وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: مخالفان سوری هیئت یکپارچه‌ای ندارند که نماینده تمامی آن‌ها باشد.

به گزارش مشرق به نقل از  شبکه خبری اسکای نیوز عربی، "ولید معلم،" وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما به برگزاری مذاکرات با بزرگترین هیئت از مخالفان سوریه چشم دوخته ایم. در حال حاضر هیئت یکپارچه ای از مخالفان سوریه وجود ندارد که نماینده تمامی مخالفان باشد.

وی افزود: استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه حق ندارد لیست کار مذاکرات ژنو را پیشنهاد دهد.

معلم تصریح کرد: ما با بررسی مسئله انتخابات ریاست جمهوری در مذاکرات ژنو مخالفیم و نه دی میستورا و نه هیچ کس دیگری حق ندارند درباره این مسئله صحبت کنند.


وی افزود: ما هرگز مذاکرات درباره انتخابات پارلمانی که موعد برگزاری آن فردا (یکشنبه) است، نمی پذیریم.معلم تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری تنها حق مردم سوریه است و ما نمی پذیریم که این مسئله در مذاکرات مورد بحث قرار بگیرد.

وی گفت: هیچ گروهی از مخالفان سوریه نمی تواند ادعا کند که نماینده تمامی مخالفان است.معلم گفت: دولت سوریه همچنان به آتش بس پایبند است و هیئت دولت برای شرکت در مذاکرات روز یکشنبه به ژنو خواهد رفت و بیش از 24 ساعت در آنجا نخواهد ماند.


وزیر خارجه سوریه گفت: مصوبه اخیر اتحادیه عرب ضد حزب الله سخیف و بی ارزش است. از سخنان وزیر امور خارجه عراق درباره مقاومت حمایت می کنم. معلم افزود: بیش از صد کشور در توطئه چینی ضد سوریه مشارکت دارند. پنج سال می گذرد و سوریه در این مدت متحمل هزاران شهید و مجروح شده است.

وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری در دمشق گفت: ملت سوریه پیروز خواهد شد و ارتش سوریه شجاع است و متحدان قابل اعتمادی مانند روسیه، ایران و حزب الله دارد و ما به چین هم امیدوار هستیم.


معلم گفت: ما هرگز در مذاکرات ژنو پیش شرط مطرح نمی کنیم و همگان به خوبی می دانند که ما تسلیم هیچ کشور یا گروهی نمی شویم.وی تأکید کرد: اگر طرف مقابل ما به توهم در اختیار گرفتن قدرت پایبند باشد مذاکرات ژنو شکست خواهد خورد.

وی گفت: ما با صحبت کردن از نظام فدرالی در سوریه مخالفیم و از وحدت کشور خود حمایت می کنیم.معلم همچنین درباره تروریستی خواندن حزب الله از سوی اتحادیه عرب گفت: ما تعجب نمی کنیم اتحادیه عربی که ناتو را مسئول اقدام نظامی در لیبی کرد چنین اقدامی علیه حزب الله لبنان اتخاذ کند.


وزیر خارجه سوریه گفت: ما با آتش بس توافق کردیم. نقض هایی صورت گرفت که ارتش سوریه به آن پاسخ داد. ارتش سوریه حق پاسخ به نقض آتش بس را برای خود محفوظ نگه داشته است.

وی گفت: من از تمامی کسانی که سلاح به دست گرفته اند می خواهم از آتش بس استفاده کرده و آشتی ملی را برقرار کنند چراکه بحران سوریه به پایان خود نزدیک می شود.معلم تصریح کرد: هیچ کسی جرأت نمی کند جنگ زمینی در سوریه راه بیندازد. من با اطمینان کامل می گویم که مردم سوریه با تجزیه کشور خود مخالفند.


وی تصریح کرد: آنچه که سرگئی ریابکوف، مسئول روسی درباره فدرالی شدن سوریه گفته یک مسئله کاربردی نیست چراکه وی موافقت سوری ها را شرط این مسئله دانسته بود و ما با فدرالی شدن سوریه مخالفیم. آنچه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در این باره گفته پوچ و بیهوده است. وی در هر مناسبتی سخنان خود را تکرار می کند. کسی که خانه اش از شیشه ساخته شده است باید از سنگ زدن به دیگران خودداری کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس