يكي از مديران شركت پالايش و پخش فراورده‎هاي نفتي با اعلام اين كه توليد اتانول از گاز طبيعي براي اولين بار در جهان به اسم ايران ثبت خواهد شد، از عرضه بنزين اتانول‌دار در سال جاري خبر داد.

به گزارش شمرق به نقل از ایسنا، احمد توسلي، مدير فن‌آوري و پژوهش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، از توليد اتانول(الكل سفيد) از گاز طبيعي براي اولين بار در جهان خبر داد و گفت:‌ از آنجايي كه در اين زمينه در جهان كار چنداني صورت نگرفته، در حال ثبت بين‌المللي دانش توليد اتانول از گاز طبيعي به اسم ايران براي اولين بار در جهان هستيم.

او با اشاره به اين‌كه مي‌توان اتانول را هم از ضايعات كشاورزي و هم از گاز طبيعي توليد كرد، توليد اتانول از گاز طبيعي را به دليل دارنده دومين ذخاير گازي جهان بودن، با صرفه‌تر دانست.

او با اشاره به ضعيف بودن ايران در داشتن منابع زيست‌بايو، توضيح داد: اگرچه مي‌توان اتاول را از ضايعات كشاورزي توليد كرد، اما از آنجايي كه كشور از نظر منابع كشاورزي غني نيست، در صورت توليد اتانول از ضايعات كشاورزي، توان توليد اين محصول براي مدت طولاني امكان‌پذير نخواهد بود، بر همين اساس تصميم گرفته شد كه اتانول از گاز توليد شود.

* * ساخت آنزيم‌هاي مورد نياز در ساخت اتانول در ايران

او در مورد توليد اتانول از ضايعات كشاورزي نيز اظهار كرد: براي ساخت اين نوع اتانول، آنزيم‌هاي مورد نياز را از خارج وارد مي‌كرديم كه در اين زمينه نيز شركت پالايش و پخش در حال توليد اين آنزيم‌ها در داخل كشور است.

مدير فن‌آوري و پژوهش شركت ملي پالايش و پخش فراورده‎هاي نفتي، با اشاره به متفاوت بودن اتانول مورد نياز براي تركيب با بنزين با اتانول موجود در بازار، توضيح داد: از آنجايي كه بايد ميزان آب اتانول توليدي از ضايعات كشاورزي كاهش يابد، شركت پالايش و پخش در اين زمينه نيز فعاليتي را آغاز كرده تا ميزان آب آن به هزار تا دو هزار ppm برسد.

* * بنزين اتانول‌دار از امسال در سبد سوخت كشور

وي در مورد وضعيت پروژه ساخت بنزين اتانول‌دار در ايران نيز اعلام كرد: به صورت آزمايشي روزانه يك تا 20 بشكه اتانول توليد مي‌شود كه در صورت اتمام مراحل تحقيقاتي و توليد آن در مقياس صنعتي، از يك واحد سازنده اتانول 100 هزار بشكه توليد خواهد شد.

وي با اعلام اين كه براي ساخت بنزين اتانول دار در ابتدا به دليل كمبود اين مكمل در كشور، آن را از خارج وارد مي‌كنيم، گفت: امسال به صورت آزمايشي اين بنزين در استان خوزستان عرضه خواهد شد. به همين منظور سيستم‌هاي مورد نياز اين كار ساخته شده است.

به گفته مسوولان، انتخاب خوزستان به عنوان پايلوت اين طرح به علت توليد اتانول در شركت كشت و صنعت دعبل خزايي و نزديكي اين شركت به انبار شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفت منطقه اهواز است.

اگر چه شركت كشت و صنعت دعبل خزايي منبع اصلي توليد اتانول براي اجراي اين طرح است، اما از سوي كارخانه‌هاي ديگر نيز براي توليد اين محصول پيشنهادهايي ارايه شده است. هم‌چنين بنزين مورد نياز اين طرح نيز از طريق پالايشگاه آبادان تامين مي‌شود.

* * نيازي به تغيير موتور خودرو و جايگاه‌هاي عرضه نيست

توسلي در مورد تغييرات حاصل از استفاده از اين بنزين نيز خاطر نشان كرد: تا 15 درصد اتانول در بنزين نه تنها نيازمند هيچ نوع تغييري در سيستم موتور خودرو نيست، بلكه جايگاه‌هاي عرضه سوخت براي فروش اين بنزين نيز نيابد تغييري در سيستم ايجاد كنند.

وي در مورد افزايش نسبت اتانول به بنزين نيز يادآور شد: اگر در برخي از كشورها نسبت اتانول به بنزين بيشتر است، به دليل منابع غني كشاورزي و رقابتي بودن آن با بنزين معمولي است؛ البته اگر اتانول در ايران با گاز توليد شود، با صرفه‌تر خواهد بود، اما باز هم انجام چنين كاري لزومي ندارد.

 در حال حاضر اتانول در كشورهاي مختلف دنيا از ميزان پنج تا 85 درصد با توجه به فراواني توليد و نوع موتور خودروها به بنزين مصرفي افزوده مي‌شود. هم‌اكنون در كشور برزيل به دليل بالا بودن توليد اتانول، 85 درصد اتانول و 15درصد بنزين خام تركيب مي‌شود. در ايران نيز ميزان تركيب اتانول با بنزين از 5 درصد شروع و به 10 درصد افزايش خواهد يافت.

* * استفاده از بنزين اتانول‌دار يعني كاهش گازهاي گلخانه‌اي

اتانول بهترين مكمل بنزين است كه مشكلات زيست محيطي ساير مكمل‌ها را ندارد. با اجراي اين طرح به جاي استفاده از سرب و MTBE براي به‌سوزي بنزين و به جاي افزودن مكمل براي افزايش عدد اكتان بنزين، از اتانول استفاده مي‌شود.

توسلي از ديگر مزاياي استفاده از اتانول در بنزين را افزايش بهره‌وري موتور و كاهش مصرف سوخت عنوان كرد و افزود: با وجود تمام مزايا اين مكمل، كاهش گازهاي گلخانه‌اي(GHG) از مهمترين دليل استفاده از اتانول در بنزين است. به طوري كه اگر اتانول 10 درصد در بنزين استفاده شود، 4.2 مگاتن گازهاي گلخانه‌اي كم مي‌شود كه معادل خارج كردن يك ميليون خودرو از جاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس