کد خبر 554495
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

وزیر خارجه آمریکا به منظور بررسی روند کاهش تنش ها بین مقامات ارشد افغانستان وارد شهر کابل شد.

به گزارش مشرق به نقل از "رویترز"، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز شنبه به منظور کاهش تنش ها و جلوگیری از شکل گیری بحران سیاسی بر سر پیمان وحدت میان مقامات افغانستان در سال 2014 میلادی که خود میانجی گر آن بود، وارد کابل شد.

این دیدار در برهه حساسی صورت گرفته است چراکه دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بدلیل تنازعات سیاسی میان رقبا، اقتصاد فلج کننده و احیای گروه تروریستی طالبان در شرایط دشواری بسر می برد.

بنابر این گزارش، گروه تروریستی طالبان از زمان سرنگونی در سال 2001 میلادی قوی تر از همیشه است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ضمن اعلام سفر وی به کابل گفت: کری برای اعلام حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغانستان به این کشور رفته است.

به گفته سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، هم اکنون 70 درصد خاک افغانستان تحت کنترل نیروهای دولتی این کشور است.

در ادامهاین گزارش آمده است: در همین حال، انتظار می رود تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در خاک این کشور تا اوایل سال 2017 میلادی از 9800 به حدود 5500 تن برسد.

حامیان قبلی دولت کابل، حکومت وحدت ملی را بی‌کفایت می‌دانند و اکنون خواستار برگزاری انتخاباتی تازه هستند و این نارضایتی‌ها در زمانی اعلام می‌شوند که این کشور درحال مقابله با مخالفان مسلح و اقتصادی ناپایدار است.

در چند ماه گذشته سیاستمداران، رهبران جهادی، وزرای سابق و دیگر متنفذین در برابر دولت اشرف غنی ایستاده‌اند، آن‌ها باور دارند که دولت کنونی افغانستان ناکارآمد است.

واشنگتن پست می‌نویسد که به نظر تحلیلگران حکومت وحدت ملی از بسیاری جهات از آغاز محکوم به شکست بوده است.

به گفته‌ منتقدین، این دولت طی یک توافق شتابزده‌ با میانجیگری آمریکا برای تقسیم قدرت میان دو رقیب، عبدالله عبدالله و محمد اشرف‌غنی ایجاد شد.

در این توافقنامه برای برگزاری انتخابات پارلمانی جهت مشروعیت‌ بخشیدن به دولت کنونی کابل در ماه سپتامبر سال جاری توافق شد.

در دورنمای دولت کنونی کابل در مورد نقش رئیس‌اجرایی افغانستان به‌ عنوان نخست‌وزیر یا موقعیت برتر دیگری تصمیم گرفته خواهد شد اما گامی در این راستا برداشته نشده است و اختلافها در دولت مانع اجرای اصلاحات شده است.

این اختلافها تا اندازه‌‌ای جدی است که اشرف غنی و عبدالله حتی بر سر انتخاب کاندیدای وزارت دفاع به توافق نرسیده‌اند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس