کد خبر 548457
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون که دستی هم در اجرا دارد و البته خواننده خوبی هم هست اخیرا یک برنامه نوروزی به نام "شادیهای بهار آیین های ماندگار" را به عنوان نویسنده و مجری تولید کرده است.

به گزارش مشرق، رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون که دستی هم در اجرا دارد و البته خواننده خوبی هم هست اخیرا یک برنامه نوروزی به نام "شادیهای بهار آیین های ماندگار" را به عنوان نویسنده و مجری تولید کرده است.

نجفیان درباره روند تولید این کار و زمان پخش آن از تلویزیون گفت: این مجموعه 12 قسمتی تاریخچه نوروز را بررسی می کند و در هر قسمت آن درباره مراسم و آیین های نوروزی به تفصیل سخن گفته می شود. اخیرا فیلمبرداری این کار تمام شد و بناست در ایام نوروز روی آنتن برود.

وی ادامه داد: علاوه بر نویسندگی و پژوهش و اجرای برنامه، بخشهای موزیکال را هم خود تهیه کردم. شعرها را خودم انتخاب کردم و آهنگها را خودم ضبط کردم و سعی کردم مجموعه را به آن دست از کارهای دلی بدل کنم که سالهاست پیگیرش هستم.

 *شاهنامه خوانی در فرهنگسراها

نجفیان با اشاره به اینکه در کنار این مجموعه درگیر شاهنامه خوانی در باغ موزه هنر هم شده است گفت: شاهنامه علیرغم صحبتهایی که درباره آن می شود یکی از مهجورترین کتب ادبی ماست و برای اینکه به نوبه خودم بتوانم شرایط آشنایی بیشتر مخاطبانی در سن و سال مختلف را با این کتاب فراهم کنم یک سری شاهنامه خوانی را با همراهی برخی فرهنگسراها در دستور کار قرار داده ام.

وی ادامه داد: این روزها در باغ موزه هنر برنامه ای تحت عنوان "سین هشتم" اجرا می شود که قصد دارد سبک زندگی ایرانی-اسلامی را ترویج کند و در جهت معرفی هویت ایرانی و آمیختن آن با آموزه های نوین حرکت کند. در این برنامه نمایشگاهی شامل برنامه های مفرح گنجانده شده که در خلال آن شاهنامه خوانی های من انجام می شود. این شاهنامه خوانی ها به مرور به فرهنگسراهای مختلف می رود و در طول سال آینده ادامه خواهد داشت.

 *تولید یک آلبوم متکی بر موسیقی نواحی ایران با سازبندی نوین

رسول نجفیان درباره فعالیتهای خوانندگی اش  بیان داشت: در حال جمع آوری تعدادی شعر و ساخت آهنگ هستم تا بتوانم بعد از عید نوروز آلبوم جدید را به بازار عرضه کنم.

وی درباره سبک کاری اش در این آلبوم گفت: ساختار کلی پاپ است اما رگه هایی از موسیقی "بودابار" در آن گنجانده شده است. بودابار نوعی از موسیقی است که مقامی ترین موسیقی نواحی گم شده در طول تاریخ را پایه ساخت ملودی و تنظیم آهنگ قرار می دهد.

نحفیان ادامه داد: در این مسیر در آلبوم تازه ام فضایی تلفیقی را شاهد خواهید بود یعنی نوعی موسیقی که هم رگه های موسیقی بومی و روستایی ایران در آن وجود دارد و هم سازبندی مدرن و به بیان بهتر هم به دنبال جلب نظر جوانان هستیم و هم میانسالان.

خواننده قطعه ماندگار "رسم زمونه" خاطرنشان ساخت: اشعار این آلبوم از میان اشعار حافظ و مولانا انتخاب می شود و در کنار آن برخی ترانه های کوچه بازاری را هم استفاده می کنیم. البته منظور از کوچه بازاری ترانه های زیبایی است که برآمده از فرهنگ شنیداری کوچه و بازار جامعه ما هستند و نه هر اثر سطحی و بی مایه ای.

نجفیان درباره اشعار مولانا و حافظ گفت: سعی کرده ام یک سری از اشعار این شاعران که تاکنون اجرا نشده اند را مورد استفاده قرار دهم.

این هنرمند افزود: ملودیهای این قطعات یا از خودم است یا گرته برداری شده از موسیقی آیینی ایران ضمن اینکه تنظیم قطعات را هم خودم انجام می دهم.

 *جمع آوری قطعات خاطره انگیز اقوام ایرانی

رسول نجفیان به جز این آلبوم گویا قصد ارائه آلبوم دیگری را هم به بازار موسیقی دارد. خودش درباره این آلبوم دوم  اظهار داشت: آلبوم دیگر را با محوریت جمع آوری و اجرای دوباره برخی ترانه ها و قطعاتی پیش می بریم که در میان قبایل ایرانی مشهور هستند.

وی ادامه داد: سعی می کنم از تمام قبایل ایرانی از قوم کرد و بلوچ گرفته تا قوم خوزستانی و شمالی و خراسانی و... یک قطعه در اثر وجود داشته باشد. این آثار با گروه کر ضبط خواهند شد ضمن اینکه قطعه مشهور حیدربابا هم در میان قطعات وجود خواهد داشت.

رسول نجفیان در پایان گفتگوی خود با بیان اینکه ملودی های موسیقی نواحی ایران در حال فراموشی است بیان داشت: متأسفانه آن قدر درگیر موسیقی مدرن و شاخه هایی چون رپ شده ایم که یادمان رفته موسیقی بومی مان پر است از نواها و آواهای آرامش بخش. به نوبه خودم سعی خواهم کرد مجموعه ای از این موسیقی ها را جمع آوری کنم تا آیندگان گنجینه ای ضبط شده از این آثار داشته باشند.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس