کد خبر 544979
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی در زمینه ساخت تراشه‌ها و پردازنده‌ها در سال‌های اخیر باعث شده مغز متفکر دستگاه های دیجیتال به تدریج قدرتمند تر و همچنین کوچکتر شوند و بتوان از آنها در ابزارهایی استفاده کرد که تا پیش از این نمونه های آنان تنها در فیلم های علمی – تخیلی دیده شده بود.

 به گزارش مشرق، این پیشرفت علمی محدودیت‌هایی هم به همراه داشته و برای مثال دانشمندان از اصطلاح حد فیزیکی برای سخن گفتن از محدوده ورود ممنوعی استفاده می‌کنند که به کار گیری تکنولوژی کلاسیک در آن ابعاد امکان پذیر نیست. همین نکته باعث ظهور رده جدیدی در رایانه ها به نام رایانه ها کوانتومی شده که می تواند انقلابی در زمینه رایانه‌ها و پردازش‌های کامپیوتری ایجاد کند.

 مطالعات و تحقیقاتی که هر ساله توسط دانشمندان در این زمینه انجام می شود باعث خواهد شد در سال هایی نه چندان دور، رایانه های کوانتومی بر خلاف روزهای حاضر که تنها در گستره کاربردهای نظامی و در اختیار کمپانی هایی مانند ناسا هستند، وارد زندگی روزمره انسان نیز بشوند. در همین راستا، اخیرا تیمی از دانشگاه MIT توانسته است یک رایانه کوانتومی بسازد که تنها از 5 اتم تشکیل شده است.
 
در توضیح روش کار این دستگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که چهار اتم از این مجموعه در نقش دروازه های منطقی (Logic Gate) عمل کرده و از لیزر برای قرار دادن آنها در سوپرپوزیشن استفاده می شود تا به این ترتیب اتم‌ها بتوانند در هر لحظه از زمان در دو تراز مختلف انرژی حضور داشته باشند. اتم پنجم نیز برای ذخیره سازی و ارائه پاسخ مورد استفاده قرار می گیرد و به این ترتیب شیوه ای بسیار کارآمد و کم مصرف تر برای انجام محاسبات ایجاد می شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که دستگاه ساخته شده توسط محققین MIT قادر به اجرای پردازش های سنگین و پیچیده نیست و می بایست با افزودن اتم ها و انجام تحقیقات بیشتر, قدرت پردازشی آن را افزایش داد. با این حال چنین پیشرفتی می تواند نشانه ای از نزدیک شدن هر چه بیشتر به عصر رایانش کوانتومی باشد.

منبع: شهر سخت‌افزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    قطعا آیندگان شاهد کامپیوتر ها و ربات های کوانتومی قابل تزریق به بدن انسان ها خواهند بود که به جای دارو ، از درون بدن را ترمیم و درمان خواهد کرد.!!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ضمنا ناسا هم کمپانی نیست! یه سازمان دولتیه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس