کد خبر 542921
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

سعودی ها تا زمانی که ضربه کاری از سوی یمنی‌ها دریافت نکنند حاضر به آمدن پای میز مذاکره نخواهند بود و این چیزی است که عبدالله الشامی یکی از فرماندهان انصار وعده آن را در آینده نزدیک داده است.

به گزارش مشرق، نشریه الکترونیکی السبیل در مطلبی با اشاره به گذشت یکسال از تجاوز عربستان سعودی به یمن و نتایج حاصله از آن نوشت که این جنگ در یک صورت به پایان می رسد و آن هم در صورتی است که عربستان یک ضربه کاری از ارتش و نیروهای مردمی یمن دریافت نماید.

متن این مقاله به شرح زیر است:

شورای امنیت روز چهارشنبه 28 بهمن94(17فوریه 2016م) جلسه ویژه‌ای را به بررسی اوضاع یمن و شنیدن گزارش ولد الشیخ اختصاص خواهد داد.

راجی شربل، سخنگوی الشیخ احمد گفت: فرستاده سازمان ملل به یمن که در ریاض حضور دارد برای ارائه گزارش خود به نیویورک خواهد رفت. وی همچنان به تلاش خود برای برگزاری مذاکرات میان طرف‌های یمنی ادامه خواهد داد. هدف اساسی از مذاکرات رسیدن به توافق آتش بس دائم و ورود کمک‌های انسانی به یمن است.از سوی دیگر مسئولان سازمان ملل ابراز خوش بینی کردند که مذاکرات میان طرف‌های یمنی برای حل بحران طی هفته‌های آتی برگزار شود.

حملات جنگنده‌های سعودی به اهداف غیرنظامی - غیرنظامیان و زیر ساخت‌های حیاتی این کشور- و همچنین محاصره زمینی، دریایی و هوایی، یمن را با یک بحران انسانی گسترده و عمیق روبرو کرده است. این در حالی است که محافل بین المللی و حقوق بشری جهان یا در این زمینه سکوت اختیار کرده اند، یا به انتقاد از ارتش و مقاومت مردمی در یمن و حمایت از دولت فراری پرداخته‌اند و یا به انتشار قطعنامه‌های غیر موثر حقوق بشری علیه ریاض که ضمانت اجرایی ندارد اکتفاء نموده اند.جنگنده های متجاوز عربستان سعودی همچنان دیوانه وار به اقصی نقاط کشور یمن حمله می‌کنند و در این حملات از بمب های خوشه ای که بکارگیری آن‌ها در سطح بین المللی ممنوع است، استفاده می‌نمایند.همچنین اقدام عربستان سعودی در محاصره دریایی و هوایی یمن، باعث شده مردم جنگ زده این کشور این روز‌ها از بسیاری از نیاز‌ها و امکانات اولیه، از جمله امکانات پزشکی و دارو و درمان، محروم گردند و همین مسئله جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است. اما واکنش مجامع بین المللی به این جنایات تنها انتشار برخی اعلامیه‌ها و بیانیه‌های بی خاصیت بوده است که ضمانت اجرایی ندارد. 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به اصطلاح یکی از از فعال ترین نهادها در رابطه با بحران یمن بوده است. این شورا از سال 2011 تا به حال 9 قطعنامه صادر نموده است که اهم موضوعات آن انعکاس گزارش های کمیساریای عالی حقوق بشر در یمن و ایجاد مکانیزم های بین الملل برای بررسی وضعیت نقض حقوق بشر در یمن می باشد. همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر آوارگان، ضمن بیان آماری از تلفات صورت گرفته در یمن، ائتلاف به رهبری عربستان را مسئول نقض حقوق بشری علیه غیرنظامیان در این کشور خوانده است. از طرفی دیده‌بان حقوق بشر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی صنعا را تایید و آن را «جنایت جنگی» خوانده است.

 علیرغم امیدهایی که برخی کارشناسان و طرف‌های یمنی به مذاکرات سوئیس2 برای آتش‌بس و رفع محاصره مردم مظلوم یمن داشتند اما با ادامه مذاکرات مشخص شد این انتظارات چندان با واقعیات تطابق ندارد و علی رغم اعلام مکرر ولد شیخ در مورد آمادگی سعودی‌ها برای انجام مذاکرات و آتش بس، سعودی‌ها در طول مذاکرات اثبات کردند که اظهارات‌شان در مورد آتش بس صرفاً جهت کاهش فشار افکار عمومی و غافلگیر کردن انصارالله و ارتش یمن است. چنانکه با شروع مذاکرات حملات مداوم و تلاش گسترده‌ای جهت شکستن خط دفاعی جوف و مارب جهت ورود به صنعا و تلاش‌های مذبوحانه جهت تصرف تعز توسط مزدوران سعودی با حمایت گسترده هوایی انجام شد که با دفاع مقتدرانه انصارالله و ارتش یمن با شکست مواجه شد و مذاکرات بدون دستیابی به آتش بس و رفع محاصره خاتمه یافت.

بعد از مذاکرات برای مدتی اوضاع میدانی نبرد آرام بود و هیچ یک از طرفین تهاجم قابل توجهی نداشتند. بسیاری از کارشناسان این آرامش را به منزله آرامش قبل از طوفان مطرح می‌کردند که حوادث بعدی نشان داد این برداشت با واقعیات میدان تطابق کامل دارد. زیرا سعودی‌ها بعد از ناکامی در تحمیل خواسته‌هایشان در مذاکرات و میدان نبرد در طول مذاکرات به این جمع‌بندی رسیدند که برای تحمیل خواسته‌های خود به طرف‌ مقابل چاره ای جز به دست آوردن یک برگ برنده قوی در میدان نبرد ندارد بنابراین تمام توان و تلاش خود را به کار بردند تا بتوانند با آماده کردن نیروها و یگان‌های جدید عملیات گسترده ای از چند جبهه جهت تصرف شهر استراتژیک تعز در باب‌المندب تدارک ببینند در این راستا هر آنچه در توان داشتند به میدان آوردند و با سازماندهی و تجمع نیروهای مزدور یمنی، سودانی، سومالیایی، اریتره‌ای و نیروهای شرکت بدنام بلک واتر و فرماندهان اماراتی در پایگاه هوایی العند مستقر و سازماندهی شدند تا بتوانند با حمایت گسترده هوایی سعودی  تهاجم گسترده‌ای را جهت تصرف تعزانجام داده و برگ برنده‌ای به دست آورند تا بتوانند در مذاکرات دوره بعدی خواسته‌های خود را برملت مظلوم یمن تحمیل کنند.

اما انصارالله و ارتش یمن با اشراف اطلاعاتی و رصد کامل تحرک نیروهای مزدور سعودی قبل از آنکه عملیات گسترده خود را شروع کنند پایگاه هوایی العند را مورد هدف موشک‌های توشکا قرار داد که منجر به انهدام بخش وسیعی ازنیروها وتجهیزات شامل بالگردهای آپاچی، هواپیماهای تایفون، خودروهای زرهی و انبار سوخت و مهمات متجاوزان و پناهگاه افسران مستقر دراین پایگاه هوایی شد.

این عملیات بیش از آنکه ارزش نظامی داشته باشد گرچه در جای خودبه لحاظ نظامی ارزشمند است و موجب از هم پاشیده شدن سازماندهی نیروهای مزدور سعودی و ناکامی آنها برای اجرای عملیات تصرف تعز شد و حداقل دو ماه زمان برای آمادگی مجدد جهت اجرای عملیات در این سطح نیازمندند،اما این عملیات بیشتر به عنوان یک دستاورد اطلاعاتی می‌تواند برای انصارالله و ارتش یمن باشد که اشراف اطلاعاتی کامل در صحنه نبرد دارند و با غافلگیری متجاوزان قبل اجرای عملیات آنها را با ناکامی مواجه می‌کنند. این غافلگیری می‌تواند در زمان‌های آینده نیز تکرار شود بنابراین برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است با این شکست متجاوزان سعودی‌ برای بدست آوردن برگ برنده مایوس شوندوپای میز مذاکره حاضر شوند تا از طریق سیاسی اهداف خود را پیگیری کنند.

گرچه برخی از تحلیلگران معتقد آنچه که سعودی ها در طول تاریخ دنبال می‌کردند یمنی ضعیف و عقب مانده بود که قبایل آن با یکدیگر در نزاع و جنگ بوده تا سعودی در آرامش و امنیت باشند. اکنون با توجه به اینکه جنگ عمدتاً بین قبایل یمنی مزدور سعودی با ارتش و انصارالله می‌باشد عربستان ترجیح می‌دهد آتش جنگ همچنان شعله‌ور باشد زیرا تلفات هر دو طرف جنگ در نهایت به نفع سعودی‌هاست چون سبب کشتار مردم یمن و از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور می‌شود و در پایان جنگ سرزمینی سوخته و ویران برای یمنی‌ها باقی خواهد ماند و این همان هدف نهایی سعودی‌ها در مورد یمن است.


بنابراین سعودی ها تا زمانی که ضربه کاری از سوی یمنی‌ها دریافت نکنند حاضر به آمدن پای میز مذاکره نخواهند بود و این چیزی است که عبدالله الشامی یکی از فرماندهان انصار وعده آن را در آینده نزدیک داده است. تصرف جبل‌الدود که شهر الربوعه و شهر جیزان مرکز استان جیزان را در تیررس انصار و ارتش یمن قرار داده  است می‌تواند مقدمه آن ضربه کاری باشد که سعودی‌ها ناچار شدند با بمباران گسترده شهر الربوعه از قبل خودزنی کرده و با ویران کردن آن از ارزش این شهر بکاهند تا تصرف آن در آینده چندان اهمیتی نداشته باشد و سرزمین سوخته در اختیار انصارالله و ارتش یمن قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ضربه کاری، تنها وقتی است یمنی به عمق حاک سعودی حمله ور شوند و شاهرگ حیاتی یعنی خطو لول9 نفت و مراکز صادراتی را منهدم کنند. همچنینی استانهای یمنی نشین جنوب عربستان سر به شروش برداند. الان یمین مثل اسیران دست و بسته عمل مینند. دشمن اجازه داده اند به دم خانه هایشان بیاید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس