کد خبر 557160
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

هر چند قیمت‌ها امسال با توجه به افزایش نرخ بیمه روندی صعودی به خود گرفت، اما خودروسازان در این افزایش قیمت سهمی نداشتند و هزینه مذکور به خزانه دولت واریز خواهد شد.

به گزارش مشرق، بازار خودروی کشور به رغم رکود شکل گرفته از سال گذشته، این روزها با کمبود خودرو نیز مواجه است، این در حالی است که دست‌اندرکاران بازار سه دلیل عمده برای عدم عرضه مناسب از سوی تولید‌کنندگان ارائه می‌کنند.

برخی به استناد آمار هر ساله شرکت‌های خودروساز مبنی‌بر کاهش تولید در فروردین‌ماه به‌دلیل تعطیلات نوروزی، نبود خودرو در اولین ماه سال جدید را رویه‌ای هر ساله می‌خوانند این در شرایطی است که بعضی دیگر عنوان می‌کنند خودروسازان هم‌اکنون مشغول تحویل خودروهای ثبت‌نامی هستند به همین دلیل عرضه کافی به بازار صورت نمی‌گیرد.

اما در تبیین دلیل سوم، دست‌اندرکاران بازار تاکید می‌کنند که خودروسازان به امید افزایش قیمت محصولات تولیدی خود تمایل چندانی به فروش فوری در فروردین‌ماه ندارند.به اعتقاد این دسته از کارشناسان با احتمال درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در سال جاری روندی صعودی به خود بگیرد به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند که عرضه خودرو را بعد از تجدید نظر شورای رقابت از سر بگیرند.

هر چند قیمت‌ها امسال با توجه به افزایش نرخ بیمه روندی صعودی به خود گرفت، اما خودروسازان در این افزایش قیمت سهمی نداشتند و هزینه مذکور به خزانه دولت واریز خواهد شد.بر این اساس به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت خودروها بین 150 تا 200 هزار تومان بالا رفت که این موضوع نیز موجب افزایش 200 تا 300 هزار تومانی قیمت‌ها در بازار شده است.

در حالی که هر ساله قیمت خودروهای داخلی به‌دلیل نرخ بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و شماره‌گذاری افزایش پیدا می‌کند که هم اکنون اخبار ضد و نقیضی از درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان به شورای رقابت شنیده می‌شود. در همین حال به گفته دست‌اندرکاران بازار، طی هفته جاری قیمت خودروها با افت و خیز بسیاری همراه بوده است که عامل اصلی در این زمینه نیز همانطور که گفته شد، کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان عنوان شده است.

بر این اساس، نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» با گلایه از وضعیت کنونی، همچنان بر شرایط انتظاری مشتریان و به‌دنبال آن تشدید رکود تاکید دارند.به این ترتیب بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند تا زمانی که مشتریان تصمیم به خرید خودرو نگیرند بازار تکان خاصی را تجربه نخواهد کرد که این موضوع نیز تابع عوامل متعددی از جمله افزایش قدرت خرید، ورود خودروهای جدید، قیمت مناسب و ... است.

افت‌وخیز قیمت داخلی‌ها
نگاهی به قیمت‌های بازار نشان‌ می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با افت و‌خیز همراه بوده است؛ به‌طوری‌که به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند، اما پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهش 300 هزار تومانی قیمت خود در بازار، در حال حاضر 37 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر پژو 405 با افت 100 هزار تومانی قیمت هم‌اکنون 30 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند که مدتهاست تغییرات قیمتی را به خود ندیده هم‌اکنون با قیمت 31 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری خبر می‌دهد.پژوپارس نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است و در حال حاضر 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو در حال حاضر 33 میلیون تومان قیمت دارد و این نشان می‌دهد رانا 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو توانسته ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کند، با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید 45 میلیون تومان هزینه کرد. از دنا که بگذریم، قیمت خودروهای شرکت سایپا این هفته با افزایش اندکی مواجه بودند؛ چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 24 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد که این موضوع از افزایش 100 هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت دارد.

همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از افزایش 100 هزارتومانی قیمت این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از افزایش 100 هزارتومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل 132 با قیمتی معادل 20 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کرده است، اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند، به‌طوری‌که سراتوی اتومات با قیمت برابر با 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از افزایش 100 هزار تومانی این خودرو طی هفته جاری دارد؛ برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 800 هزار تومان دست

به جیب شد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد. سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم. به گفته فعالان بازار تندر-90 مدل پارس خودرو با افزایش 200 هزار تومانی در حال حاضر 40 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. پارس تندر نیز در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد که این نشان از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری دارد. از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو ثبات قیمتی خود را طی هفته جاری حفظ کرده است با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با قیمتی معادل 49 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس