کد خبر 550762
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵

در سال ۹۴ اتفاقاتی رخ داد که برای جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار مهم و امیدآفرین بود و از سویی دیگر رخدادهایی نیز پدید آمد که چندان خوشایند نبود.امیدواریم درسال جدید شاهد رخدادهای شادی‌آفرین و امیدبخش باشیم.

به گزارش مشرق، سال 1394 که مزین به نام «سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بود با تمام فرازونشیب‌هایش و همه شادی‌ها و غم‌هایش به اتمام رسید. در این سال اتفاقاتی رخ داد که برای جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار مهم و امیدآفرین بود و از سویی دیگر رخدادهایی نیز پدید آمد که چندان خوشایند نبود، امیدواریم با عنایات حضرت حق و توجهات حضرت صاحب الامر (عج) و همراهی مسؤولان و مردم شریف و انقلابی ایران اسلامی، سال جدید شاهد رخدادهای شادی‌آفرین و امیدبخش باشیم. ان‌شاءالله.‌ **


الف. شیرینی‌های سال
1. افزایش نفوذ ایران اسلامی در منطقه
مهم‌ترین دستاورد سیاسی نفوذ ایران در منطقه، صدور مؤلفه‌های انقلاب اسلامی و پذیرش آن توسط دولتهای غرب آسیا می‌باشد به‌طوری‌که نفوذ گفتمان ایران در منطقه منجر به همراهی برخی از دولتها و جنبش‌های اسلامی منطقه با سیاستهای جمهوری اسلامی شده است.
جمهوری اسلامی ایران در حالی سال 1395 را آغاز می‌نماید که تهدیدات امنیتی‌اش نسبت به سالهای گذشته به شکل محسوسی کاهش یافته است. با اقتدار نیروهای نظامی، دشمن جرئت اقدام نظامی در ابعاد مختلف را به خود نمی‌دهد و از سویی دیگر قدرت‌های بزرگ به‌خوبی می‌دانند که در صورت حمله نظامی به ایران؛ حامیان منطقه‌ای ایران علیه منافع غرب وارد عمل خواهند شد و این مسأله می‌تواند بحران خاورمیانه را تشدید کند. از سال 2011 و به‌دنبال آن با بیداری اسلامی در منطقه، معادلات سیاسی به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر نموده است. از یک‌سو حاکمانی که حافظ منافع غرب در منطقه بودند (مبارک، بن علی، علی عبدالله صالح) از قدرت کنار رفتند و از سوی دیگر مؤلفه‌های اسلام سیاسی گسترش یافت. هم‌چنین بحران تحمیلی به سوریه با حمایت‌های سیاسی ایران به نتیجه نرسید و قدرت جمهوری اسلامی تثبیت شد. نفوذ ایران در عراق و افغانستان؛ غرب را به این نتیجه رساند که از پتانسیل ایران برای حل معضلات این دو کشور استفاده کند. مشاوره نظامی ایران به عراق منجر به عقب‌نشینی داعش از برخی مناطق این کشور شده است. آمریکایی‌ها و دولت‌های همسو در حالی‌که با حمله هوایی به مواضع داعش نتوانستند این گروهک را محدود کنند، اما ایران بدون ورود رسمی نیروهای نظامی خود به عراق و تنها با آموزش نظامی به نیروهای عراقی و به کار بردن تاکتیک‌های نظامی، منجر به عقب‌نشینی داعش شد.
افزایش نفوذ ایران در میان دولت‌ها و جنبش‌های اسلامی منطقه؛ غرب را به این نتیجه رساند که در واقع نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه به شکلی می‌باشد که بدون ایران بسیاری از بحران‌های منطقه حل نشدنی است.

2. دستگیری متجاوزان آمریکایی
در مقطعی که آمریکایی‌ها به بهانه برجام در صدد القای کوتاه آمدن ایران در برابر آمریکا و ناگزیر بودن ایران از ادامه این راه بودند، تصویر سربازان بازداشت‌شده متجاوزان، نشان داد نه تنها ایران در برابر آمریکا کوتاه نیامده است بلکه اگر کوچکترین نشانه‌ای از تعرض آمریکا ولو به اشتباه، به منافع خود را شاهد باشد با صلابت واکنش نشان خواهد داد و توان مدیریت هر بحرانی را خواهد داشت. این اقدام یک‌بار دیگر اقتدار ملت بزرگ ایران را در زیر سایه پر برکت فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) به نمایش گذاشت.
این اقتدار نیروهای توانمند سپاه باعث شد آمریکا بار دیگر در برابر اراده پر صلابت ایران، تحقیر و برای آزادسازی نظامیان متجاوز خود، مجبور به عذرخواهی از جمهوری اسلامی ایران شوند.
این رویداد در هنگامه‌ای که اکثر کشورهای منطقه به‌سبب بی‌لیاقتی حاکمان خود، کشورهایشان را در بست در اختیار نظامیان آمریکایی قرار داده و برای تأمین امنیت خود نیازمند آمریکایی‌های بیگانه هستند، به‌وضوح این پیام را به دنیا داد که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که نه تنها برای تأمین امنیت خود به قدرت درون‌زای خود متکی است بلکه در چنان موقعیتی است که می‌تواند امنیت صادر کند و کشورهای منطقه می‌توانند به این ابرقدرت نجیب تکیه کنند.

3. افتتاح فازهای 16و 15 پارس جنوبی؛ نماد ما می‌توانیم
از ابتدای انقلاب اسلامی حضرت امام مکرر تأکید می‌کردند که ما می‌توانیم با تکیه بر داشته‌های خود به قله‌های رفیع رشد و پیشرفت در عرصه‌های مختلف برسیم. در دوران دفاع مقدس، نیروهای نظامی و جهادی کشور ثابت کردند که این فرمایش امام شدنی است. قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از دوران دفاع مقدس بر اساس اصل 147 قانون اساسی ظرفیت و پتانسیل ارزشمند موجود در قرارگاه خصوصاً در بحث مهندسی رزمی، با اذن فرمانده معظم کل قوا و تدبیر فرماندهی کل سپاه وارد عرصه سازندگی کشور شد؛ به‌نحوی‌که امروز با گذشت حدود سه دهه از فعالیت خود در این عرصه، پروژه‌های مهم و عظیمی را در کشور به انجام رسانده که از آن‌جمله می‌توان به بیش از 3000 پروژه ملی و استانی اجراشده و بیش از 300 ابر پروژه در دست اجرا اشاره کرد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته و بهره‌مندی از نیروی انسانی‌متعهد و متخصص توانسته است در شرایط تحریم جایگزین مناسبی برای شرکت‌های خارجی در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی و اجرای موفق فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که درتاریخ21 دی‌ماه سال 94 به بهره‌برداری رسید، در بستر تحریم ظالمانه غرب علیه ملت ایران آن هم بدون هیچ‌گونه وابستگی به مهندسان خارجی و با تکیه بر توان داخلی از مصادیق توانمندی و حضور موفق قرارگاه در این عرصه هست.

4. رونمایی از توان موشکی
درحالی‌که دشمنان انقلاب اسلامی به‌ویژه آمریکای متجاوز و رژیم غاصب صهیونیستی بعد از امضای توافقنامه برجام تصور می‌کردند که کشاندن ایران به پای میز مذاکرات درخصوص مباحث هسته‌ای می‌توانند در زمینه‌های دیگر نیز ایران اسلامی را وارد مباحث حاشیه‌ای و تضعیف‌کننده کنند، به‌زعم باطل خود به‌دنبال کشیدن نقشه‌های واهی خود بودند که آزمایش موشکی و نمایان کردن سیلوهای موشکی بار دیگر تمام محاسبات خیالی دشمن را نقش بر آب کرد.
در پی رونمایی از انواع سیلوهای موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه، فرمانده این نیرو اظهار کرد: با توجه به این‌که موشک‌ها به‌صورت عمود داخل سیلوها قرار دارد و نیاز به آماده‌سازی قبل از پرتاب نیست، لذا عملاً پایگاه‌های دارای سیلوهای پرتاب به‌عنوان یگان واکنش سریع موشکی محسوب شده و در زمان بسیار کوتاه قادر به پرتاب آتش بر علیه نقاط تعیین‌شده خواهد بود
فناوری استفاده از سیلو در اختیار چند کشور پیشرفته بوده و با استفاده وسیع از انواع آن ضمن سرعت عمل و واکنش سریع، امکان نگهداری طولانی در کلیه شرایط آب و هوایی با کاهش آسیب‌پذیری را خواهیم داشت.
فناوری ساخت این سیلوها از 15 سال پیش در اختیار فرماندهی موشکی نیروی هوافضای سپاه بوده و با تنوع و حجم بالا، بهره‌برداری از آن برای اولین‌بار در این رزمایش در معرض دید قرار گرفت.
برخی از نسل‌های جدید این سیلوها ایزوله‌شده هستند و کلیه مراحل پرتاب موشک به طور هوشمند از راه دور کنترل شده و نیازی به حضور نیروی انسانی در کنار سیلوها نیست.
نقش این سیلوها به‌عنوان بخشی از یگان‌های واکنش سریع فرماندهی موشکی محسوب می‌شود به‌طوری‌که موشک‌ها همواره عمود و آماده پرتاب بر علیه اهداف پیش‌بینی‌شده هستند.

5. تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات
انتخابات روز جمعه 7 اسفند و نتایج آن از ابعاد مختلف واجد اهمیت است. این انتخابات با همه منفی‌بافی‌ها و سیاه‌نمایی‌های دشمنان مصمم- و برخی دوستان غافل یا بی‌انصاف- در امنیت و آرامش کامل و مشارکت حداکثری مردم وفادار به نظام اسلامی برگزار شد. آن‌هم در منطقه‌ای پرآشوب و ناامن که جنگ، سراسر آن را فرا گرفته است تا آنجا که وزیر دفاع رژیم صهیونیستی می‌گوید «شرایط کنونی منطقه، نوعی جنگ جهانی سوم است»، برگزاری انتخابات گرم و پرشور در ایران برای ملت‌های ناامید از لیبرال دموکراسی غرب، الهام‌بخش است و حتماً برای تحلیل‌گران هوشمند این پرسش را پیش می‌کشد که در میانه یک منطقه جنگ‌زده و پرآشوب، ایران چگونه توانسته به جزیره‌ای با ثبات و امن و قدرتمند تبدیل شود؟
امام خامنه‌ای با یک فنّ بدل هوشمندانه و در اقدامی جهت‌ساز، «ضدیت با استکبار آمریکایی و استعمار انگلیسی» را در یک انتخابات حساس، مصداق عینی بخشید و حمایت انگلیس که استاد تفرقه و تفریق و تفرّق است، از قضا، ناخواسته و نادانسته، باعث و عامل وحدت مبنایی، عقلانی و راهبردی همه علاقه‌مندان انقلاب، دغدغه‌مندان اسلام و انقلابیون اصول‌مدار شد و جالب آن‌که در انتخاباتی که هنوز ماجرای «وحدت یا خلوص» از مناقشات نظری معرفتی انقلابیون خارج نشده بود، هجمه انگلیس به مثلث «تقوا، بصیرت، استقامت» وحدتی بی‌سابقه در حمایت از مثلث «ضداشرافیت، فتنه انگلیسی، ضدفتنه» رقم زد و این مثلث هماهنگ و همفکر، روشن‌تر از همیشه انگلیس‌دوستان و انگلیس‌پرستان را در تاریخ 100 ساله اخیر رسوای ایرانیان کرد به‌طوری‌که خود غربی‌ها معترفند برنده اصلی این انتخابات رهبر ایران است که با بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها انتخابات گسترده را رقم بزند.
به‌دنبال برگزاری این انتخابات پرشور رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای با صدور پیامی از ملت همیشه در صحنه ایران تشکر کردند. در بخشی از پیام ایشان آمده است: «خداوند دانا و توانا را سپاس که در آزمون بزرگی دیگر، ملت آگاه و مصمّم ایران را به پیروزی رسانید؛ آنان توانستند برای سی و ششمین بار از آغاز انقلاب اسلامی، در انتخاباتی سراسری، با عزم راسخ و شور و نشاط به‌یادماندنی، حضور یابند و سرنوشت کشور را در مقطع کنونی، رقم زنند؛ نمایندگان خود را برای تشکیل دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت برگزینند و بار دیگر مردم‌سالاری دینی را در چهره‌ی درخشان و پر اقتدار خود به جهانیان نشان دهند.»

ب. تلخی‌های سال
1. فقدان سه یار مجاهد و انقلابی
آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی یار دیرین امام و رهبری معظم انقلاب پس از سال‌ها مبارزه و جهاد و استقامت در راه نظام اسلامی و از تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو شورای نگهبان برای 20 سال، عضو مجلس خبرگان رهبری و مسؤول بنیاد بین‌المللی غدیر، در تاریخ 25 شهریور بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
سردار حسین همدانی یکی از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و از بنیانگذاران سپاه همدان بود و مدتی نیز فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌اللهالله (ص) را برعهده داشت. این شهید گرانقدر که از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) بود، 16 مهرماه در سوریه به شهادت رسید.
آیت‌الله عباس واعظ طبسی که از هفتم اسفند ماه به‌دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان امام رضا علیه السلام مشهد بستری شده بود، در 13 اسفند به ملکوت اعلی پیوست. آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره به‌عنوان یکی از استوانه‌های نظام مقدس مورد توجّه قرار داشته و از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان نماینده معظم‌له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منصوب و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر امت اسلام تأیید شد. وی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی، در نهادهایی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به‌عهده داشت.

2. فاجعه منا
در 2 مهر 1394 برابر با 10 ذیحجه 1436 قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان 204» شهر، اتفاق ناگواری رخ داد که تعداد زیادی از مسلمان جهان ازجمله چندین تن از حجاج بیت‌الله الحرام ایران اسلامی با بی‌کفایتی و نالایقی خائنین حرمین شریفین که به‌جای رسیدگی به وظایف اصلی خود به انجام امور نوکری دنیای استکبار و صهیونیسم می‌پردازد و اقدام به دخالت در امور کشورهای اسلامی و حمله ناجوانمردانه به کشور قدرتمند یمن کرده است. در این حادثه قریب به 8000 مسلمان بی‌گناه از بین رفتند. پیش از این نیز بر اثر سقوط جرثقیل در مکه مکرمه، 107 نفر کشته و 238 نفر دیگر مجروح شدند.

3. نفوذ دشمن به بدنه انقلاب
انقلاب اسلامی ایران به‌دلیل ماهیت پیشبرندگی خود از ابتدای پیروزی، مورد بغض، کینه و توطئه‌های دشمنان خود بوده است به‌طوری‌که در این مدت سی و هشت سال، دشمنان ایران اسلامی از هیچ ترفندی برای از بین بردن نظام اسلامی فروگذار نبوده‌اند. یکی از شیوه‌های براندازی استکبار جهانی بهره‌گیری از شیوه نفوذ است. البته و متأسفانه برخی از مسؤولان و به‌ظاهر نخبگان، گویی نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانی فرمودند: مهم این است که بدانیم و باور کنیم که دشمن در حال طراحی و برنامه‌ریزی در این زمینه است.
رهبر انقلاب، «نفوذ موردی» و «نفوذ شبکه‌ای و جریانی» را دو روش عمده طراحان و برنامه‌ریزان این پدیده برشمردند.
ایشان در تبیین نفوذ موردی که نمونه‌های زیادی در گذشته و حال دارد، خاطرنشان کردند: در این شیوه که در دستگاههای سیاسی، حکومتی و حتی دینی سابقه‌ای طولانی دارد، عناصر نفوذی با زدن ماسکِ رفتاری یا گفتاری و در چهره دوست، در خانه افراد مورد نظر یا دستگاه و تشکیلات فرد مسؤول ورود می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «جمع‌آوری اطلاعات» و «جاسوسی» را ازجمله اهداف نفوذ موردی خواندند اما تأکید کردند: هدف مهم‌تری که در نفوذ موردی تعقیب می‌شود، «تصمیم‌سازی» است.
ایشان افزودند: در روش تصمیم‌سازی، فرد نفوذی تلاش می‌کند نگاه مسؤول یا شخص مؤثر در حرکتهای جامعه و کشور را در قبال مسائل مختلف تغییر دهد تا او همان تصمیمی را بگیرد و حرکتی را انجام دهد که آن‌ها می‌خواهند.
رهبر انقلاب «نفوذ جریانی و شبکه‌ای» را خطرناک‌تر از روشهای دیگر خواندند. رهبر انقلاب این تغییر نگاه را زمینه‌ساز تغییر آرمانها، باورها و ارزشها دانستند و گفتند: به این‌ترتیب بیگانگان، بدون شناخته شدن و به خطر افتادن، اهداف خود را محقق می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسؤولان، مدیران، نخبگان و افراد مؤثر در تصمیمات کلان را هدفهای مشخص پروژه نفوذ خواندند و بار دیگر تأکید کردند: نباید با استناد به سوءاستفاده احتمالی و جناحی برخی اشخاص، اصل قضیه نفوذ و اهمیّت این مسأله را کم‌رنگ جلوه داد.

4. به‌جای ماندن راهبرد اصلی پیشرفت کشور
طی مناسبت‌های مختلف، رهبر معظم انقلاب اسلامی به کرات به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و خواستار توجه جدی مسؤولان به اجرای این سیاست‌ها می‌شوند اما چرا تاکنون به اجرای این سیاست‌ها توجهی نشده است؟
متأسفانه برخی مسؤولان هنوز معنای اقتصاد مقاومتی را براساس تحلیل خود تعبیر می‌کنند، اما این سیاست به آن معناست که اقتصاد در برابر هجمه‌های خارجی و تحریم‌ها مقاوم باشد. مثلاً این‌که اخیراً اعلام شده سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی، اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را تسریع می‌کند، با معنای اصلی این سیاست‌ها در تضاد است.
اقتصاد مقاومتی بر این پیش‌فرض بنا می‌شود که دشمنی دشمنان ما مخصوصاً دشمنان غربی ادامه پیدا می‌کند و هرگز تمام نخواهد شد؛ این، پیش‌فرض اقتصاد مقاومتی است. در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید که باید از منابع داخلی حداکثر استفاده را بکنیم تا به پیشرفت برسیم.
متأسفانه، برخی افراد نگاهشان به خارج از کشور است و به استفاده از کارشناسان خارجی معتقد هستند، این افراد از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل هستند و توجهی به فرهنگ غنی و ظرفیت‌های بسیار داخلی ندارند.
رهبر انقلاب تاکنون چندبار روی این موضوع تأکید کرده‌اند که بازوی اجرای اقتصاد مقاومتی مردم هستند. برای این‌که مردم بتوانند در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند، دولت باید برای ورود و مشارکت آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
همه کشورها در راستای تحقق مکتب اقتصادی خود نظام اقتصادی را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که از موانع پیش رو بتوانند عبور کنند. این نظام که امروز در موردش صحبت می‌کنیم ماحصل مکتب اقتصاد اسلامی است بنابراین ما باید اصل نظام اقتصاد مقاومتی را طراحی کنیم و در مرحله دوم آن را اجرا کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس