رئیس عملیات‌های دریایی آمریکا گفت که ایرانی‌ها نباید ۱۰ عضو نیروی دریایی آمریکا را که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران بازداشت شدند، دستگیر می‌کردند.

به گزارش مشرق، یک عضو ارشد نیروی دریایی ارتش آمریکا، دستگیری نیروهای آمریکایی توسط ایران در پی ورود غیرقانونی آنها به آب‌های سرزمینی را مغایر با قوانین بین‌المللی خواند.

به گفته پایگاه فارین پالیسی گزارش اولیه تحقیق در مورد در مورد ورود دو کشتی شامل ۱۰ نظامی آمریکایی به آب‌های ایران در خلیج فارس به فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، این 10 نفر که قصد داشته‌اند در مسیری طولانی‌تر از حد معمول و برای شرکت در یک تمرین نظامی از کویت به بحرین بروند، به دلیل مشکل فنی برای یکی از قایق‌هایشان، دیر راه افتاده و با مسیر هم آشنایی نداشته‌اند. 

یک مقام آمریکایی می‌گوید بروز مشکل در سامانه ارتباطی این نیروها، این قایق‌ها «به اشتباه» وارد آب‌های سرزمینی ایران در غرب جزیره فارسی شده‌اند. این نیروها می‌گویند هرچند که چشمان آن‌ها بسته و از آن‌ها فیلم گرفته شده، اما مورد برخورد فیزیکی یا دیگر انواع بدرفتاری قرار نگرفته‌اند.

به گزارش پایگاه هیل، رئیس عملیات‌های دریایی آمریکا در جلسه استماع روز سه شنبه(دیروز) مجلس نمایندگان گفت که بازداشت ۱۰ نیروی دریایی آمریکایی توسط ایران، مغایر با قوانین بین‌المللی بود.

این مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا بازداشت این افراد توسط ایران در خلیج فارس را «نشانه دیگری از نوع تهدیداتی است که ما باید با آن مقابله کنیم».

دریاسالار جان ریچاردسون تصریح کرد: « طبق قوانین بین‌المللی آن ملوانان نباید دستگیر می‌شدند. من فکر می‌کنم که ما این موضوع را به روشنی تصریح کرده‌ایم که این رفتار(بازداشت نیروهای آمریکایی) منطبق بر قوانین بین‌المللی نیست».

در بخشی از این نشست، «رادنی فریلینگسن» رئیس کمیته فرعی تخصیص بودجه دفاعی مجلس  نمایندگان آمریکا گفت :«ما دیگر نمی‌خواهیم این نوع رفتار با ملوانان ما تکرار شود و باید برای این کار عواقبی باشد».

رئیس عملیات‌های دریایی آمریکا همچنین اعلام کرد که تحقیق نیروی دریای درباره ماجرای بازداشت نیروهای آمریکایی توسط ایران طی یک یا دو ماه آینده منتشر خواهد شد.

او به برجام هم اشاره کرد و گفت: «ایران در چندین حوزه به انجام اقدامات خود با نیت شنیع و بدخیمانه ادامه داده است اقدامایت از قبیل آزمایش‌های موشک‌های بالستیک برد کوتاه و برد متوسط، موشک‌های ضد کشتی کروز ساحلی».

مقام عالی رتبه نیروی دریایی آمریکا افزود: «ما از توافق(هسته‌ای) استقبال کردیم چون تهدید هسته‌ای ایران را از بین می‌برد اما از منظر ما بسیاری از موضعات تغییر نیافته است. ما باید ایران را نظاره‌گر باشیم  و منطقه را برای عبور امن منابع زیرزمینی(انتقال نفت و گاز) از تنگه هرمز امن کنیم.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • الف رسول پور ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    خجالت هم خوب چیزیه. امر میفرمودید برف می بارید. چقدر گستاخ تشریف دارند این کشورهای تازه به دوران رسیده
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    باز لاف ها شروع شد.
  • نیما ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    نه بابا ................ میخوای دستبند بدم بزنی دست ما؟؟؟؟
  • مرتضی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    چرا؟
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    عوضش یادتون می مونه که دیگه وارد آب های ایران نشین ایران عربستان یا قطر و امارات و ترکیه نیست
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اونایی که می گفتن کار سپاه مهم نبود و بیخودی گنده اش می کنید و کشش ندید و ...الان که امریکایی ها دارن می سوزن کجان؟
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اونایی که می گفتن کار سپاه مهم نبود و بیخودی گنده اش می کنید و کشش ندید و ...الان که امریکایی ها دارن می سوزن کجان؟
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    آنهایی که می گویند اگر ناو های نیروی دریایی ایران را (که برخی عمر 70 ساله دارند) اگر در اقیانوس اطلس ببینند به آنها حمله می کنند با چه رویی این حرفها را می زنند؟ اگر یک قایق سپاه پاسداران به آبهای آمریکا تجاوز کرده بود چه اتفاقی می افتاد؟ رو که نیست سنگ پای قزوین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس