کد خبر 549691
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴

امام صادق (ع) می فرمایند: «هیچ مسلمانی نیاز مسلمانی را برآورده نکند مگر اینکه خدای تبارک و تعالی او را ندا دهد: پاداش تو بر عهده من است و من به کمتر از بهشت برای تو راضی نخواهم بود.»

به گزارش مشرق، احسان و نیکی از فضائل برجسته انسانی است که در آیات و روایات بر آن بسیار تاکید شده است.

چنانکه امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «نيكى كردن، گنج است و كريم، كسى است كه مالك اين گنج شود.»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «دل ها بر محبت كسى كه به آنها خوبى كند و بر نفرت از كسى كه به آنها بدى روا دارد، سرشته شده است.»

از این رو، در قرآن برای احسان و نیکی ثمرات و برکات فراوان برشمرده شده است. از آن جمله آیه 10 سوره مبارکه زمر که می فرماید: «از پرهيزگاران پرسند: پروردگار شما چه چيز نازل كرده است؟ گويند: بهترين را به آنان كه در اين دنيا نيكى مى كنند، نيكى پاداش دهند و سراى آخرت نيكوتر از آن است و جايگاه پرهيزگاران چه جايگاه خوبى است».

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «كسى كه رشته احسان خود را قطع كند، خداوند توانايى [بر نيكى كردن] را از او بگيرد.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «زياد كار نيك انجام دادن، عمر را مى افزايد و نام را پرآوازه مى سازد.»

از امام کاظم (ع) روایت شده که فرمودند: «خداوند در زمين بندگاني دارد كه براي برآوردن نيازهاي مردم مي‏كوشند؛ اينان ايمني يافتگان روز قيامت‏اند.»

و از امام صادق (ع) است که: «مردم، بيشتر از آن كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى كنند و بيشتر از آن كه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى ميرند.»

و ایشان می فرمایند: «هیچ مسلمانی نیاز مسلمانی را برآورده نکند مگر اینکه خدای تبارک و تعالی او را ندا دهد: پاداش تو بر عهده من است و من به کمتر از بهشت برای تو راضی نخواهم بود.»

امام باقر (ع) نیز فرموده اند: «چهار چیز از گنج های نیکوکاری است: پنهان داشتن حاجت، صدقه پنهانی، نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت.»

منابع:

غررالحکم

میزان الحکمه

کافی


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و مرگ بر مشرق
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    تحت تاثیر قرا گرفتم دیگه اختلاس نمی کنم دیگه خلاف نمی گنم از بیت المال مسلمین دزدی ممنوع قبر خرید فروش نمی کنم به جونان پول می دهم تا ماشینهای بونجل بخرند خلاصه باشیطان مبارزه می کنم مشرق تشکر مارا به راه راست هدایت فرمودی. دارک میروم جهاد کنم یا سوریه یا عراق مارفتیم الله اکبر
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    5 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس