کد خبر 543
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹

کنار هم چيدن تحليل هاي منتشره از سوي محافل غربي به ويژه آمريکايي درباره بازگشت شهرام اميري (دانشگاهي ربوده شده در عربستان) از ابعاد وسيع يک رسوايي اطلاعاتي و سياسي براي آمريکا حکايت مي کند.

به گزارش مشرق، کيهان نوشت: محافل سياسي و رسانه اي آمريکا در توجيه رسوايي اخير ادعا کردند اميري اطلاعات مهمي به سازمان سيا داده است. نيويورک تايمز در ترور شخصيت شهرام اميري مدعي شد «وي سال ها جاسوس سيا بوده و اطلاعات مهمي ارائه کرده است». واشنگتن پست هم ادعا کرد «سيا 5 ميليون دلار براي افشاي اطلاعات به اميري پرداخت کرده است». سايت بي بي سي هم در راستاي توجيه افتضاح سازمان سيا در «آدم ربايي سردرگم» ادعاي مشابهي را به نقل از يک مقام بي نام آمريکايي مطرح کرد و نوشت: «اميري اطلاعات مهم و دست اولي ارائه کرده است». اما چند سطر بعد، بي بي سي خشمگينانه از قول همان مقام آمريکايي نوشت «اميري راه احمقانه اي را براي بازگشت به ايران انتخاب کرد»!
با وجود اين فضاسازي ها که ادامه تبليغات دولت آمريکا براي جعل سند عليه برنامه هسته اي صلح آميز ايران بود ساير رسانه ها تناقض هاي مهمي را به رخ کشيدند. از جمله کريستين ساينس مانيتور اين پرسش را پيش کشيد که «اگر اميري فرار کرده و داوطلبانه به آمريکا رفته بود، چگونه به ايران بازگشت؟ او احتمالا سازمان سيا را گمراه کرده است»؟!
نشريه آلماني دي ولت در تحليل خود نوشت: محافل آگاه در واشنگتن باور ندارند اميري 32 ساله در برنامه اتمي ايران وزني داشته باشد. اين محافل بر اين باورند که اين فرد جوان اطلاعات چنداني نداشته و بلکه آمريکا مي خواسته براي ديگر دانشمندان در ايران به عنوان فرار مغزها الگوسازي کند.
صداي آمريکا هم از قول يکي از عناصر ضد انقلاب (ناصر محمدي) گفت: سناريويي که شهرام اميري بازي کرده به نفع تبليغات جمهوري اسلامي است. مي دانيد کساني که اطلاعات حياتي و مهم در جمهوري اسلامي دارند، به آنها اجازه سفر تنهايي داده نمي شود و تحت مراقبت قرار دارند. پس چرا آقاي اميري توانسته از کشور خارج شود. حالا هم بعد از 14ماه يکباره مي بينيد ايشان در صحنه ظاهر مي شود. مي توانم بگويم اين نقشه بوده ]![ تا اطلاعات غلط به آمريکا بدهند و موج تبليغاتي عليه آمريکا راه بيفتد.
در اين ميان منوشه امير به راديو اسرائيل گفت: دستگاه اطلاعاتي ايران وقتي توانست شهرام اميري را وقتي که در آمريکا بود و امکانات زيادي مي توانست در اختيار داشته باشد، وادار به اين اظهارات عليه آمريکا کند مسلم است در بازگشت وي به تهران مطالب تندتري عليه آمريکا خواهد گفت. اين ماجرا مايه تأسف است و پيامدهاي گسترده اي خواهد داشت. کوچک ترين پيامد ماجرا اين است که اگر کسي هم مايل به فرار بود، منصرف مي شود و مجراي مهم اطلاعاتي بسته مي شود.
راديو فردا هم در تحليلي از قول ماهان عابدي گفت: آمريکايي ها نتوانستند شهرام اميري را مديريت کنند و در مديريت وي با مشکلات جدي روبرو شدند به نحوي که مديريت وي براي آمريکا خيلي سخت بود. شکي نيست که بازگشت وي به ايران کاملا داوطلبانه بوده است.
مهدي جامي سردبير اخراجي راديو زمانه و از همکاران سابق شبکه بي بي سي هم در تحليلي به تبليغات قبلي درباره دانشمند هسته اي بودن اميري پرداخت و نوشت: به نظر مي رسد اميري اطلاعات مهمي در اختيار نداشته است و آمريکايي ها فهميده اند او هيچ کاره است. نه تنها شهرام اميري دانشمند هسته اي نبوده بلکه حقيقت اين است که او از اين برنامه اطلاعي هم نداشته است و آمريکايي ها رو دست خورده اند.
وي درباره استفاده ايران از ربايش اين استاد فيزيک بهداشت گفت: ايراني ها از اين ماجرا شيوه بازجويي و سوالات اساسي آمريکايي ها درباره برنامه هسته اي ايران را به دست آورده اند. اميري يک دوره آموزش رايگان اطلاعاتي ديده و حالا آن را در اختيار ايراني ها مي گذارد ضمن اينکه رقيب منطقه اي ايران يعني عربستان هم براي مدتي در افکارعمومي منفعل مي شود. اميري اگر پناهنده شده و اطلاعاتي به آمريکايي ها داده بود، به ايران برنمي گشت.
و سرانجام گنادي يفستافيف ژنرال بازنشسته سازمان اطلاعات خارجي روسيه درباره ادعاي پرداخت 5 ميليون دلار از سوي سيا به شهرام اميري براي جاسوسي گفت: آمريکايي ها حتي به جاسوسان با ارزش خود در شوروي سابق نيز چنين پول هايي نمي دادند. آنها مي خواهند اميري را که به کشور خود بازگشته بي اعتبار کنند. اين جنجال به ضرر آمريکايي ها خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس