در روزهايي كه سپاهان، تراكتورسازي و ذوب‌آهن سه حريف سرشناس استقلال در ليگ‌برتر گرفتار بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا هستند، آبي‌هاي پايتخت خود را آماده ديداري به ظاهر ساده برابر راه‌آهن كرده‌اند.

پرويز بدون گلادياتورها از ريل مي‌گذرد؟گروه ورزشی مشرق -  استقلال امروز (جمعه) به مصاف تيمي مي‌رود كه روي كاغذ امكان سقوطش به ليگ دسته اول وجود دارد. با اين حال حريف همان تيمي است كه در بازي رفت 10نفره از شاگردان مظلومي تساوي گرفت و امروز با توپالیدوس سرمربی جدید و اروپایی خود که سابقه قهرمانی اروپا را دارد می خواهد دوبارهه سد راه شاگردان مظلومی شود.

استقلال و راه‌‌آهن اولين بار در پنجمين دوره ليگ‌برتر با يکديگر روبه‌رو شدند و از آن پس تا پيش از بازي جمعه 21مرتبه ديگر به مصاف هم رفتند. قابل تامل اينکه استقلال طي اين 21ديدار، 16مرتبه تيم برتر ميدان بوده و راه‌‌آهن فقط يک مرتبه موفق شده در ليگ نهم طعم شکست دادن حريف سرشناسش را بچشد.

* هر 46دقيقه يک گل
استقلال و راه‌‌آهن که از تيم‌هاي باسابقه فوتبال ايران به شمار مي‌روند، اولين بار در ايستگاه 6 ليگ پنجم مقابل يکديگر قرار گرفتند. آبي‌ها دوشنبه 11مهر سال 84 يعني دقيقا 10سال و 5ماه و 2 روز قبل راه‌‌آهن تازه‌وارد به رقابت‌ها را 3 بر صفر شکست دادند و اين سرآغازي بود بر پيروزي‌هاي پي‌درپي برابر لکوموتيورانان.

آبي‌ها طي 21ديدار، 41مرتبه دروازه راه‌‌آهن را باز کردند تا به طور ميانگين هر 46دقيقه به اين تيم گل زده باشند.

* تنها شکست آبي
در مقابل راه‌‌آهن فقط يک مرتبه موفق شده در تقابل با آبي‌ها طعم پيروزي را بچشد. لکوموتيورانان در ايستگاه 16 ليگ نهم نيمه اول ديدارشان با استقلال را يک- يک به پايان رساندند. آن روز(شنبه 16آذر 88) مجيد نورمحمدي گل اول بازي را در دقيقه 13 وارد دروازه استقلال کرد. بعد در وقت‌هاي تلف‌شده نيمه نخست حسين کاظمي‌نتيجه بازي را مساوي کرد.

در نيمه دوم ميلاد زنيدپور دوباره راه‌آهن را پيش انداخت(58) اما هادي شکوري مدافع پيش‌تاخته آبي‌ها دوباره در دقيقه 72 بازي را به نقطه صفر خود برگرداند. با اين حال عيسي ترائوره 5دقيقه بعد از گل شکوري، راه‌‌آهن را براي سومين‌بار جلو انداخت و اين بار ديگر از تلافي خبري نبود.

به اين ترتيب اولين و آخرين شکست استقلال برابر راه‌‌آهن در ادوار ليگ‌برتر رقم خورد.

* آرش برهانی بازیکن ویژه
در جمع استقلالي‌هايي که شانس گلزني مجدد برابر راه‌آهن را دارند، آرش برهاني با چهار گل زده نسبت به سايرين پيشتاز است. آرش در بازي برگشت ليگ هشتم، دو گل به راه‌آهن(31 و 81) زد. اين مهاجم در ايستگاه هشتم ليگ دوازدهم دوباره به لکوموتيورانان(10) گل زد تا مقابل اين تيم در ليگ‌برتر سه‌گله شود و بالاخره گل سرنوشت ساز او در ايستگاه هفتم فصل جاري.

 در واقع اگر تيز هوشي آرش در دقيقه 53 بازي آخر دو تيم نبود چه بسا راه‌آهن با ضربه دقيقه 52 فرشاد فرجي به دومين پيروزي خود برابر استقلالي‌ها مي‌رسيد. استقلالي‌ها جمعه اميد ابراهيمي‌را به علت محروميت در اختيار ندارند.

 هافبکي  که در بازي رفت دو گل از روي نقطه پنالتي به حريف زد در مقابل شايد سجاد شهباززاده  که در ليگ چهاردهم به راه‌آهن گل زده‌  مترصد گلزني مجدد برابر لکوموتيورانان باشد.

* بهادر و تجربه گلزني 3باره برابر رحمتي
در ميان راه‌آهني‌هاي فعلي فقط بهادر عبدي سابقه گلزني برابر استقلال را در ديدارهاي مستقيم دو تيم دارد. بهادر دو گل در هفته‌هاي 27 و 6 ليگ‌هاي يازدهم و سيزدهم به استقلال زد.تا اينکه نوبت ديدار دو تيم در فصل جاري رسيد. اين هافبک کهنه کار در دقيقه 12 بازي دروازه استقلال را باز کرد تا هم آب سردي در دقايق ابتدايي بر پيکر حريف بريزد و هم تعداد گل‌هاي راه‌آهني خود برابر استقلال را به عدد 3 برساند.

اينکه بهادر هر سه گلش به استقلالي‌ها را وقتي زده که رحمتي درون دروازه حريف ايستاده بود خود نکته جالب توجهي است.

* اولين گلزن راه‌آهن اخراج شد
شايد توجه به اين نکته هم جالب باشد که اولين گلزن تيم راه‌آهن برابر استقلال مهدي تارتار سرمربي دو هفته قبل اين تيم بوده است. راه‌آهن اولين‌بار در ايستگاه21 ليگ پنجم موفق به گشودن قفل دروازه وحيد طالب‌لو و استقلال شد.

لکوموتيورانان که در بازي اول دو تيم 3 بر صفر شکست خورده بودند، در بازي دوم موفق به شکستن طلسم دروازه‌ آبي‌ها شدند. دوشنبه 11مهرماه سال1384 استقلال با سياوش اکبرپور(32) و مجتبي جباري(61) به گل رسيده بود که مهدي تارتار از روي نقطه پنالتي(70) اولين گل راه‌آهن برابر آبي‌ها را وارد دروازه طالب‌لو کرد. شايد تقدير چنين بود که امروز راه‌آهن مهدي تارتار را روي نيمکت خود نداشته باشد.

* 3 نبرد آخر

استقلال در ديدار رفت ليگ چهاردهم خيلي زود مغلوب ضربه رامين رضاييان شد. مدافع هافبکي که در دقيقه3 بازي قدر پاس طلايي رضاخالقي فر را دانست و محسن فروزان را مغلوب کرد. پس از آن بود که خسرو حيدري با پاس‌هاي طلايي‌اش ابتدا پايه‌گذار گل دقيقه56 جاسم کرار شد و بعد محمد قاضي را به اولين گل فصلش(75) رساند.

در نيم‌فصل دوم آبي‌ها دوباره پيروز شدند و اين‌بار روي ضربه دقيقه 62 سجاد شهباززاده. و بالاخره بازي تماشايي دو تيم در هفته هفتم فصل جاري که به تساوي پرگل 3-3 انجاميد.حال بايد صبر کرد و ديد آيا استقلال صدرنشين اشتباه بازي رفتش را برابر راه‌آهن پايين جدولي تکرار خواهد کرد و يا اينکه اين بار مظلومي‌در غياب دو ستاره خط مياني تيمش اميد ابراهيمي‌و روزبه چشمي‌شيوه‌اي را اتخاذ خواهد کرد که منجر به پيروزي استقلال گردد؟

در واقع جمعه كادر فني آبي‌ها دو گلادياتور خود در ميانه ميدان را به همراه ندارد و اين يعني به سختي افتادن در جنگ‌هاي ميانه زمين.

جدول 21تقابل استقلال و راه‌آهن در ادوار ليگ برتر

ردیف

لیگ

بازی رفت

گل‌ها

بازی برگشت

گل‌ها

1

85-84

استقلال 3- راه‌‌آهن صفر

رضا عنایتی(2) و سیاوش اکبرپور

راه‌‌آهن1- استقلال 2

تارتار(راه‌‌آهن)، اکبرپور و جباری(استقلال)

2

86-85

استقلال 1- راه‌‌آهن 1

داسیلوا(استقلال) و فرزاد مجیدی(گل به خودی)

راه‌‌آهن1- استقلال 2

قربانی و انصاریان(استقلال) و فرزاد مجیدی(گل‌به‌خودی)

3

87-86

استقلال 2- راه‌‌آهن 1

فرهاد مجیدی(استقلال) و اصغری(راه‌‌آهن)

راه‌‌آهن صفر- استقلال 3

مجیدی، منیعی و علیزاده

4

88-87

استقلال 2- راه‌‌آهن 1

قربانی و برهانی(استقلال) و زارعی(راه‌آهن)

راه‌‌آهن1- استقلال 5

زارعی(راه‌‌آهن)، برهانی(2)، کاظمی، جباری و اکبرپور(استقلال)

5

89-88

راه‌‌آهن 3- استقلال 2

نورمحمدی، زنیدپور، ترائوره(راه‌‌آهن)، کاظمی و شکوری(استقلال)

استقلال 1- راه‌‌آهن صفر

فرهاد مجیدی

6

90-89

استقلال 1- راه‌‌آهن صفر

میداوودی

راه‌‌آهن صفر- استقلال 1

حوار ملامحمد

7

91-90

استقلال 1- راه‌‌آهن 1

جباری(استقلال) و عباسفرد(راه‌‌آهن)

راه‌‌آهن 2- استقلال 2

عبدی و کاظمی(راه‌‌آهن)، ساموئل و منتظری استقلال

8

92-91

راه‌‌آهن صفر- استقلال 2

برهانی و بائو

استقلال 1- راه‌‌آهن صفر

فرهاد مجیدی

9

93-92

استقلال 3- راه‌‌آهن 1

ساموئل، نکونام و قاضی(استقلال) و عبدی(راه‌‌آهن)

راه‌‌آهن صفر- استقلال 1

محمدمهدی نظری

10

94-93

راه‌‌آهن 1- استقلال 2

رضاییان(راه‌‌آهن)، جاسم کرار و قاضی(استقلال)

استقلال1- راه‌‌آهن صفر

سجاد شهباززاده

11

95-94

استقلال3- راه‌آهن3

عبدی، استراندوال و فرجی(راه‌آهن)،

ابراهیمی(2) و برهانی استقلال

راه آهن؟- استقلال؟

؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس