انتخابات یکشنبه نشان داد سیاست «درهای باز» مرکل به روی مهاجران باید کمی بسته شود.

گروه بین‌الملل مشرق- انتخابات یکشنبه، «پیش‌لرزه‌ای» بر ستون‌های دولت مرکل انداخت. حزب تازه‌تأسیس «جایگزینی برای آلمان» که تنها سه سال از عمر آن می‌‌گذرد، سوار بر موجب سیل‌آسای دست‌کم 1.1 میلیون مهاجر سوری شد و به پارلمان سه ایالت راه یافت، گر چه بیکاری آلمانی‌ها نیز بر سرعت پیشروی این حزب افزود.

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

خوشحالی هواداران حزب «جایگزینی برای آلمان» پس از انتشار نتایج انتخبات در ایالت راینلاند - پالاتینِیت

پارلمان‌های ایالتی در آلمان، لاندتاگ (landtag) خوانده می‌شوند. 16 انتخابات ایالتی در آلمان،‌ نه به یک شیوه یکسان و نه در تاریخ یکسان برگزار می‌شود زیرا هر ایالتی خود به تصویب قوانین انتخابات داخلی خود اقدام می‌‌کند. با این حال، اولاً عمده ایالت‌ها به روش اکثریت نسبی و فهرست‌های حزبی روی آورده‌اند، یعنی مردم به احزاب رأی می‌دهند و هر حربی بسته به نسبتی که از آرای کل ایالت کسب کرده است، تعدادی از ابتدای فهرست منتشرشده خود را راهی مجلس ایالتی می‌کند. همچنین هر چندتا از ایالت‌ها در تاریخ یکسانی به برگزاری انتخابات اقدام می‌کنند، کمااینکه 3 مجلس ایالتی در 13 مارس سال جاری یعنی یکشنبه گذشته انتخابات مجلس خود را برگزار کردند.

حزب تازه‌تأسیس «جایگزینی برای آلمان» توانست به پارلمان سه ایالت راه‌ یابد. جمعیت این سه ایالت روی هم حدود 17 میلیون (یک‌پنجم کل آلمان) است.

{$sepehr_media_1436566_400_300}
دانلود
گزارش راشاتودی از انتخابات آلمان
پتری می‌گوید: آلمان به یک وضعیت جایگزین نیاز دارد و به نظر می‌رسد که آن، ما باشیم.



بادن - وورتمبرگ (Baden-Württemberg)

مجلس ایالتی یا لاندتاگ در این ایالت،‌ 139 کرسی دارد. در انتخابات 13 مارس، حزب سبرها به رهبری محلی وینفرد کریتشمن (Winfried kretschmann)  به 30% آرا و در نتیجه 47 کرسی (11 کرسی بیش ار انتخابات 2011 میلادی) دست یافت و اگرچه نه اکثریت مجلس، اما بیشتری آرا را از آن خود کرد.

حزب حاکم اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری محلی گیدو ولف (Guido Wolf) که پیشتر 39 % آرا را داشت، حالا با 27% آرا و 42 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. این حزب تا سال 2011 میلادی بیشترین آرا در این ایالت از آن خود می‌کرد و امید داشت بار دیگر بتواند به قدرت سابق برگردد، اما نه تنها موفق نشد بلکه 18 کرسی را نیز از دست داد.

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

یورگ مادن (Jorg Meuthen)، اما شاید خوشحال‌ترین رهبر حزبی در این ایالت باشد، زیرا اگر چه حزبش یعنی «جایگزینی برای آلمان» رتبه سوم را کسب کرد اما توانست در اولین حضورش پس از تأسیس در 2013 میلادی، 15% آرا و 23 کرسی را از آن خود کند. او کمی زیاد‌ه‌روی کرد و نتیجه انتخابات را این‌گونه تحلیل کرد «فرهنگ سیاسی و حزبی ما به آن صورتی که در دوره بعد از جنگ جهانی وجود داشته است، به پایان خود نزدیک می‌شود».

احزاب سوسیال دموکرات با 12% (16 کرسی کمتر از انتخابات گذشته)، دموکراتیک آزاد با 8% (5 کرسی کمتر) و چپ‌ها با 2.9% بدون کرسی مانند گذشته در جایگاه‌‌های بعدی قرار گرفتند. حزب دموکرات مسیحی همچنان امید دارد بتواند ائتلاف سه‌گانه یا بیشتری را برای تعیین فرماندار تشکیل دهد، گرچه گذر زمان نشان خواهد داد کدام یک از احزاب در توافق با اعضای تازه‌وارد از حزب «جایگزینی برای آلمان» موفق‌تر عمل خواهند کرد.

راینلاند - پالاتینِیت (Rhineland-palatinate)

در این ایالت‌ که راینلاند- فالتز نیز خوانده می‌شود، 101 کرسی در مجلس مستقر شده که حزب سوسیال دموکرات به رهبری محلی مالو دِرِیر (Malu Dreyer) توانست 36% آرا را کسب کرده و با 39 کرسی (گر چه سه کرسی کمتر نسبت به اتتخابات گذشته) در صدر قرار گیرد.

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

پس از آن در جایگاه دوم، جولیا کلاکنر (Julia Klockner) رهبر محلی حزب حاکم آلمان یعنی اتحادیه دموکرات مسیحی، نزدیک 32% آرا و 35 کرسی را به دست آورد. حزب حاکم امید داشت بتواند در این انتخابات موفق به برکناری فرماندار دِرِیر شود اما 6 کرسی را نیز از دست داد. بنابر این باز هم به سوسیال‌دموکرات‌ها ائتلاف خواهد کرد و باز هم به فرمانداری آنها تن در خواهد داد.

باز هم خوشحال‌ترین رهبر حزبی و پیروز اصلی میدان، حزبی بود که در جایگاه سوم قرار گرفت. اووه یانگه (Uwe Junge) رهبر محلی حزب «جایگزینی برای آلمان» 14 کرسی برای حزبش در این ایالت به ارمغان آورد. 12.6% آرا به صندوق این حزب ریخته شد.

زاکسنی - آنهالت (Saxony-Anhalt)

6 حزب برای به دست‌آوردن 105 کرسی در این ایالت با یکدیگر رقابت کردند. حزب حاکم دموکرات مسیحی به رهبری محلی رینر هازلوف (Reiner Haseloff) با کسب نزدیک به 30% آرا، 30 کرسی را از آن خود کرد که البته از زاویه دیگر،‌ 12 کرسی کمتر از انتخابات گذشته است و رکوردی در سقوط آرای دموکرات‌مسیحی‌ها در این ایالت.

حزب «جایگرینی برای آلمان» در این ایالت نیز گل کاشت، بهتر از دو ایالت گذشته، چرا که در اینجا با 24% آرا، 24 کرسی را از آن خود کرد و در جایگاه دوم ایستاد. گفته می‌شود بیکاری بالای 10% در این ایالت، دلیل پیشروی چشمگیر این حزب است.

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

سه حزب معروف دیگر همگی مانند حزب حاکم نتایج بدتری نسبت به انتخابات گذشته کسب کردند: چپ ها 9 کرسی، سوسیال‌دموکرات‌ها 15 کرسی و سبزها 4 کرسی از دست دادند و به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفتند. اگر حزب دموکرات مسیحی نخواهد با «جایگزینی برای آلمان برای تعیین فرماندار ائتلاف کند، مجبور خواهد شد با چپ‌ها و سوسیال‌دموکرات‌ها ائتلاف سه‌گانه‌ای برای تصاحب حداقل 53 کرسی تشکیل دهد.

پیامد اولیه انتخابات:‌ قدرت‌گیری راست‌های افراطی

«فراوکه پتری» (Frauke Petry) رهبر حزب جایگزینی برای آلمان که به سیاست‌های ضدمهاجرت و ضدیورو در این کشور مشهور است، تلاش کرد رفتاری متین در برابر این پیروزی از خود نشان دهد و در سخنانی بار دیگر دولت را به تجدید نظر در سیاست‌های مهاجرتی فراخواند. 

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

پتری پس از کسب خیره‌کننده آرا در سه ایالت آلمانی، آن را نشان‌دهنده «فاجعه‌بار» بودن سیاست‌های مهاجرت در دولت مرکل دانست

پتری همچنین تحلیل خود از انتخابات را این‌گونه بیان کرد که «آنچه ما در کل این انتخابات مشاهده می‌کنیم، این است که بسیاری از مردم از احزاب باسابقه و بزرگ دست برداشته و به حزب ما رأی داده‌اند». منظور او از احزاب باسابقه، دو حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال دموکرات بود که اولی اکنون به رهبری مرکل دولت را در دست دارد و دومی به رهبری شرودر، دولت پیشین را در برلین تشکیل داده بود. اولی محافظه‌کار و دومی چپ میانه‌رو است اما حزب «جایگزینی برای آلمان»، ملی‌گرا و راست‌‌گرای افراطی به شمار می‌آید.

پتری ادامه داد «مردم انتظار دارند که ما بتوانیم اپوزیسیونی باشیم که مدت‌‌ها در پارلمان آلمان و پارلمان‌های ایالتی وجود نداشته است». اشاره او به ائتلاف دو حزب بزرگ بر سر صدراعظمی مرکل است که طبیعتاً شهروندان معترض به دولت را به سمت احزاب دیگر مانند «جایگزینی برای آلمان» و سبزها سوق داده است.

پتری در مبارزه با مهاجران تا آنجا پیش رفته که نه تنها خودش 4 فرزند دارد،‌ بلکه از همه مادران سرزمینش خواسته دست‌‌کم 3 فرزند آلمانی به کشورشان هدیه دهند تا در برابر زادوولد مهاجران کاری کرده باشند. تیغ تیز دعوا بر سر مهاجران وقتی علیه مرکل چرخید که اخبار روز عید سال نو میلادی کام آلمانی‌ها تلخ کرد: شب گذشته در کلن، برخی زنان آلمانی توسط مردان مهاجر از شمال آفریقا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

رأی مهاجران در صندوق مخالفان مرکل

جایگاه سه ایالتی که در آن انتخابات پارلمان برگزار شد، بر روی نقشه آلمان مشخص شده است. مرکل باید فکری به حال ایالت‌های دیگر بکند

مرکل در برابر تبلیغات حزب «جایگزینی برای آلمان» علیه خود و دولتش، این‌‌گونه به روزنامه‌نگاران پاسخ گفته بود که آن حزب «جامعه ما را به هم نزدیک نمی‌‌کند و راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات ارائه نمی‌کند، بلکه تعصب و تکثر را افزایش می‌دهد». به نظر می‌رسد اگر او بخواهد به همین جواب‌ها قناعت کند و این پیش‌لرزه را جدی نگیرد، کاخ صدراعظمی‌اش اکتبر 2017 میلادی در انتخابات فدرال فروخواهد ریخت. بعید است او از این فرصت یک‌ساله و نیمه استفاده نکند.


منابع:




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    من نمی فهمم که نفع برجام چه بود ؟ آیا منفعتش جز این بود که ما با این کشورهای استکبارخواه نژادپرست رابطه داشته باشیم ؟ آلمان و آمریکا و اسرائیا همه از یک قماش اند . همه از تبار شیطان اند
  • ایرانی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    خداییش وضع اقتصادی آلمان خوبه من داییم و خانوادش یک ساله رفتند اونجا هر چهار نفر تو خانواده دارند کار می کنند و وضعشون خوبه روهم دارند ماهی ۶۰۰۰ یورو کار می کنند.
  • رضا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    خب دوست عزیز اینی شما میگی اونا نمی فهمن دیگه . همه میخوان تعامل کنن اونم از نوع یک جانبه . همه چی بده هی چی نگیر ولی مقاماتشون هی میگن آفرین ایران ، ایران به قولش عمل کرد . هی میگن فقط . چیزی نمی بینی
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    الان میشه بگی چه ربطی داشت حاجی؟
  • ناشناس ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    خانم مرکل نیزمزه تلخ شکست را احساس کرد راستی سرانجام برجام با این تغییر چه می شود
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    یه سری از پناهنده ها واقعا جنگ زده سوری و محتاج هستند اما اکثریت بزرگ خلافکارند که از پاکستان و افغانستان و شمال افریقا آمدند و آبروی هرچی مسلمان و هرچی خارجیه بردند و کارشان دزدی از فروشگاه و مزاحمت برای مردمه . مردم آلمان هم حالا حزبی را انتخاب میکنند که درخواست اخراج پناهنده ها رو داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس