کد خبر 556168
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

در دل منطقه ما و در يكي از بلوارهاي اصلي آن، مسجدي هست كه نمازهاي جماعت پرشوري را برگزار مي‌كند. نمازهايي كه جمعيت حاضر در آن بعضا به بيش از ۴۰۰ نفر در يك نماز مي‌رسد. مسجد ولي‌عصر(عج) بلوار كاج، همان مسجدي است كه در نماز صبحش بيش از ۲۰۰ نفر حاضر مي‌شوند و پس از آن در كنار هم سر سفره صبحانه پربركت مسجد مي‌نشينند.

به گزارش مشرق، در دل منطقه ما و در يكي از بلوارهاي اصلي آن، مسجدي هست كه نمازهاي جماعت پرشوري را برگزار مي‌كند. نمازهايي كه جمعيت حاضر در آن بعضا به بيش از 400 نفر در يك نماز مي‌رسد. مسجد ولي‌عصر(عج) بلوار كاج، همان مسجدي است كه در نماز صبحش بيش از 200 نفر حاضر مي‌شوند و پس از آن در كنار هم سر سفره صبحانه پربركت مسجد مي‌نشينند. باوجودی كه فعلاً نمازگزاران این مسجد در سوله‌اي كنار بناي درحال ساخت آن نماز برپا مي‌كنند با اين حال هيچ روزي كم‌جمعيت نيست. اما اينكه چرا اين مسجد اين‌قدر محبوب است و اهالي محله گلستان از حضور در نمازجماعت آن غفلت نمي‌كنند، سؤالي است كه در اين گزارش به آن پاسخ داده‌ايم.

سهم نانوا از سفره مسجد
«صفر فلاح» از اهالي محله است كه هر روز 20 قرص نان بربري فانتزي صبحانه مسجد را تأمين مي‌كند و از علاقه‌اش به اين كار مي‌گويد: «خدمت به مسجد براي هركسي افتخار است. من هم دوست داشتم در گوشه‌اي از كارهاي آن سهيم باشم و افتخار تأمين نان سفره صبحانه آن نصيبم شد.»فلاح هر روز 2 كيلومتر مسافت بين مسجد تا نانوايي را پياده طي مي‌كند تا نان تازه صبحانه را از نانوايي محل تأمين كند: «طي كردن اين مسير آن هم هرروز باعث شده تا سلامتي من بيشتر حفظ شود و بيماري كمتر به سراغم بيايد. ضمن اينكه نانواي محله ما هميشه هزينه كمتري در قبال خريد نان از ما مي‌گيرد تا در بخشي از سفره صبحانه مسجد نيز سهيم باشد و اين هم از ديگر بركات وجود مسجد ولي‌عصر(عج) در اين محله است.»

نماز قضا به‌صورت جماعت
از ديگر خادمان افتخاري مسجد «غلامرضا نوشادي» است كه دليل فعال بودن اكثر نمازگزاران اين مسجد را روحيه بالا و فعاليت زياد امام جماعت آن عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «اكثر نمازگزاران ثابت اين مسجد در فعاليت‌هاي گوناگون مشاركت دارند و آن هم به‌دليل روحيه بالا و فضاي همدلي هست كه در مسجد برپاست.» اين خادم افتخاري معتقد است، هر جايي كه مردم دست به دست هم دهند و با يكديگر يكدست باشند كار‌ها خوب پيش مي‌رود. او به يكي از برنامه‌هاي پرطرفدار اين مسجد اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «برنامه‌هاي متنوعي در اين مسجد برگزار مي‌شود كه طرفداران خاص خود را دارد، به‌طور مثال هر روز بعد از نماز صبح 17 ركعت نماز قضا براي ثواب آن به‌صورت جماعت برگزار مي‌شود كه امامت آن را نيز امام جماعت مسجد برعهده دارد و همين امر سبب شده كه بسياري از نمازگزاران در آن مشاركت كنند.»

همدلي و نشاط اهالی
نمازگزاران اين مسجد همگي به نحوي در اداره مسجد مشاركت دارند. «محمد ميرسپاه» 60 ساله، مسئول بازكردن در مسجد است. او از سال 81 ساكن شهرك راه‌آهن شده، سحرخيزتر از همه است و به‌همين دليل او در مسجد ولی‌عصر(عج) را به روي نمازگزاران باز مي‌كند: «هر روز صبح يك ساعت مانده به اذان درهاي مسجد را باز مي‌كنم و سماور را هم براي پذيرايي صبحگاهي از حاضران، پر آب و روشن مي‌كنم تا شرايط دم كردن چاي مهيا شود.» او دليل برپايي سفره صبحانه در مسجد را ايجاد فضاي نشاط‌آور و همدلي و صميميت بيشتر اهالي عنوان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «طبق آماري كه گرفته‌ايم روزانه نزديك به 200 نفر در نماز صبح حضور دارند كه 140 نفر آنها با ما هم‌سفره مي‌شوند. هزينه يك صبحانه مختصر و مفيد چندان زياد نيست، اما تأثير محلي آن بسيار زياد است و ما سر سفره صبحانه با بسياري از اهالي آشنا و از برخي از مشكلات محله هم باخبر مي‌شويم.»

مسجدی که شلوغ‌ترین نماز صبح تهران را دارد+عکس

تفألی با حافظ
جوانان هم در برپايي نماز صبح مسجد حضور دارند و پاي ثابت آن هستند. «رضا خان‌بابايي» كه 5 سال است در نمازهاي روزانه مسجد شرکت می‌کنند، جذابيت سخنان امام جماعت مسجد را دليل اصلي حضورش در اين مسجد عنوان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «امام جماعت مسجد ما بين نمازها معمولاً يك بيت شعر را از حافظ مي‌خواند و بعد از آن هم سخنراني خود را با محوريت همان شعر آغاز مي‌كند. او سخنان خود را عامه پسند مطرح كرده و اين باعث مي‌شود كه هم من جوان متوجه گفتار حاج‌آقا شوم، هم بزرگان مسجد.» او همچنين به رابطه صميمي امام جماعت مسجد با جوانان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «احوالپرسي گرم حاج‌آقا و پاسخ اصولی او به سؤالات و شبهات مطرح شده از سوي جوانان، باعث ارتباط بیشتر جوانان با مسجد شده است.»خان‌بابايي با لبخند به نكته‌اي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «بعضاً طولاني نشدن اقامه نماز هم از ديگر جذابيت‌هاي حضور در اين مسجد است.»

برگزاري برنامه‌هاي گوناگون
طبق گفته حاضران در مناسبت‌هاي مختلف برنامه‌هاي گوناگوني در مسجد اجرا مي‌شود كه باعث حضور بيشتر اهالي در آن مي‌شود. «علي اريشي» از ساكنان قديمي شهرك گلستان در اين‌باره مي‌گويد: «ما هر روز بعد از نماز صبح زيارت عاشورا قرائت مي‌كنيم. از طرفي برپايي نمازهاي قضا به‌صورت جماعت، برگزاري دعاي ندبه، دعاي كميل و توسل و قرائت يك صفحه از قرآن به‌همراه معني آن باعث تنوع برنامه‌ها شده است.»به گفته اريشي وجود اين مسجد باعث شده كه اهالي از حال هم بيشتر با خبر باشند و اگر كسي نياز به كمك داشته باشد، خود هم‌محلي‌ها دست به كار شده و مشكل او را برطرف مي‌كنند.

خادم مسجدجامع ولي‌عصر(عج):
مسجد را با كمك اهالي اداره مي‌كنيم

«مرتضي محمدي» ۲سال و نيم است كه خادم اين مسجد است و ۳۶ سال دارد و صاحب يك فرزند است. او خادمي مسجد را افتخاري براي خود و خانواده‌اش عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «هرروز ‌همراه همسرم شبستان مسجد را نظافت می‌کنیم كه البته كار سختي نيست چون نمازگزاران مسجد خودشان نظافت را رعايت مي‌كنند.»او به همدلي و همياري فعالان مسجد نيز اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «اداره كردن اين مسجد با اين حجم فعاليت كاری بسيار دشوار است، اما خوشبختانه با همياري نمازگزاران به راحتي اين مسجد را اداره مي‌كنيم. هر‌كاري سختي خودش را دارد، اما شغل من اگر هم خستگي داشته باشد چون در خانه خدا كار مي‌كنم سختي‌اش را كمتر متوجه مي‌شوم.» محمدي مناسبت‌هاي مذهبي را شلوغ‌ترين روزهاي مسجد عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «به دليل قرار گرفتن مسجد در بافت مسكوني و همچنين استقبال اهالي محله گلستان از نمازهاي جماعت مسجد، در مناسبت‌ها تعداد زيادي از اهالي مشاركت مي‌كنند. البته ما هر شب و براي برپايي نماز مغرب‌وعشا ميزبان بيش از 400 نفر از اهالي هستيم.»

عضو هيئت امناي مسجدجامع ولي‌عصر(عج):
بناي جديد مسجد سال آينده تكميل می‌شود

براي اينكه در جريان كامل برنامه‌هاي مسجد ولی‌عصر(عج) قرار بگيريم سراغ «احمد جعفري» عضو هيئت امناي آن رفتيم. او كه از نمازگزاران قديمي مسجد است، مي‌گويد: «سال ۱۳۷۶ حسينيه انصار توسط حاج آقا آخوندي در اين محله بنا شد و پس از مدتي حجت‌الاسلام سيد محمدعلي بجنوردي مسئوليت آن را برعهده گرفت و آن را تبديل به مسجد حضرت ولي‌عصر(عج) كرد و حالا بيش از 10 سال است كه حاج‌آقا هاشمي امام جماعت اين مسجد است و توانسته با به‌كارگيري برنامه‌هاي متعدد و ايجاد همدلي، اين مكان را به يكي از مساجد فعال منطقه تبديل كند.» اين عضو هيئت امناي مسجدجامع ولي‌عصر(عج) درباره فعاليت‌هاي فرهنگي مسجد نيز مي‌گويد: «7 كارگروه در مسجد فعاليت مي‌كنند كه يكي از آنها به فعاليت‌هاي قرآني و ديگر كارگروه‌ها به فعالیت‌های آموزشي، اردويي، فرهنگي و تبليغاتي مشغول هستند.»

او به حضور اهالي ديگر محله‌ها در مسجد نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «آوازه برنامه‌هاي اين مسجد به اندازه‌اي بوده كه از محله‌هاي كوهك، شمال بزرگراه شهيد همت و اطراف درياچه نيز به اين مكان مي‌آيند. البته شلوغي مسجد باعث شد كه برخي از اهالي با پارك خودروهاي خود در اطراف مسجد، موجب ايجاد ترافيك شوند كه با همكاري شهرداري و به كارگيري زمين باير كنار مسجد، اين مشكل نيز حل شد.» جعفري به مراحل تكميل بناي ساختمان مسجد در سال آينده نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در بخش ساخت 85‌درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌ايم و اميدواريم در سال آينده بناي جديد اين مسجد در زميني به مساحت 12 هزار و 500‌متر در 5 طبقه به بهره‌برداري برسد كه طبقه زيرين آن پاركينگ مسجد با ظرفيت 250 خودرو خواهد بود. با تكميل بناي جديد مسجد فعاليت‌هاي فرهنگي اين مكان به شكل چشمگيري توسعه خواهد يافت.»

منبع: همشهری محله


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    4 0
    خوش به حالشون. نماز صبح به جماعت خیلی لذت بخشه. الهی همه جا به نحو احسن فراگیر بشه.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    3 0
    درود
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    3 0
    آفرین خدا از همه قبول کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس