کد خبر 548519
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

همزمان با سفر هیئت جنبش حماس به قاهره برای دیدار با مقامات دستگاه اطلاعاتی مصر، تحلیلگران فلسطینی پیش بینی کردند که دولت مصر ۳ شرط برای حماس جهت بهبود روابط مطرح خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه‌های خبری فلسطین، تحلیلگران فلسطینی پیش بینی می کنند که دولت مصر 3 شرط برای بهبود روابط با حماس مطرح کند که عبارت است از: مبارزه با داعش در سینا، قطع روابط با ایران و حزب الله و سوم قطع روابط حماس با تشکیلات جهانی اخوان المسلمین در مقابل عادی سازی روابط و کاهش محاصره نوار غزه.

ناظران فلسطینی معتقدند که جنبش حماس ناچار است بهای سیاسی گزافی را که مصر خواهان آن است برای عادی سازی روابط بین دو طرف، پرداخت کند.

برخی منابع خاص گزارش دادند که هیئت جنبش حماس دیروز سه شنبه برای سومین بار با مقامات مصری در قاهره دیدار کرد.

این در حالی است که اعضای این هیئت از هر گونه مصاحبه مطبوعاتی و افشای جزئیات این دیدار امتناع می‌کنند و ناظران معتقدند که دلیل این کار آنها اصرار دو طرف برای پایان دادن به اختلافات و دستیابی به روابط شفاف دوجانبه است.

برخی منابع گفتند که دیدار نخست هیئت حماس با مقامات مصری روز یکشنبه برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و دو طرف در این نشست تعدادی از پرونده‌ها از جمله اتهامات مصر علیه حماس مبنی بر دست داشتن در ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر و نیز اتهامات وارده علیه حماس در خصوص حمایت از عناصر مسلح در سینا را بررسی کردند.

دو طرف همچنین به بررسی بقیه مسائل از جمله محاصره غزه، تعطیلی گذرگاه رفح، آشتی فلسطینیان، آرام سازی بین گروه های مقاومت و رژیم اشغالگر و توقف هجمه رسانه‌ای مصر علیه حماس پرداختند.

در همین رابطه برخی روزنامه های مصری از جمله الاهرام مدعی شد که دیدارهای حماس با مقامات مصری شکست خورده و طرف مصری تنها تشکیلات خودگردان فلسطین را طرف مشروع برای گفت وگو درباره پرونده های استراتژیک همچون بازگشایی گذرگاه رفح یا ایجاد بندر در غزه می داند.

برخی دیگر از منابع امنیتی عالی رتبه در قاهره گفتند که سفر جنبش حماس در قاهره در تحقق اهدافش شکست خورده است. این منابع مدعی شدند که طرف مصری ادله کافی برای دست داشتن عناصر حماس در آموزش متهمان ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر ارائه کرده و به حماس پیشنهاد همکاری امنیتی در این قضیه کرده است اما حماس با وجود موافقت با همکاری امنیتی ، از اعتراف به وجود اشتباه یا تخلفات امتناع می کند.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که دیدارهای این جنبش با مسئولان مصر در فضایی از مسئولیت پذیری و شفافیت برگزار شد و طرفین به بررسی مسائل دارای اهتمام مشترک پرداختند. در این بیانیه آمده است که هیئت حماس تاکید کرد که نسبت به حفظ ثبات و امنیت مصر حریص است و در امور داخلی آن دخالت نمی‌کند و با هر گونه خدشه وارد کردن به امنیت ملی مصر مخالف است.

حماس همچنین تصریح کرد که هرگز تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد از جانب غزه امنیت مصر و ملت آن آسیبی ببیند.

این جنبش همچنین بر حمایت از نقاط مرزی مصر و نوار غزه و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه تاکید و ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر و تمامی ترورهای سیاسی در این کشور را محکوم کرد.

حماس در این بیانیه از مسئولان مصر خواست تا درد و رنج نوار غزه را کاهش داده و گذرگاه رفح را بازگشایی نمایند.

ابومرزوق: سفر هیات حماس به قاهره فصل جدیدی را در مناسبات طرفین گشود

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" گفت که سفر هیات این جنبش به قاهره صفحه جدیدی را در مناسبات میان طرفین است.

"موسی ابومرزوق" طی اظهاراتی که آن را در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد، یادآور شد که برخی ها کوشیدند مانع از این سفر شوند، برخی دیگر برای آن شرط و شروط گذاشتند، بعضی هم خود را قیم ملت فلسطین خوانده و به نمایندگی از این ملت اظهارنظر کرده و برخی دیگر هم برای این هیات خط و نشان کشیدند.

وی تاکید کرد :« سفر هیات حماس به مصر به پایان رسید، در جریان این سفر با مسئولانی آشنا شدیم که به فلسطین عشق و علاقه فراوانی دارند.»

وی خاطرنشان ساخت که هیات حماس در این سفر به مقامات مصری تاکید کرد که این جنبش نسبت به حفظ امنیت و ثبات مصر و عدم دخالت در امور داخلی آن پایبند است.

این مقام بلند پایه حماس تصریح کرد که امنیت مصر در حقیقت امنیت فلسطین است و نوار غزه بیش از هر منطقه دیگر از نبود امنیت صحرای سیناء متضرر شده است.

ابومرزوق تصریح کرد:« ما در جریان این سفر نقش مصر در مساله فلسطین و حل مشکلات نوار غزه و در راس آنها گذرگاه رفح را تشریح کردیم.»

بان کی مون: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونی است

دبیر کل سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست تا از تصمیم خود برای مصادره مساحت زیادی از اراضی فلسطینیان در نزدیکی اریحا صرف نظر کند.

بان کی مون اعلام کرد که مصادره اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در برابر دستیابی به راه حل دو دولت مانع ایجاد می کند.

وی گفت که گزارشات اسرائیلی نشان می دهد که فعالیت های شهرک سازی اسرائیل افزایش داشته است در حالیکه شهرک سازی در مناطق اشغالی غیر قانونی است.

جبهه خلق تدوین راهبرد ملی جامع برای حمایت از انتفاضه قدس را خواستار شد

یک رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین، رهبران گروه های فلسطینی را به تدوین راهبرد ملی جامع برای حمایت از انتفاضه قدس فرا خواند. 

یوسف عبدالحق در گفت و گوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کرد که ملت فلسطین مسئولیت پذیری خود را به اثبات رساند، اکنون نوبت رهبران گروه های فلسطینی فرا رسیده است.

وی ادامه داد که انتفاضه کنونی از حمایت سیاسی برخوردار نیست، گروه های ملی فاقد برنامه منسجم و واحد برای پیگیری انتفاضه کنونی هستند، این گروه ها باید برای توسعه این حرکت خودجوش مردمی دست به تحرکات جدی بزنند.

وی یادآور شد: انتفاضه قدس ایجاب می کند همه گروه ها برای ایجاد یک چتر حمایتی از این حرکت خودجوش مردمی به توافق و تفاهم برساند، تا این لحظه یک برنامه که مورد اجماع گروه های فلسطینی باشد تدوین نشده است، همه گروه های ملی و اسلامی و چپگرا در قبال این مساله مسئولیت دارند.

وی در خصوص ترور شهید عمر نایف توسط عناصر سازمان جاسوسی برون مرزی اسرائیل "موساد" در سفارت فلسطین در شهر صوفیا ـ پایتخت بلغارستان ـ گفت که هیچ جریان سیاسی فلسطین چنین اقدام ظالمانه را نمی پذیرد، بنابراین انتظار می رود همه گروه فلسطینی برای دفاع از ملت فلسطین تمام توان خود را به کار ببندند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس