کد خبر 554386
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

هنریک هولولی مدیرکل کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا: دیدن همه زیبایی ‌های تهران زمان زیادی را می طلبد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هنریک هولولی (Henrik Hololei) که در رأس هیأتی 9 نفره از پایتخت کشورمان دیدن کرد، در ملاقات با معاون حمل و نقل شهرداری تهران افزود: البته در عین حال، این کلان شهر مانند دیگر شهرهای بزرگ جهان، چالش‌ های خاص خود را نیز ‌دارد.

وی گفت: تهران، برای بسیاری از اروپائیان، به مثابه یک شهر دیدنی کشف نشده است که اکتشاف تمام دیدنی‌ های آن، نیازمند کاوش های دقیق است و به زمان زیادی نیاز دارد.

هولولی با اشاره به این که در تهران کارهای فوق العاده‌ای انجام شده که هر فردی را که نخستین بار از این شهر دیدن می کند تحت تأثیر قرار می‌ دهد، افزود: ما در این سفر، در حال بررسی فرصت‌ های همکاری در حوزه های حمل و نقل شهری هستیم و البته هدف بزرگ تری داریم و آن این است که از طریق حمل و نقل پایدار، مفهوم توسعه پایدار شهری را محقق کنیم.

این مقام اتحادیه اروپا با بیان این که نکته کلیدی در تقویت فعالیت های مشترک تهران و شهرهای اروپایی، تسهیل این ارتباطات و تبادلات در بستر شبکه حمل و نقل هوشمند (ITS) است، تصریح کرد: به این منظور، طرح‌ های نوآورانه و پژوهش‌ های مبتکرانه مانند طرح شهرهای هوشمند (CIVITAS)، حرف نخست را می زند.

مدیرکل کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا با دعوت از معاون شهردار تهران به منظور حضور در مجمع سالانه این کمیسیون که از 28 تا 30 سپتامبر سال جاری در کشور لهستان برگزار می ‌شود، اظهار کرد: حضور در این مجمع، فرصت مناسبی است تا جناب عالی با آخرین اقدامات و تجارب شهرهای اروپایی در زمینه حمل و نقل شهری آشنا شده و از آنها دیدن فرمایید.

هولولی با اشاره به این که شهرهای مختلف، مسائل و مشکلات مشترک و بعضاً مختلفی دارند که برای آنها راه حل های واحد و بعضاً متعددی نیز وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از معضلاتی که شهر تهران و شهروندان تهرانی با آنها رو به رو هستند، همان چالش‌ هایی اند که شهرهای اروپا و شهروندان اروپایی نیز با آنها رو در رو هستند.

این مقام اتحادیه اروپا با بیان این که تمرکز اصلی ما، این است که سهم دوچرخه را به عنوان یک وسیله حمل و نقلی در شهرهای اروپایی افزایش دهیم، تصریح کرد: هلند، بهشت دوچرخه سواران است و البته استفاده از دوچرخه در کشوری همچون دانمارک نیز بسیار پر طرفدار است و تهران نیز این ظرفیت را دارد که همچون شهرهای هلند و دانمارک به «شهر دوچرخه سواران» تبدیل شود.

وی با بیان این که حمل و نقل عمومی، باید سه ویژگی داشته باشد از جمله این که مبتنی بر توسعه پایدار شهری باشد، استفاده از آن برای شهروندان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد و نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشد، تصریح کرد: در یک شبکه حمل و نقل عمومی کارآمد، باید استفاده از سوخت های فسیلی به حداقل رسیده و انرژی های پاک از جمله وسایل نقلیه برقی، جایگزین شده و شبکه گسترده مترو و ناوگان اتوبوسرانی انبوه بر، در اولویت قرار گیرد.

مدیر کل حمل و نقل اتحادیه اروپا در پایان با تأکید بر این که از وجود سیستم پیچیده و پیشرفته مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در تهران تحت تأثیر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که برای ما بسیار جذاب بود و مشابه آن را در هیچ شهر دیگری از جهان ندیده بودیم، سیستم حمل و نقلی کارآمد بی آر تی تهران بود.

در این دیدار، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن ابراز علاقه مندی به منظور انتقال تجارب و آغاز همکاری های علمی در حوزه های حمل و نقل شهری با کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: کلان شهر تهران با حدود 740 کیلومتر مربع مساحت، 9 میلیون جمعیت ثابت را در خود جای داده که البته با احتساب جمعیت شناور به 12 میلیون نفر می رسد.

سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به این که روزانه بالغ بر 17 میلیون سفر در تهران انجام می شود که 58 درصد آنها از طریق حمل و نقل عمومی صورت می پذیرد، افزود: 16 درصد سفرهای روزانه با استفاده از مترو، 20 درصد با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و 22 درصد نیز با استفاده از ناوگان تاکسیرانی انجام می شود که طبق برنامه تا سال 2025 میلادی، سهم حمل و نقل عمومی باید به 75 درصد برسد که به ترتیب سهم مترو 30، اتوبوسرانی 25 و تاکسیرانی 20 درصد است.

وی با بیان این که هدف گذاری اصلی مدیریت شهری تهران، نیل به شهری انسان محور بر مبنای توسعه پایدار شهری است، تصریح کرد: امروز شهرها به جای این که در اختیار مردم و تأمین آرامش و رفاه آنها باشند، در خدمت خودروها هستند که همه فضای شهرها را اِشغال کرده و تحت تأثیر خود قرار داده اند البته این که مردم را متقاعد کنیم که خودروهای شخصی خود را کنار گذاشته و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، کاری سخت و زمان بَر است.

تشکری هاشمی در پایان تفاوت سامانه بی آر تی تهران با دیگر شهرهای جهان را خطوط ایزوله آن، نوع طراحی ایستگاه ها، امکان سوار و پیاده شدن راحت از اتوبوس های تندرو و ظرفیت بالای این اتوبوس ها بر شمرد و خاطرنشان کرد: مدیرت شهری تهران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ناوگان حمل و نقل عمومی این کلان شهر را به سیستمی «دوستدار مسافر» تبدیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    صلوات. تکبیر. . روحانی مچکریم.
  • aras ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    تهران شهر بسیار زیباییه ، فقط گنجایش این جمعیت رو نداره طبیعت زیبا ، قسمت بالانشین شهر خونه ها و جذابیت مدرن رو داره ، موزه های بی نظیری داره ، بازار بسیار جذاب و دیدنی ایه ، اگه هر ایرانی از تهران تو عید دیدن میکرد مجذوب ای شهر میشد ولی فردای تعطیلات چهره شهر آلوده و زشت و افسرده شد ، این سیاست مهاجرت به شهرهای بزرگ چه بعد از جنگ و چه قبل از انقلاب کلی مصیبت برای ایران داشت هم تولید و کشاورزی رو نابود کرد و هم شهرها رو بسیار بیشتر از ظرفیت خدمات دهی پر کرد. از هر طرف که نگاه کنید ضرر بوده و هست
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    از نعمات پسابرجامه
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خرمشهر، شهری سیستان و بلوچستان،... چطور؟ آب لوله کشی دارن؟ استخر و حمام بهداشتی دارن؟....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس