کد خبر 544560
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

بر اساس گزارش‌ها، اسناد مهمی درباره همکاری انگلیس در شکنجه و بازجویی از زندانیان گوانتانامو، از سوی دولت این کشور مخفی شده است.

به گزارش مشرق، اسناد کلیدی که می‌تواند تبانی و همکاری انگلیس درشکنجه و بازجویی از زندانیان گوانتانامو را افشا کند از سوی دولت لندن پنهان شده است.

پایگاه خبری ایندیپندنت گزارش داد: به تازگی اسناد، شواهد و پرونده‌هایی در مورد نامه‌نگاری و تبادلات محرمانه بین تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، و جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکاآ کشف شده است که به رفتار ماموران زندان گوانتانامو با بازداشت شدگان می‌پردازد.

مهمترین آنها، پنج سند درباره تبادل نظرها و ارتباطات جک استراو، وزیر خارجه وقت انگلیس، و کالین پاول، وزیر دفاع اسبق آمریکا است که در آنها در مورد وضعیت حقوقی و شرایط بازداشت شدگان انگلیسی در گوانتانامو ابراز نگرانی شده است.

بنا بر این اسناد، بازداشت شدگان انگلیسی سابق در گوانتانامو از سوی ماموران آمریکایی مورد بازجویی «شدید» قرار ‌گرفته اند.

زندان مخوف گوانتانامو بعد از حملات 11 سپتامبر برای نگهداری و بازجویی از مظنونان تروریستی ایجاد شد که بعدها افشای تصاویر و گزارش‌هایی از درون آن از شکنجه بازداشت شدگان حکایت داشت.

در دعوای حقوقی برای انتشار اسناد و مدارک عمدتا اطلاعاتی گوانتانامو، برخی اسناد مربوط به مداخلات سیاستمداران و مقامات انگلیسی در رفتار با بازداشت شدگان و تکنیک‌های بازجویی وجود دارد که از پرونده حذف شده است.

پیشتر تحقیقاتی درباره نقش انگلیس در جنگ عراق از سوی کمیته چیلکوت انجام شده اما تحت فشارهای دولت لندن، انتشار نتایج تحقیقات تا تابستان سال 2016 به تعویق افتاد.

به گفته رسانه‌های انگلیسی، یافته‌های این تحقیق می‌تواند در نهایت راه را برای شکایت سربازان انگلیسی قربانی جنگ عراق و اعضای خانواده آن‌ها هموار کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس