رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری آمادگی تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی نیمه فعال را دارد.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت امشب در نخستین نشست شورای اداری استان خوزستان در سال جدید که با حضور استاندار و مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی استان در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد با ابراز خوشحالی از حضور خود در این استان و زیارت یادمان‌های دفاع مقدس اظهار کرد: فعالیت‌های اجرایی دولت در سال‌جاری در شرایط متفاوت از سال گذشته انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های دولت در حالی انجام می‌شود که رئیس جمهور به‌ همراه هیئت همراه در کشور دوست و همسایه پاکستان به‌ منظور توسعه مناسبات دوجانبه به‌ سر می‌برد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان پس از بازگشت از پاکستان به اروپا و کشور سوئیس، عنوان کرد: این سفر در راستای بازدید و حضور رئیس جمهور اتریش در کشورمان صورت می‌گیرد که این روابط نشان از ایجاد فضای متفاوت از گذشته است.

نوبخت با بیان اینکه داشتن مناسبات دوجانبه با کشورها فرصتی تازه برای توسعه مناسبات اقتصادی است، تأکید کرد: تقویت مناسبات دو جانبه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و صحیح دارد.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای آینده کشور در دستور کار هئیت وزیران و مجلس قرارگرفته است که با عنایت به شرایط قوه مجریه و مقننه و با تضمین جایگاه و مسئولیت نمایندگان، این برنامه‌ریزی‌ها به دولت ابلاغ می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه به‌ منظور اجرای برخی برنامه‌ها لزوما نیاز به اجازه قانونی نداریم بیان کرد: قبلاً از اختیارات مجلس برای اجرای برنامه‌ها استفاده کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به چهار محور جامعه‌نگر و مساله‌نگر در توسعه ملی گفت: محور اول شامل پرداختن به موضوعات خاص مانند آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی که می‌توانند بحران‌آفرین باشند است.

نوبخت تبیین کرد: موضوعات محور اول چنانچه تا 5 سال آینده با فوریت بر آنها انجام نشود تبدیل به بحران خواهد شد.

وی تصریح کرد: موضوع آب استان به‌ عنوان موضوع ملی در برنامه ششم توسعه مطرح است که با توجه به اعتبارات خاص در 5 سال آینده اعتبار آن مصوب می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: موضوع آب و کشاورزی در استان خوزستان از امتیاز منحصر به فردی برخوردار است، به‌ همین دلیل پس از سفر مقام معظم رهبری و هیت دولت و تعهد شخص رئیس جمهور تاکید خاصی برای تسطیح اراضی 550 هکتار کشاورزی شد.

وی ادامه داد: به‌ منظور ادامه طرح مقام معظم رهبری 9 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به طرح اختصاص داده شد.

نوبخت با بیان اینکه در همین بدو شروع سال 6 میلیارد تومان در حساب‌های دولت به‌ منظور توسعه طرح‌های کشاورزی و جهاد سازندگی ذخیره شده است، اظهار کرد: از محل ذخیره دولت برای احیای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری استفاده می‌شود.

وی افزود: علاوه بر 6 میلیارد ریال که در اختیار استان است چند ردیف اعتباری دیگر در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان غیر از ردیف‌های تملک و دارای سرمایه‌ای، جاری و هزینه‌ای مضاف برای توسعه استان در نظر گرفته شد.

این مسئول با اشاره به اختصاص 100 میلیارد تومان به‌منظور احیا و بهبود کارون گفت: 5 میلیارد تومان برای توسعه خرمشهر 59 میلیارد تومان برای اتصال راه آهن خرمشهر ـ بصره و 30 میلیارد تومان برای خارج کردن مغروقه‌های خرمشهر در سال‌جاری برای استان خوزستان در نظر گرفته شد.

نوبخت با نام بردن از گردشگری استان خوزستان به‌ عنوان گردشگری طبیعی و مواریث فرهنگی در محور دوم توسعه، بیان کرد: مقرر شد ردیف خاصی برای گردشگری استان در نظر گرفته شود.

وی، تمرکز محور سوم در برنامه ششم توسعه را به برنامه‌های فرابخشی اشتغال، تامین مالی و فناوری عنوان کرد و افزود: به این بخش به نحو احسن باید توجه شود.

نوبخت موضوع سواحل خلیج فارس و دریای عمان را محورهای چهارم نام برد و تاکید کرد: محور چهارم از اعتبارات خاص برخوردار است.

وی با اشاره به نام گذاری سال‌جاری به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از استاندار خواست از واحدهای تولیدی نیمه فعال استان آمارگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: دولت در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری آمادگی تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی نیمه فعال را دارد.

نوبخت تصریح کرد: دولت آمادگی دارد تا در قالب شورای برنامه‌ریزی استان مشکلات سرمایه‌گذاری و واحدهای صنعتی را حل کند.

وی تشریح کرد: در همین راستا مقرر شد تسهیلات ویژه با 10 درصد سود بانکی برای رونق ساخت و ساز و مسکن پرورش ماهی در قفس و کشت گلخانه‌ای اختصاص یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان ابراز امیدواری کرد: همان‌طور که استان در بسیاری موارد پایلوت بوده است انتظار می‌رود در اجرای طرح‌های یاد شده اقدامات موفق را انجام دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس