محمدجواد ایروانی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل،‌گفت: قوه مقننه به جای قانونگذاری امسال باید توجه ویژه‌ای به نظارت داشته باشد تا دستگاه اجرایی بتواند در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ایروانی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه 20 فروردین ماه سالروز فناوری هسته‌ای است، گفت: این روز را به مردم شریف ایران تبریک عرض می‌کنم و در رابطه با اقتصاد مقاومتی چند نکته اساسی و مهم وجود دارد.

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به راه‌اندازی صندوق توسعه ملی، گفت: این صندوق راه‌اندازی شد تا بخشی از درآمد نفت را در خود نگه داشته و سال به سال به آن اضافه شود تا بتواند بودجه مناسبی برای کمک به تولید ملی داشته باشیم.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دو سال قبل، گفت: این سیاست‌ها نیز به درستی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در کنار آن وجود ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی مثمرثمر واقع شود.

ایروانی با اشاره به راه‌های محکم و مقاوم‌سازی در زمینه اقتصاد، گفت: در حال حاضر با نگاهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان به درستی به این راه‌ها پی برد که اگر این راهکارها اجرایی شود دشمن نمی‌تواند هیچ نفوذی را به اقتصاد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلفی از اقتصاد مقاومتی در کشورهای مختلف اجرایی می‌شود، گفت: اما اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های آن به طور کامل و جامع این بخش‌ها را در کنار هم قرار داده که با اجرای آن می‌توان امید داشت که اقتصاد  ایران حتی در شرایط تحریم نیز با مشکل مواجه نشود.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد، گفت: مهمترین بحث در اقتصاد مقاومتی مردمی کردن است و اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: همچنین اقتصاد دانش‌بنیان نیز از نکات مورد توجه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در کنار آن توجه به مناطق جغرافیایی و بهره‌مندی از مناطق مختلف و استفاده از آن در شیوه‌های صحیح اقتصادی می‌توان انتظار رشد و شکوفایی همه‌جانبه کشور را داشت.

ایروانی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی مانع از خام‌فروشی می‌شود،‌ گفت: باید بتوانیم زنجیره‌های تولید را تا کامل‌ترین نقطه برسانیم و در آن صورت محصول نهایی را صادر کنیم که برای آن باید سیاست‌های کلی تجاری، پولی، بانکی و فرهنگی صحیحی ایجاد شود و در خدمت تولید ملی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شفافیت و سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد از جمله سیاست‌های صحیح برای بهبود شرایط تولید ملی است.

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به جمله مقام معظم رهبری، گفت: ایشان زمانی به من فرمودند که اعتقاد من به مبارزه با فساد مثل اعتقاد به دین اسلام است، بنابراین باید همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره کرده‌اند بحث مبارزه با فساد و شفافیت و سلامت اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و 10 مؤلفه اصلی آن اگر اجرایی شود می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد ملی شود به همین دلیل در کنار برنامه‌ریزی صحیح باید انتظارات درستی نیز از سیستم بانکی داشت، به همین دلیل به نظر من باید سیستم بانکی عملکردش را اصلاح کند و طبق قانون عملیات بانکداری بدون ربا فعالیت خود را در پیش گیرد.

ایروانی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از منابع بانک‌ها صرف امور غیرتولیدی می‌شود در صورتی که باید بانک‌ها متناسب با فعالیت‌های اقتصادی تسهیلات خود را پرداخت کرده و سود دریافت کند و این گونه که اکنون بانک‌ها قبل از پرداخت تسهیلات سود می‌گیرند با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است و تداوم وضع موجود نمی‌تواند به تولید ملی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به استفاده از ظرفیت کامل کارآفرینان کشور، گفت: در کشورهای مختلف صندوق‌هایی از جمله صندوق جسورانه وجود دارد که ریسک‌پذیرند و این صندوق‌ها می‌تواند به تبدیل ایده به فناوری کمک کند، در صورتی که بانک‌ها حاضر نیستند ریسک‌پذیر باشند.

وی با اشاره به سیاست‌های تجاری گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم، در حال حاضر سیاست‌های تجاری ما یک سیاست واردات‌محور است، در صورتی که باید تبدیل به سیاست صادرات‌محور شود.

ایروانی ادامه داد: در زمینه سیاست‌های تجاری باید به صورت ملموس برای صادرکنندگان ما قابل درک باشد که این سیاست‌ها تغییر پیدا کرده و حتی در جاهای بسیاری باید تعرفه‌های وارداتی افزایش پیدا کند، تا کمک شایانی به تولید داخل شود که حتی کشورهای پیشرفته مانند آلمان نیز این کار را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه می‌بینیم انجمن‌های صنفی ما به سیاست‌های تولید داخلی نیز توجه دارند مثلاً رئیس مجمع واردات بارها مشاهده کردند که به تولید ملی اشاره ویژه کرده و یا اتاق بازرگانی نیز همین طور بنابراین باید از این ظرفیت‌ها بهترین استفاده را کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برخورد با مفاسد بزرگ و تأثیرگذار اقتصادی گفت: قوه قضاییه باید با مفاسد سازمان‌یافته اقتصادی مبارزه قاطع کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که میوه‌های لوکس وارد کشور می‌شود در صورتی که باید به جای آن شاهد ورود ماشین‌آلات های‌تک باشیم. به نظر من واردات میوه لوکس تنها می‌تواند ذائقه ملت را تغییر دهد و یک توقع بیجا برای ادامه این روند ایجاد کند.

ایروانی گفت: مهمترین بحث در مبارزه با خام‌فروشی نیز توجه به تولید داخل و زنجیره ارزش تولید است که مصداق بارز آن محصولات پتروشیمی است که در حال حاضر نیز پتروشیمی ما خام‌فروش است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد تا محصول نهایی پتروشیمی در داخل تولید و سپس آن را صادر کنیم که از سود‌دهی چندین برابری برخوردار خواهیم شد.

وزیر اسبق اقتصاد در ادامه با اشاره به کسب و کارهای موجود، گفت: در حال حاضر 54 درصد از کسب‌وکار موجود غیررسمی است و باید مشوق‌هایی گذاشته شود که این کسب و کارهای خرد به صورت رسمی در آید و صاحبان آن از منافع زیادی برخوردار شود.

وی ادامه داد: کشوری که تکنولوژی هسته‌ای دارد قطعاً می‌تواند کالای ایرانی با کیفیت نیز تولید کند زیرا همه می‌دانیم که انرژی هسته‌ای یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های جهان است، بنابراین باید گفت چون که صد آمد 90 هم پیش ماست.

وی ادامه داد: بخش عرضه و فروش نیز باید در تبلیغات خود در خصوص استفاده از کالای داخلی نهایت توجه را داشته باشد و این بخش می‌تواند به رشد و شکوفایی تولید ملی و تولید باکیفیت داخلی توجه ویژه کند و مردم را به تولید ملی تشویق کند.

ایروانی در پایان با اشاره به وظایف نهادهای مختلف به اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، گفت: مجلس و قوه مقننه به جای قانونگذاری باید امسال توجه ویژه‌ای به نظارت داشته باشد تا دولت بتواند در مسیر صحیح اقتصاد مقاومتی حرکت کند و قوه قضاییه نیز با مفاسد اقتصادی برخورد جدی و ویژه داشته باشد تا مفسدان به سمت حرکت‌های فسادخیز نرود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    یادش بخیر. ایروانی مرد خوبی بود. اما اصحاب قدرت دوستش نداشتند
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    ممنون از ایروانی عزیز
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق پفیوزچرا از وزیر اقتصاد دولت اصلاحات چیزی نمیزنسد
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    این بی ادب اصلاح طلب رو بلک کن مشرق . حرف زشت زده
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    سیستم سنتی هم جواب نمیدهد
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    خوشبختانه می‌بینیم انجمن‌های صنفی ما به سیاست‌های تولید داخلی نیز توجه دارن
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق جان ما دنبال دردسر نمی گردیم. خواهشااگر دوست دارید شهید شوید بروید سیستان و کردستان و سوریه و خوزستان و عراق . به ما کاری نداشته باشید
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    در کشورهای مختلف صندوق‌هایی از جمله صندوق جسورانه وجود دارد که ریسک‌پذیرند و این صندوق‌ها می‌تواند به تبدیل ایده به فناوری کمک کند، در صورتی که بانک‌ها حاضر نیستند ریسک‌پذیر باشند.
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    شما اجازه ندارید به این دولت ح ف ب نید اصلاحات باید انجام شود و ایران باید به دامن آمریکایی ها انگلیسی های عزیز بازگردد
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    خخخختتتتتت
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    برای نماز جمعه از این سخرانها بیشتر بیاورید. کار خوبی بود ممنون از مشرق و مردم حاضر
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    بی شعور
  • سید حبیب ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    یکی جلوی قاچاق در منطقه ما بگیره خیلی راحت انواع کالاها و مواد غذایی و بهداشتی از طریق عسلویه به شهرستان مهر و لامرد قاچاق میشه و هیچ کس هم جلوی اون رو نمی گیره خودم فراوان دیدم که عادی قاچاق می برند متاسفانه پلیس هم جاده رو می بنده ولی قاچاق رو به راحتی رد می کنه حالا چیزی میگیره یا نه الله اعلم خدا بهتر میدونه ولی ما توی شهرمون یک کالای ایرانی یافت نمیشه مثلا خواستم طبق فرمان امام خامنه ای از تولید داخل حمایت کنم رفتم لباسشویی بخرم متاسفانه لباسشویی ایرانی پیدا نکردم یک سال لوازم خانگی به من قول داد که لباسشویی ایرانی برام بیاره ولی نیاورد که نیاورد شربت ایرانی خواستم بخرم هرچه گشتم پیدا نکردم متاسفانه مغازه ها پر است از کالا و لوازم های خارجی قاچاق من نمی دونم کی باید خیلی محکم جلوی این قاچاق ها رو بگیره؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس