کد خبر 546469
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱

وزیر امور خارجه روسیه مواضع مسکو و پکن درباره بحران سوریه را مشابه دانست و بر لزوم نمایندگی همه طیف‌های معارض ملی در گفت‌وگوهای صلح سوریه به جز تروریست‌ها تأکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجیه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با وانگ‌یی همتای چینی خود در مسکو گفت: مواضع چین و روسیه درباره بحران سوریه مشابه است.

وی تأکید کرد: همه طرف ها باید به قطعنامه های سازمان ملل در ارتباط با حل و فصل بحران سوریه از جمله توافق توقف اقدامات جنگی پایبند باشند.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که مذاکرات سوری‌ها در ژنو به برآورده شدن این هدف کمک کند.

وی تصریح کرد: ما بر پایبندی به شروط گفت وگوی سوری - سوری که شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده است و ماهیت فراگیر آن در نمایندگی همه نیروهای معارض از جمله شرکت کنندگان در نشست‌های برگزار شده بین گروههای معارض در مسکو و قاهره و نشست اخیر در ریاض و نشست‌های مخالفان داخلی در سوریه اصرار می ورزیم.

وی درباره تلاش‌ها برای کنار زدن برخی و تحمیل دیگران تحت نام "هیئت عالی مذاکرات" که هیچ یک از معارضان سوری داخل سوریه در آن حضور ندارند، هشدار داد.

هیئت عالی مذاکرات برآمده از گروه معارضان سوری خارج‌نشین، مورد حمایت عربستان هستند.

لاوروف گفت: تلاش برای تبدیل هر یک از گروههای زیرمجموعه این گروه از معارضان (معارضان سوری مورد حمایت عربستان) به‌عنوان گروهی اساسی و اصلی در گفت‌وگو با دولت سوریه متناسب با خواسته‌های قطعنامه شورای امنیت نیست و مغایر با معاییری است که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه ترسیم کرده است.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش اهمیت نقش روسیه در دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران در سوریه را درک می کند.

وی تأکید کرد: مبارزه با تروریسم و روند سیاسی دو مسیر موازی است، زیرا این امر به مهیا کردن شروط مناسب برای گفت وگوی سوری - سوری کمک می کند که این گفت‌وگو باید همه معارضانی را که با مبارزه با تروریسم موافق هستند، در بر بگیرد.

وی افزود: روسیه و چین دو هم‌پیمان راهبردی هستند که مواضع خود را درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری و هماهنگ و برای تقویت ثبات بین المللی تلاش می‌کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس