کد خبر 548015
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت، سوختگی‌های چهارشنبه سوری را دارای ویژگی‌های خاصی دانست و از آسیب دیدگی 2 هزار و 502 نفر در چهارشنبه سوری پارسال خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت گفت: در سال‌های اخیر چهارشنبه‌ سوری از حالت سنتی خارج شده و به سمت خشونت رفته است.

دکتر علیرضا مغیثی افزود: آتش بازی مراسم چهارشنبه سوری سالیانه تعداد زیادی از افراد را به‌دلیل آسیب‌های جبران ناپذیری همچون سوختگی، قطع عضو و معلولیت‌های جسمی روانه بیمارستان‌ها می کند.

وی گفت: سوختگی چهارشنبه سوری ویژگی های خاصی دارد، که از جمله این ویژگی ها می توان به سن و جنس افراد سوخته و نوع سوختگی آن‌ها اشاره کرد، افراد قربانی در دوره نوجوانی و آغاز جوانی قرار داشته و بیشتر از پسران هستند. نوع سوختگی هم بیشتر تماس بدن، با شعله مستقیم آتش و کمتر به‌علت برخورد اجسام داغ است، از این رو وسعت سوختگی از مشکلات اساسی است، چون در این مراسم معمولا آتش بازی در فضای باز اتفاق می افتد، سوختگی‌های استنشاقی معمولا دیده نمی شود و در این بیماران عوارض تنفسی ناشی از سوختگی معمولا ثانویه است.

وی افزود: این گزارش مقطعی بر روی افرادی که در حوالی مراسم چهارشنبه سوری سال 93 دچار آسیب ناشـی از مواد محترقه شده و به اورژانس مراکز پزشکی و بیمارستان های تحت پوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کرده بودند، انجام گرفته است.

وی گفت: تعداد 2 و 502 بیمار در فاصله 15 اسفند 93 تا 15 فروردین 94 دچار آسیب ناشی از مواد محترقه شده اند.

مغیثی افزود: بیشترین موارد ثبت شده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 13 و 9 دهم، آذربایجان غربی 12 و ایران 10 درصد گزارش شده است که نزدیک به 36 درصد از کل موارد گزارش شده در سال 1393 را شامل می شود.

وی بیان داشت: کمترین موارد گزارش شده از دانشگاه های علوم پزشکی فسا، کرمان، شاهرود و شیراز بوده که کمتر از 3 نفر است، بیشترین تعداد آسیب‌ها در گروه سنی نوجوانان 42 و 9 دهم درصد و سپس جوانان 26 و نیم درصد ثبت شده است، میانگین سنی آسیب دیدگان 22 و 4 دهم سال که سن این افراد بین 1 و نیم تا 89 سال متغیر بود.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت با اعلام این که 1985 نفـر 79 و 3 دهم از کل مصدومان گزارش شده مذکر و بقیه مونث بودنـد، گفت: از نظر عضو آسیب دیده، دست 36 و 3 دهم درصد، چشم 23 و نیم درصد و پا 7 و 3 دهم درصد به ترتیب بیشترین فراوانی آسیب را به خود اختصاص داده است، از نظر نتیجه حادثه 79 و 7 دهم درصد موارد بهبود یافته اند، تعداد 30 مورد معلول و 10مورد فوت گزارش شده است.

وی به 10مورد فوت از دانشگاه‌های آذربایجان غربی، البرز، شهید بهشتی، کردستان، مشهد به ترتیب 3،1،2،2،2 نفر در چهارشنبه سوری پارسال اشاره کرد و گفت: معلولیت ها از دانشگاه های آذربایجان شرقی، ایران، اصفهان، البرز، تبریز، شهید بهشتی، کاشان، گلستان و همدان ثبت شده است، 92 و 8 دهم  درصد حوادث در مناطق شهری روی داده است که از نظر نوع حادثه سوختگی نیمی از کل موارد مصدوم های ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

دکتر مغیثی افزود: بیشترین موارد گزارش شده از بیمارستان سوختگی مطهری دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است(7 و 4 دهم درصد درصدکل موارد)، بیشترین تعداد ثبت شده 33  و 9 دهم درصد از نظر شغل محصل، سپس 23 و 3 دهم درصد آزاد، 9 و 3 دهم درصد خانه دار بوده اند. 

وی گفت: از نظر تحصیلات 13 و 1 دهم در صد سیکل، 11 و 6 دهم درصد متوسطه و 10 و 2 دهم در صد دیپلم را به خود اختصاص داده اند. از نظر منطقه حادثه 92 و 8 دهم درصد در مناطق شهری روی داده است، 67 و 6 دهم درصد از مصدومین در حین استفاده از مواد محترقه مصدوم شده اند.

دکتر علیرضا مغیثی همچنین توصیه های بهداشتی در چهارشنبه سوری را تشریح کرد و گفت: آموزش دادن به والدین و آگاهی دادن به کودکان یک ضرورت است. سوختگی حادثه ای است و به خوبی قابل پیشگیری است.با برخورد آگاهانه و مسوولانه هم می‌توان تعداد بیماران سوخته را کاهش داد و هم میزان سوختگی را در مواردی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد به حداقل رساند.

وی افزود: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار جداً جلوگیری کنید، از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

وی ادامه داد: هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

مغیثی خاطرنشان کرد: از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است، جداً خودداری شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس