کد خبر 553389
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

دولت جمهوری کنگو از کشته شدن دست کم 17 نفر در تازه ترین درگیری های این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه به نقل از دولت جمهوری کنگو، در درگیری میان نیروهای امنیتی و شورشیان این کشور دست کم 17 نفر، از جمله سه پلیس، دو غیر نظامی و 12 مهاجم کشته شده اند.

بر اساس بیانیه 'تیری مونگالا' سخنگوی دولت در توییتر، چندین ساختمان، از جمله شش ایستگاه پلیس، یک ساختمان شهرداری و دو دفتر گمرک نیز در ناآرامی های روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته آتش گرفت.

دولت کنگو همچنین اعلام کرد که 50 نفر در ارتباط با ناآرامی های اخیر بازداشت شده اند.

بر اساس آمار دولتی، شش نیروی امنیتی و چند غیرنظامی نیز در این ناآرامی ها کشته شده اند.

این ناآرامی ها از روز دوشنبه تشدید شده است. گزارش ها همچنین از فرار هزاران نفر از ساکنان مناطق ناآرام 'برازاویل' پایتخت کنگو حکایت دارند.

جمهوری کنگو شورشیان نینجا را که در دهه 90 میلادی در دو جنگ داخلی درگیر بودند، عامل حمله و ناآرامی های اخیر این کشور معرفی کرده است.

نینجا یکی از گروه های ضد دولتی در جنگ داخلی سال های 1998-99 میلادی است. این گروه تحت رهبری فدریک بیتسانگو پیمان آتش بس را در سال 1999 امضا کرد، اما در اوایل دهه 2000 میلادی٬ ایفای نقش در عرصه های سیاسی و نظامی را مطالبه و بار دیگر اسلحه به دست گرفت.

در سال 2003 توافق صلحی میان این گروه شبه نظامی و دولت کنگو منعقد شد.

گروه نینجا تحت رهبری بیتسانگو در نهایت منحل و وی نیز به عنوان وزیر در کابینه منصوب شد.

بیتسانگو معروف به کشیش انتومی در انتخابات ریاست جمهوری 20 مارس (1 فروردین) از گای برایس پارفت کوللاس نامزد جناح مخالف حمایت کرد.

دادگاه قانون اساسی کنگو، روز دوشنبه پیروزی دنیس ساسو نگسو را به طور رسمی تایید کرد.

پنج نامزد شکست خورده در این انتخابات نتایج را فاقد اعتبار دانسته اند. آمار نهاد انتخابات جمهوری کنگو اعلام کرده که نگسو بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است.

نگسو با 33 سال قدرت طی 37 سال گذشته، یکی از چندین رهبر قدیمی آفریقا است که تلاش هایش برای باقی ماندن بر کرسی قدرت، نا آرامی و انتقادهای بین المللی به همراه داشته است.

در درگیری میان مخالفان و نیروهای نظامی و امنیتی قبل از برگزاری همه پرسی قانون اساسی٬ دست کم 18 نفر کشته شدند.

جمهوری کنگو همسایه جمهوری دمکراتیک کنگو در مرکز قاره آفریقا قرار دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس