتم جدول لیگ برتر که 24 امتیاز با لستر صدرنشین فاصله دارد تیم دوم بوندسلیگا را شکست داد و منچستر سیتی تیم چهارم جدول لیگ برتر که 15 امتیاز با صدر فاصله دارد پاریسن ژرمن قهرمان فرانسه را حذف کرده است. چیزی که مایه دلخوشی جزیره نشین ها شده است. در رنکینگ یوفا لالیگا با 103 امتیاز اول است و بوندسلیگا با 79 امتیاز دوم و لیگ برتر با 75 امتیاز سوم و سری آ با 70 امتیاز چهارم هستند.

یادداشت: حمید رضا صدر

منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس