کد خبر 551185
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

طلای جهانی که در سه ماهه اول میلادی امسال بزرگترین رشد قیمت سه ماهه در 30 سال اخیر را ثبت کرد، در معاملات روز جمعه در بالای 1230 دلار ثابت ماند.

به گزارش مشرق، هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از رشد 0.6 درصدی در شب گذشته، در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و روی 1232.10 دلار ایستاد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با 0.01 درصد کاهش، به 1234.2 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه هفت دلار یا 0.6 درصد افزایش یافت و در 1235.60 دلار بسته شد و با 1.2 درصد افزایش از ابتدای هفته تاکنون به سوی رشد هفتگی پیش می رود.

طلا روز پنج شنبه در قیمت بالاتری بسته شد و بزرگترین رشد سه ماهه از سال 1986 به این سو را ثبت کرد. این فلز زرد تحت تاثیر نگرانیها نسبت به ریزش بازارهای مالی و کندی رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه اول سال 2016 که باعث عقب نشینی بانک مرکزی آمریکا از افزایش برنامه ریزی شده نرخهای بهره شد و دلار را تضعیف کرد، به میزان 16.5 درصد رشد قیمت داشت.

این افزایش خبر خوبی برای طلا بود که در پنج سال گذشته با بهبود فعالیت اقتصادی آمریکا و رشد ارزش دلار ناچار به عقب نشینی شده بود. با این همه بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل تداوم احیای اقتصادی آمریکا و دورنمای بالا رفتن نرخهای بهره در این کشور، نسبت به این فلز ارزشمند بدبین مانده اند.

بازار طلا به افزایش نرخ‌ها حساس است، زیرا بالاتر رفتن نرخهای بهره هزینه نگهداری این فلز زرد را افزایش می دهد و رقابت آن با دارایی‌های دارای بازده مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می کند. همچنین بالا رفتن نرخها از ارزش دلار پشتیبانی می کند که محدودتر شدن رشد قیمت طلا را به دنبال دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران و معامله گران بازار آمار اقتصادی آمریکا را به دقت دنبال می کنند تا برآورد دقیقی از تاثیر آنها بر سیاست پولی این کشور داشته باشند. آماری که روز پنج شنبه منتشر شد نشان داد شمار شهروندان آمریکایی که متقاضی دریافت مزایای بیکاری بودند هفته گذشته افزایش غیرمنتظره ای داشت اما کاهش چشمگیر اخراج‌ها در ماه مارس نشان می دهد روند بهبود بازار کار تغییری نکرده است.

اگر آمار اشتغال آمریکا که قرار است روز جمعه منتشر شود بهتر از حد مطلوب باشد انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در نشست آتی سیاستگذاران آمریکایی را تقویت می کند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا هفته جاری اظهار کرد که این بانک در تحکیم سیاست پولی با احتیاط پیش خواهد رفت. ویلیام دادلی، رییس فدرال رزرو نیویورک روز پنج شنبه اظهار کرد با در نظر گرفتن ریسکهای مربوط به کندی رشد اقتصادی، با نظر یلن مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید با احتیاط عمل کند موافق است.

در بازارهای فیزیکی، بالاتر رفتن قیمت طلا تقاضا برای این فلز ارزشمند در آسیا را محدود کرده و نرخها در بازارهای بزرگ متعدد در مقایسه با نرخ جهانی افزایش چشمگیری داشته داشت. انتظار می رود تقاضا برای طلا در هند در سه ماهه اول امسال حدود دو سوم کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان دهد. ضرابخانه آمریکا 38 هزار اونس سکه عقاب آمریکایی در مارس فروخت که 54.5 درصد نسبت به ماه پیش کاهش داشت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.1 درصد افزایش، 15.431 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 975.05 دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با 0.1 درصد افزایش، به 562.85 دلار رسید.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس