کد خبر 544102
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

نخست وزیر ترکیه شب گذشته وارد تهران شد و امروز به دیدار و گفت و گو با معاون اول رئیس جمهور پرداخت.

به گزارش مشرق، داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه شب گذشته وارد تهران شد و مورد استقبال وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات قرار گرفت.

بنابراین گزارش،‌ وی صبح امروز مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و پس از آن دو مسئول در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

اما هدف از سفر داوود اوغلو به تهران چیست؟

در پاسخ به این سوال شبستان کارشناسان تحلیل هایی ارایه کردند که در گزارش ذیل آمده است:

هدف نخست وزیر ترکیه از سفر به تهران حل مشکلاتش خود در سوریه و عراق است

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان درخصوص سفر نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: مذاکرات سوریه در حال حاضر وارد شرایط حساسی شده و این سفر را می توان به این موضوع ارتباط داد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه مشکلاتی که ترکیه درخصوص مسایل کردها و سیاست غلطش در سوریه را دچار شده باعث شده که به دنبال ترمیم روابط با تهران باشد افزود:‌ ترکیه در این خصوص مجبور است با ایران که کشوری موثر در سوریه و عراق است رایزنی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه به دنبال این است که ایران را در سوریه مقابل خودش نبیند زیرا اگر ایران مقابل ترکیه قرار بگیرد آنکار دچار مشکلات سیاسی و اقتصادی زیادی خواهد شد.

هدف سفر داود اوغلو به تهران وساطت ایران بین ترکیه و روسیه است

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان راجع به سفر نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: این سفر از دو جنبه قابل تجزیه و تحلیل است.

وی با بیان اینکه اول به لحاظ سیاسی می توان به این موضوع پرداخت افزود: رفتار ترکیه در بحران سوریه مخالف روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و ترکیه در 5 سال بحران سوریه نقشی کاملاً تخریبی ایفا کرد.

هانی زاده افزود: الان با توجه به آتش بس امریکا و روسیه در سوریه ترکیه احساس می کند این کشور را دور زده‌اند و تصمیم اصلی را امریکا و روسیه برای سوریه اتخاذ کرده‌اند و بدون مشورت با ترکیه این کار را انجام داده است.

هانی زاده خاطرنشان کرد: این مساله نشان می دهد ترکیه به حاشیه رانده شده است و از این سو به ایران امده تا فصل جدیدی از روابط با ایران را داشته باشد و از ایران بخواهد تا میان روسیه و ترکیه وساطت کند.

وی افزود: همچنین ترکیه پذیرفته که دیگر بشار اسد رفتنی نیت و اختلافاتی نیز بین عربستان و ترکیه بروز کرده و به همین دلیل این کشور به دنبال ترمیم روابط خود با روسه و ایران است.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی با اشاره به شدت نیازمندی ترکیه به حمایت ایران و روسیه و مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: از بعد اقتصادی نیز سفر ترکیه به تهران حائز اهمیت است زیرا پس از ناامنی های انکارا و جنوب شرق ترکیه درآمدهای گردشگری این کشور کاهش یافته و انکارا به دنبال این است به افزایش حجم مبادلات خود با تهران بپردازد.

هانی‌زاده اظهار داشت: به همین دلیل ترکیه به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خود در این سفر است.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اقای روحانی گول چاپلوسی ترکیه را نباید بخورد زیرا ترکاو عربها سابقه تاریخی خیانت ، خنجر از پشت زدن را از پانصد سال پیش دارند ، بخصوص در زمان حال که علنا با صدرور تروریست تکفیری به سوریه ضربات زیادی به مقاومت بنفع اسراییل را انجام دادند اگر شرایط غیر از این بود باید شاهد رجز خانیها و عر عر های ترکیه میبودید
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اینا حالا حالا ها بایدبا روسیه روابطشون بد باشه تا سطح اقتصادی ایران برسه بهشون
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    AghalaN ye Lengeh Kafsh part mikardin ah ah ah
  • هموطن ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    زیاد تحویلش نگیرید عین اون لات چاله میدونی همیشه حق به جانب (اردوغان) باهاش صحبت کنید
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    نزدیک عید اومده ببینه چیزی کم وکار نداریم .میوه ای شلوار جینی .......
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    حالا حالاها ترکیه باید در فشار و انزوا بماند تا آدم شود ، هرچند به خاطر ماهیت فرصت طلبی و نادانی هیچوقت آدم نخواهد شد اگر می خواهیم ترکیه یک همسایه خوب و سربراه باشد باید همیشه در فشار بماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس