مشاور امنیتی سابق نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی می‌گوید در صورت شکست داعش و دیگر گروه‌های مسلح در برابر ارتش سوریه، احتمال دارد که این کشور به پایگاهی برای حضور نیروهای مقاومت بدل شود.

به گزارش مشرق، یک روز پس از آنکه ارتش سوریه با مشارکت نیروهای حزب‌الله لبنان توانست کنترل شهر تاریخی و در عین حال راهبردی تدمر (پالمیرا) را به دست گیرد و نیروهای گروه تروریستی داعش را از این شهر بیرون کند، یک مقام ارشد سابق رژیم‌صهیونیستی از تداوم این روند ابراز نگرانی کرد.

«یاکوف عامیدرور» مشاور امنیتی سابق بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به روزنامه جروزالم‌پست گفته است که هدف حزب‌الله این است که سوریه را به پایگاهی برای حمله به اسرائیل بدل کند، هرچند که هنوز با تحقق این هدف فاصله دارد.

عامیدرور که در حال حاضر عضو ارشد اندیشکده اسرائیلی بگین-سادات است، به روزنامه جروزالم‌پست گفت به نظر می‌رسد که حمایت نظامی روسیه توانسته بیش از آنچه که چند ماه قبل تصور می‌شد، موازنه قوا را به نفع نظام سوریه تغییر دهد.

وی گفت ارتش سوریه «توانسته در چند جبهه اراضی را دشمنان خود بازپس بگیرد. هنوز برای اینکه بفهمیم که آیا شورشی‌ها و داعش شکست می‌خورند یا نه یا اینکه آیا از جنگ و به چالش کشیدن (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) و حامیانش در حزب‌الله دست بر می‌دارند یا نه، زود است.»

این مقام سابق اسرائیلی افزود: «بنابراین تا زمانی که نبرد ادامه دارد و حزب‌الله سرگرم حفظ اراضی راهبردی در سوریه است، اوضاع تغییر چشم‌گیری نخواهد کرد. اگر موفقیت اسد و متحدانش ادامه یافته و توان آن‌ها بیشتر شود و گروه‌های مختلف شورشی و داعش توان تهدید رژیم را از دست دهند، آن زمان است که حزب‌الله تحقق رویای خود یعنی تبدیل سوریه به سکوی پرتاب دیگری علیه اسرائیل را پی می‌گیرد. این یک تهدید بالقوه است، که هرچند فوری نیست، اما اسرائیل باید برای آن آماده باشد.»

در پنج سالی که از آغاز بحران در سوریه می‌گذرد، رسانه‌های اسرائیلی از مقامات این رژیم نقل قول کرده‌اند که تل‌آویو تداوم درگیری یا سقوط اسد را سناریوهایی مناسب برای خود می‌داند، چراکه به عقیده اسرائیل در هر دو حال حزب‌الله و محور مورد حمایت ایران تضعیف می‌شود.

این مسئله‌ای است که در ایمیل‌های محرمانه منتشر شده هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به آن اشاره شده است. در یکی از این نامه‌ها که کلینتون در سال 2012 برای «جیک سالیوان» مشاور وقت خود نوشته، آمده است: «اسرائیلی ها معتقدند که جنگ داخلی سوریه یک وجه مثبت هم دارد و آن این است که اگر بشار اسد ساقط شود، ایران متحد خود را از دست می‌دهد و منزوی می‌شود. همزمان، سقوط بشار اسد یک جنگ قومی بین شیعیان و اکثریت سنی منطقه به راه می‌اندازد که ایران را هم درگیر خود خواهد کرد. این قضیه از نظر فرماندهان اسرائیلی و متحدان غربی، چیز بدی نخواهد بود.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس