محدودیت‌ها علیه شرکت ZTE، از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شد. طبق آن، هر شرکتی که بخواهد محصولات آمریکایی را به این شرکت بزرگ چینی بفروشد، باید با مقررات جدید وزارت بازرگانی آمریکا خود را تطبیق دهد.

گروه بین‌الملل مشرق - خبرگزاری رویترز در روزهای اخیر از تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا برای اعمال محدودیت بر فعالیت‌های شرکت ZTE، غول صنایع مخابراتی چین، خبر داد. دلیل اصلی اعمال این محدودیت‌ها، طبق گزارش رویترز، نقض مقررات «کنترل صادرات» ایالات متحده از سوی این شرکت در رابطه با ایران عنوان شده است.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد
ساختمان مرکزی ZTE در شن ژن چین

این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت دسترسی شرکت ZTE به قطعات و اجزای های‌تک ساخت آمریکاست. تامین‌کنندگان قطعات با منشاء آمریکایی از این پس باید در هر کجای دنیا، جهت صدور این قطعات به چین و شرکت ZTE، تقاضای مجوز صادرات از این وزارتخانه کنند تا مشمول مجازات و تحریم نشوند. اما رویترز به این تامین‌کنندگان هشدار داد که طبق اطلاعیه‌ای که قرار است در هفته‌های آینده توسط وزارت بازرگانی به طور رسمی منتشر شود، عملا بخش عمده این درخواست‌ها رد خواهد شد.

محدودیت‌ها علیه ZTE، از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شد. طبق آن، هر شرکتی که بخواهد محصولات آمریکایی را به این شرکت بزرگ چینی بفروشد، باید با مقررات جدید وزارت بازرگانی آمریکا خود را تطبیق دهد.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد

وزارت بازرگانی آمریکا، بعد از انتشار گزارش رویترز در سال 2012، مبنی بر این که ZTE قراردادی با حجم میلیون‌ها دلار برای انتقال مخفیانه قطعات و اجزاء و حتی نرم افزارهای تولیدی شرکت‌هایی چون مایکروسافت، دل، آی‌بی‌ام و اوراکل به ایران، با شرکت مخابرات ایران بسته است، تحقیقات خود را علیه این شرکت کلید زد.

در جریان تحقیقات، شرکت‌های آمریکایی فوق‌الذکر و چند شرکت دیگر، که همگی از غول‌های طراز اول فناوری‌های پیشرفته مخابراتی هستند، مدعی شدند که در فروش محصولات خود به ZTE از توافقات آن با شرکت مخابرات ایران و ماهیت کنسرسیومی که آن را اداره می‌کند، نداشته‌اند.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد

یکی از مقامات وزارت بازرگانی آمریکا به رویترز گفت که «این یک مانع بزرگ برای معامله شرکت‌ها با ZTE خواهد بود.» این مقام ارشد حاضر نشد درباره دیگر اقدامات احتمالی علیه شرکت چینی اظهارنظر کند. شرکت ZTE هم با آن که بلافاصله بعد از انتشار خبر اظهارنظر نکرد، بعد از یک روز اعلام کرد که «‌با همه طرف‌های دخیل در موضوع گفتگوهای جدی را آغاز کره است.»

سال‌هاست که فروش محصولات فناوری‌های پیشرفته ساخت آمریکا به ایران ممنوع است. تحقیقات وزارت بازرگانی بر این متمرکز بود که آیا واقعا ZTE توانسته واسطه انتقال تولیدات شرکت‌های آمریکایی به ایران باشد، یا تنها طرح آن را در سر داشته است.

به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی به تعدادی از اسناد داخلی این شرکت بزرگ چینی دست پیدا کرده است که مهر «فوق محرمانه» بر خود دارند و در آن طرح‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کشورهای دیگر وجود دارد. رویترز مدعی است که منابعش برخی از این اسناد را دید‌ه‌اند.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد

گفتنی است که درست فردای روزی که اولین گزارش رویترز در مارچ 2012 درباره معامله پنهان ZTE و ایران منتشر شد، این شرکت اعلام کرد که قصد «محدود» کردن تجارت با ایران را دارد و دیگر به دنبال مشتری جدیدی در ایران نیست و فعالیت‌هایش را به همین مشتری‌های فعلی خود محدود خواهد کرد. این که اثرات محدودیت‌های جدید وزارت بازرگانی بر تجارت جهانی این شرکت چه خواهد بود، هنوز  روشن نیست.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد

رویترز مدعی است که منابع آن سندی بدون تاریخ از درون ZTE را رؤیت کرده‌اند که در آن به وسعت استفاده از قطعات و اجزای آمریکایی در تولیدات آن اشاره شده است:

«شرکت ما فناوری‌ها، اجزاء و قطعات زیادی دارد که از تامین کننده‌های آمریکایی تهیه شده است. بسیاری از چیپ‌ها و نرم افزارهایی که در محصولات شرکت ما به کار گرفته می‌شود، امریکایی است.»

گویی در یکی از وبسایت‌های شرکت هم غول‌هایی چون مایکروسافت، دل و آی‌بی‌ام به عنوان «شرکای راهبردیِ کلیدی ZTE» معرفی شده‌اند. جزییات این شراکت چندان روشن نیست. یکی از سخنگویان شرکت مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت یک توافقنامه «licensing» با ZTE داشت، ولی او نمی‌تواند خرید نرم‌افزار را توسط ZTE از این شرکت تایید کند. دیگر شرکت‌هایی که نامشان در گزارش برده شده، تا این لحظه حاضر به اظهارنظر نشده‌اند.

رویترز مدعی است که در یکی دیگر از سندهایی که به دست وزارت بازرگانی آمریکا رسیده، پیشنهاداتی برای صدور محصولات آمریکاییِ مشمول مقررات «کنترل صادرات» از طریق شرکت‌های پوششی، برای جلوگیری از گیرافتادن، مطرح شده است. رویترز می‌گوید که این سند توسط بخش حقوقی شرکت ZTE هم بررسی شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا با ارجاع به چنین اسنادی (که هنوز صحت و سقم‌شان مشخص نیست) شرکت بزرگ چینی را متهم کرده است که «برنامه‌ای را طراحی و سازماندهی کرده است تا با استفاده از شرکت‌های پوششیِ ظاهرا بی‌ارتباط با خود، به صورت غیرقانونی اقلامی را که تحت مقررات کنترل صادرات آمریکا قرار دارند، به ایران صادر کند» هنوز روشن نیست که آیا چنین طرحی در واقعیت هم توسط ZTE اجرا شده است یا نه.

همچنین رویترز از سند دیگری خبر می‌دهد که درباره «ریسک‌های کنترل صادرات آمریکا برای شرکت» است. گویا این سند توسط مدیران ارشد، از جمله «شی لیدونگ»، مدیرعامل آن، امضاء شده است. طبق این سند ادعایی، شرکت  «پروژه‌های در جریانی در هر 5 کشور اصلی مورد تحریم آمریکا – ایران، سودان، کره شمالی، سوریه و کوبا- دارد که هر کدام تا حدی به اقلام تولید شده در آمریکا وابسته‌اند، از این رو موانع کنترلی آن‌ها (از سوی آمریکا) رو به افزایش است.»

در جایی دیگر از سند به ریسک‌های دیگر این پروژه‌ها برای ZTE اشاره شده است که شامل عملی در خاک امریکا روی کارکنان بخش تحقیق و توسعه در مراکز پژوهشی آمریکاست که معمولا بین آمریکا و چین سفر می‌کنند و اطلاعات تحقیق و توسعه شرکت‌ها را در اختیار دارند. در این سند در اشاره به تحقیق و توسعه، چنین اورده شده که «همین حالا هم مغایر با قانون است». گرچه درباره قانون مورد اشاره توضیحی داده نشده است.

طبق ادعای وزارت بازرگانی آمریکا که به دست منابع رویترز رسیده، در جای دیگری از سند قید شده است: «شرکت باید بلافاصله اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد، وگرنه در هر زمان امکان مواجه‌شدن با تحقیقات (از سوی آمریکایی‌ها) وجود دارد.»

ظاهرا در سند مزبور، به طور خاص به پروزه ایران هم اشاره شده است که می‌تواند به صورت بالقوه شرکت را در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا قرار دهد. «ممکن است شرکت با خطر از دست دادن زنجیره تامین محصولات آمریکایی مواجه شود.»

شرکت ZTE دومین شرکت بزرگ تولید تجهیزات مخابراتی در چین (بعد از هواوی) و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها از این نوع در دنیاست که در حدود 160 کشور جهان فعالیت دارد. ZTE که تشکیلات مرکزی ان در شهر «شن ژن» در استان گوانگدونگ چین است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی موبایل در دنیا هم محسوب می‌شود. سهام این شرکت، که در سال 1985 تاسیس شده و سهامدار اصلی آن دولت چین است، در بازارهای بورس شن ژن و هنگ کنگ معامله می‌شود.

محدودیت‌های وضع‌شده علیه ZTE، دو شرکت چینی وابسته به آن با نام‌های Kangxung ZTE و Beijing 8-star و شرکت ایرانی Persian ZTEi را هم در برمی‌گیرد.

در سال‌های اخیر، فعالیت شرکت‌های بزرگ چینی در آمریکا، به دلیل ترس آمریکایی‌ها از جاسوسی، چالش برانگیز بوده است. با این حال همین شرکت ZTE چهارمین جایگاه را (بعد از اپل، سامسونگ و ال جی)در بازار موبایل آمریکا، با 8 درصد، در اختیار دارد. گرچه تاکنون این شرکت نه با برند خود، که با برند اپراتورهای بزرگ شبکه موبایل در آمریکا گوشی تولید می‌کرده است.

شاید یکی از دلایل اقدام وزارت بازرگانی آمریکا، تصمیم این شرکت برای ورود به بازار آمریکا با برند خود آن باشد. اولین گوشی هوشمند آن با نام «اکسون» قرار است به طور وسیع در بازار آمریکا توزیع شود.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد

همزمان با سفر اخیر رییس جمهور چین به آمریکا، مسوولین اقتصادی و سیاسی چین دست به دست هم دادند تا به بهترین نحو این برند جدید گوشی ZTE را در امریکا اصطلاحا «پروموت» کنند. تا جایی که هتل محل اقامت رییس جمهور چین در سیاتل آمریکا پر از تبلیغات این برند چینی بود و همراهان رییس جمهور با افتخار این مدل گوشی را در دست می‌گرفتند. و حتی رییس جمهور این کالای ملی چین را به هیات دیپلماتیک بریتانیایی هدیه داد. این تبلیغات هوشمندانه که با همراهی مسوولین سیاسی چین انجام گرفت، توجهات بسیاری را در فضای رسانه‌ای امریکا متوجه این محصول چینی کرد.

غول مخابراتی چین به دلیل روابطش با ایران مجازات شد
گوشی اکسون ZTE در تمام طول سفر به امریکا در دست همسر رییس جمهور چین بود

در واقع این برنامه‌ها در راستای راهبرد کلان مسوولان چینی و در راس آن‌ها رییس جمهور «شی جین‌پینگ»، برای تبدیل شعار «ساخت چین» به «ابداع شده در چین» است. این همان مسیری است که ژاپن از چند سال پیش به این سو در پیش گرفته است.

با این حال، رقابت شرکت‌های چینی در بازار آمریکا، قطعا وابسته به تحولات سیاسی بین دو کشور است. مبارزه پنهان اقتصادی میان دو قدرت برتر اقتصاد جهان بر سر جایگاه اول، از مدت‌ها قبل آغاز شده است. در نتیجه عجیب نیست که از این پس شاهد استفاده از ابزارهای سیاسی از هر دو سو با هدف کند کردن آهنگ پیشروی اقتصادی یکدیگر باشیم.

 

 

منابع

http://www.phonearena.com/news/Commerce-Department-to-restrict-ZTEs-access-to-U.S.-made-parts-and-components-starting-this-week_id79035

http://www.reuters.com/article/us-zte-usa-china-idUSKCN0W80AV

http://www.engadget.com/2016/03/05/zte-faces-us-export-restrictions/

http://www.scmp.com/business/china-business/article/1863992/zte-who-chinas-next-push-smartphone-brand-names-us

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سروش ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    بهانه ایرانه آمریکا از ترس پیشرفت تکنولوژی چنین خیس کرده و نمی خواد بپذیره که داره جایگاه علمی خودش رو از دست میده برای آمریکاییها فقط جایگاه نظامی گری باقی مونده که از این استعداد هم داعش و القاعده و توریسم بین الملل صهیونیسم بیرون میاد و باز هم ملتهای آزاده دنیا برای مقابله با این مفسد فی الأرض تو روش در خواهند آمد.
  • مرتضیsk ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    الان دقیقا کدوم دیوار تحریم بود که قبلا ترک برداشته شده بود !
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    حالا بازهم برید با امریکاجونتون خوش و بش کنید دست بدید و بخندید ایا واقعا نفهمیدید که دولتمردان امریکا نمی خواهند ایران مستقل باشد وقتی تو یک گام به عقب برداری دشمن 10 گام به جلو خواهد امد
  • روح الله ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه بعضی دوستان هموطنم متوجه نیستن که بحث تحریم ما ربطی به ارتباط داشتن یا نداشتن با آمریکا نداره... تحریم فقط باعث میشه ما هرروز عقب افتاده تر و تحت فشار بیشتری باشیم. درجایی که ما برای ساخت تولید ویا پیشرفت نیاز به تبادل اطلاعات و تکنولوژی با کشورهای پیشرفته تر داریم تا بتونیم زودتر روی پای خودمون بایستیم خیلی ساده انگارانه ست در شرایطی که اینقدر فساد اداری و مدیریتی و مالی تو کشور ما زیاده انتظار داشته باشیم توی شرایط تحریم ورکود بتونیم تمام مشکلاتمون رو با این سرعت کم حل کنیم.شاید ما تو شرایط تحریم توی موارد خاصی که بیشتر جنبه سیاسی ونظامی داره پیشرفتهای خوبی داشته باشیم اماما توی تکنولوژی و تولید علم دست کم صدها سال طول میکشه به سطح ایدال برسیم.واین موضوع باعث فشار بیشتر به قشرهای پایین جامعه مون میشه.تصور کنیم ما چقدر زمان میبره تا صفر تا صد یک تلوزیون" کامپیوتر" پرینتر" لبتاب" ماشین سازی" یا مثلا یک کاغذ ساده یا یک چوب بستنی رو خودمون تولید کنیم..... فقط کاش ما یک کم واقع بینتر باشیم که هر کشوری تو این دنیای مدرن برای تامین رفاه و ارامش واسایش مردمش نیاز به ارتباط با دهکده جهانی داره.باتشکر...
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    اقا روح الله یعنی اگر رابطه با غرب و بخصوص با امریکا داشته باشیم(البته رابطه با غرب خوبه به شرط اینکه احترام متقابل وجود داشته باشد) امریکایی که همه نوع نگاهش منافع مادیه می اید و امتیاز های خودش را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد؟ برادر من اگر نمی دونی بدون مکتب اسلام و بخصوص شیعه بزرگ ترین دغدغه و ترس را بر پیکر دشمن فرود اورده و چون انها ماهیت جمهوری اسلامی را می دانند هرگز کوچکترین کمک تکنولوژی واری به شما نمی کنند هدف غرب از قدیم تا اکنون استعمار و دوشین ملت ها بوده و به این طریق بیشترین ثروت و امتیازات را بدست اورده اندحال شیوه های استعمار و شکل ظاهری ان تغییر کرده است و هدف اسلام ناب محمدی ازادی مسلمانها از چنگال استعمار و ظلم بوده و این دو نگاه هرگز با هم جمع نمی شوند همانطور که در قران داریم انها هرگز از تو راضی نخواهند شد مگر اینکه به شکل و دین و ایین انها در ایی این نص صریح قران است نکته ایی که باید به شما بگویم این است که پیشرفت المان و ژاپن بدلیل پشت کار و وحدت و نوع نگاه ان ملت به همنوعان خود و اباد سازی کشورشان بوده و چون این کشورها در پازل امریکا بازی می کنند مسلما خطری برای امریکا نیستند حتی اگر پیشرفته باشند البته این را بدون که امریکایی ها هرگز تحمل نخواهند کرد که المان یا ژاپن از لحاظ تکنولوژی و سرمایه و قدرت روزی بالاتر از امریکا قرار گیرند که اگر اینطور شود مطمن باش امریکا با انها برخورد خواهد کرد و انها نیز این را می دانند متاسفانه در کشور ما وحدتی به ان شکلی که باید باشه وجود نداره و اموزه های اسلام در زندگی ما حداقل خودم را عرض کنم کمتر وجود داره تا زمانیکه من با خود این فکر را می کنم که من پولدار شوم من بهترین زندگی را داشته باشم من و اطرافیانم بهترین شغل ها را داشته باشیم و بقیه بروند به جهنم و فساد و پارتی بازی و منیت در فرهنگ عامه ما ریشه کن نشه این مملکت پیشرفت نمی کنه و هر چقدر هم که تلاش کنید و حتی اگر در امریکا هم ذوب شوید هرگز روی پیشرفت را نخواهید دید
  • محمد ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    شرکت ماکروسافت و شرکت های مخابراتی آمریکایی برای آنکه از بازار ایران عقب نمانند باید هر چه زودتر با تصمیم مقامات سیاسی آمریکا مقابله کنند . تحریم شرکت های چینی نفعی برای امریکایی ها ندارد .
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    کار خوبی کردن. ابن شرکت تجهیزات جاسوسی و فیلترینگ میفروخته..
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    خب اینکه تحریم به ضرر ماست چیزی نیست که کسی قبون نداشته باشه ، حرف اینه که با کوتاه اومدن در مقابل آمریکا نمیتونیم دل اونا رو بدست بیاریم مگر این که مثل عربستان و قطر و ... نوکری کنیم، نمونه ش همین تحریمهای جدید که حالا یکی یکی به بهانه حقوق بشر و تروریسم و شلیک موشک و ... دوباره دارن برقرار میشن... یعنی هر تحریمی که به ازای تعطیلی صنعت هسته ای لغو شد حالا به بهانه های جدید دوباره داره برقرار میشه، تبریک به ظریف !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس