خانه ملت امروز نشست آرامی را با بررسی و تبادل نظر پیرامون جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، پشت سر گذاشت.

تعیین تکلیف نظام جامع آموزشی در اولین نشست پساانتخاباتی پارلمان

به گزارش مشرق، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه 10 اسفندماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 194 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 93 نماینده مجلس خالی بود.

نشست علنی صبح امروز پارلمان در حالی تشکیل شد که طی سه هفته اخیر نمایندگان تعطیل و به حوزه‌های انتخابیه خود رفته بودند تا در عرصه دهمین دوره انتخابات مجلس حضور یابند.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی درباره طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس اولین دستور کار جلسه علنی امروز پارلمان بود.

*لاریجانی: حضور مردم در انتخابات وزن ایران را در صحنه بین‌المللی بالا برد

در ابتدای جلسه،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گفت: حضور چشمگیر ملت ایران در عرصه انتخابات صفحه جدیدی برای کشور گشود که از جهات مختلف حائز اهمیت است.

وی افزود: این حضور پرشور در صحنه بین‌الملل و نوع مواجهه مردم ایران با موضوع انتخابات سنجش جدیدی برای مراودات با ایران ایجاد کرد و از آن جهت که ایران از معدود کشورهای منطقه است که از مردم‌سالاری برخوردار است میزان مشارکت نقطه تعیین‌کننده معادلات بین‌الملل با ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخصوصاً دسایس برخی کشورهای بزرگ و بعضی از کشورهای منطقه‌ای باید در میدان انتخابات تعیین تکلیف می‌شد لذا حضور یکپارچه ملت در انتخابات وزن ایران را در صحنه بین‌الملل بالا برد و تلقی جدیدی در جایگاه ایران ایجاد کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران‌های امنیتی فراگیر در منطقه و بهم ریختگی شگفت‌آور در این کشورها و ماجراجویی‌های تروریستی بی‌تردید نقش‌آفرینی مبتکرانه ملت ایران در انتخابات نشان‌دهنده ثبات و استقرار امنیت در ایران و بالا رفتن ضریب امنیتی ایران شده است و از طرفی پشتوانه قوی مردمی نظام نقش ثبات‌بخش و امنیت‌ساز ایران اسلامی در منطقه را افزایش داده است.

وی افزود: پس از توافق هسته‌ای حضور فراگیر ملت در انتخابات به همه کشورها این پیام را رساند که نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است و ملت آماده حرکت نوین در ساخت ایرانی آبادی است و ایرانی اسلامی مستقل و آباد را هدف‌گیری کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینجاست که پس از انتخابات باید شرایط سیاسی کشور را به سوی همگرایی و هم‌افزایی سوق داد تا زحمات ملت به توان جدیدی در مواجهه ایران با صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای در پیشبرد اهداف درونی کشور بدل شود و قدردانی از همت ملی مردم در انتخابات به این نکته تمرکز می‌یابد که همگان چنین دریافتی از بلوغ سیاسی صحنه‌گردانان سیاسی دریافت کنند.

لاریجانی اظهار داشت: باید به ملت بزرگوار ایران تبریک گفت که به درستی و دقت شرایط کشور را در نظر گرفتند و با همتی بلند هم راه آینده کشور را معین کرده و هم زمینه آن را فراهم ساخته‌اند.

وی افزود: بی‌تردید راهنمایی‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این همایش ملی اقتدار و ایستادگی سهم بی‌بدیل داشته است که از معظم‌له سپاسگزار هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: لازم می‌دانم از وزارت کشور و همه دست‌اندرکاران انتخابات باشکوه هفتم اسفند صمیمانه تشکر کنم و از همه کاندیداها که با حضور خود به رونق انتخابات مدد رساندند تقدیر و تشکر داشته باشم.

*مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه نشست، کلیات طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

وکلای ملت با 128 رأی موافق، 45 رأی مخالفت و 11 رأی ممتنع از 207 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را تصویب نکردند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، تغییر کلیات آیین‌نامه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان حاضر در جلسه است.

با توجه به عدم تصویب کلیات این طرح، رسیدگی به آن کلاً از دستور کار مجلس خارج شد.

نادران در مخالفت با کلیات یک طرح:

*پیشنهاد پایان یافتن مأموریت‌ کمیسیون‌های ویژه 2 ماه پس از تشکیل در طرح اصلاحیه آئین‌نامه غیرمنطقی است

در ادامه، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: این تغییرات با توجه به تقاضاهایی که انجام شده به صلاح کشور نیست.

وی افزود: تا پیش از این انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات بر اساس پیشنهاد کمیسیون بودجه و رأی مجلس انجام می‌شد، اما الآن در طرح مذکور پیشنهاد شده 2 نفر برای ریاست دیوان محاسبات معرفی شود.

نادران تأکید کرد: اینکه برای نمایندگان ناظر در هیأت‌ها و مجامع تقاضا کنیم کمیسیون مربوطه 2 نفر را معرفی کند، کار درستی است ولی برای مدیریت مرکز مهم مانند «دیوان محاسبات» الزام معرفی 2 نفر موجب ایجاد انشقاق و تفرقه می‌شود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: البته بنده فلسفه این پیشنهاد را می‌دانم ولی الآن راجع به منطق آن صحبت می‌کنم که منطقی نیست، این تغییر آئین‌نامه داخلی فوریت ندارد، لذا از نمایندگان می‌خواهم اجازه دهند که طرح مذکور به کمیسیون مربوطه برگردد تا در فرصت بهتری اشکالات آن رفع شود.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات مهمترین دستگاه مربوط به قوه مقننه است که جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی دارد، گفت: یکی دیگر از ایرادهای این طرح، این است که گفته شده مأموریت کمیسیون‌های ویژه بعد 2 ماه کنسل می‌شود، شاید کار کمیسیون ویژه‌ای 4 سال به طول انجامد، چگونه این اصلاحیه را آوردند؟ لذا استدعا دارم کلیات این طرح را به تصویب نرسانید تا در مجلس بعدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز طی سخنانی به عنوان موافق کلیات طرح مذکور خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل 90 به دلایل مختلفی نتوانسته به وظایف اصلی خودش عمل کند لذا نیازمند آن هستیم که ساختار جدیدی برای کمیسیون اصل 90 در نظر گرفته شده و به دیوان عالی تبدیل شود.

وی افزود: ما برای تصمیم‌گیری در صحن علنی قطعاً نیازمند آن هستیم که اختیار انتخاب داشته باشیم، بنابراین معرفی 2 نفر برای ریاست دیوان محاسبات اشکال و ایرادی ندارد، مگر حقوقدانان شورای نگهبان 2 برابر معرفی نمی‌شوند؟ این پیشنهاد چه ایرادی دارد؟ این امر به بهبود تصمیم‌گیری ما کمک می‌کند و نه تنها اشکال نیست بلکه حسن است.

پورابراهیمی همچنین گفت: موضوع مهم پیشنهاد شده در طرح اصلاحیه آیین‌نامه، انتخاب شیوه جدیدی برای بررسی صلاحیت وزراست، اشکالاتی در آیین‌نامه قبلی وجود داشت اما در این طرح اصلاحیه روش قابل قبول که دارای کار کارشناسی است، پیشنهاد شده که بر اساس آن قرار است کمیسیون‌ها نیز درباره وزرای پیشنهادی گزارش دهند.

نماینده کرمان و راور در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: روی این طرح اصلاحیه زحمات زیادی کشیده شده لذا از نمایندگان تقاضا می‌کنم که به کلیات آن رأی دهند.

*تطبیق جرایم اسناد کاغذی انتخاباتی بر اسناد الکترونیکی به کمیسیون شوراها ارجاع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی به بررسی مواد اعاده شده طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند.

وکلای ملت در این جلسه ماده الحاقی 4 این طرح را که عنوان می‌داشت در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رای‌‌دهنده و بعد از تایید نماینده هیات نظارت، کارت الکترونیکی مورد تایید نامیده فرماندار ناظر و صادر و تحویل رای‌دهنده شود را با اصلاحاتی ابقا کردند.

طبق تبصره این ماده با توجه به انجام کلیه بازبینی‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور کارت الکترونیکی نیازی به اخذ اثر انگشت از رای‌دهنده نیست.

همچنین نمایندگان ماده الحاقی 5 طرح را نیز جهت تامین نظر شورا اصلاح کردند که در نهایت مقرر شد در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رای‌گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط دستگاه الکترونیکی انجام شود.و

در ماده الحاقی 6 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت داده شده بود نمایندگان پس از اصلاحات مورد نظر مصوب کردند که پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیات نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه و 5 نسخه از آن کم شود که یک نسخه نزد هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه نگهداری شده و بقیه برای هیات نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال شود.

وکلای ملت در رفع ایرادات شورای نگهبان از ماده الحاقی 7 طرح مزبور این ماده را بدین ترتیب اصلاح کردند که پس از شمارش آرا، صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین، مهر و موم (پلمب) و همراه نسخه چاپی، صورت جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال شود.

ماده الحاقی 8 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بررسی با اصلاحات بدین شرح ابقا شد:

«در صورت اختلال رای‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک دستگاه با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود. در پایان اخ ذ رای در شعبه، نتیجه تجمیع دستگاه الکترونیک بازخوانی می‌گردد و بازشماری صندوق اخذ رای دستی به صورت مجزا و در نهایت آرای شعبه تجمیع می‌شود.

وکلای ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان ماده‌ای را به این طرح الحاق کردند که بر مبنای آن کارشناس فنی الکترونیکی با تایید رئیس شعبه و هیات نظارت می‌تواند به منظور رفع اشکالات احتمالی دستگاه الکترونیکی اخذ رای در شعبه حضور داشته باشد.

نمایندگان مجلس در پایان و در بررسی ماده الحاقی 11 که مربوط به جرایم و تخلفات انتخاباتی بوده و با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود به الحاق این ماده که در کلیه جرایم و تخلفات انتخاباتی موضوع این قانون که ورقه رای یا اسناد انتخاباتی موضوع حکم قرار گرفته است و در صورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، کدها و اسناد الکترونیکی را در حکم اسناد کاغذی دانسته و مشمول همان احکام می‌کند رای موافق ندادند که در نتیجه این ماده مجددا جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

*موافقت مجلس با کلیات و جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی

نمایندگان مجلس در ادامه نشست علنی امروز پارلمان کلیات و جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 110 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.

نمایندگان در بررسی جزئیات این طرح طبق آیین‌نامه داخلی جدید و اصلاح‌شده مجلس عمل کردند به این شیوه که کل جزئیات طرح را به دلیل نداشتن پیشنهاد قرائت و سپس مانند لوایح بودجه سالیانه یک بار رأی‌گیری کردند.

وکلای ملت با 101 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی متنع از 199 نماینده حاضر در جلسه، جزئیات طرح مذکور را مصوب کردند.

*وزارت نیرو موظف به بازچرخانی پساب خروجی از تأسیسات فاضلاب شد

نمایندگان همچنین بند «پ» ماده 2 طرح توسعه و بهینه‌سازی آب‌شرب شهری و روستایی در کشور را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

طبق مصوبه نمایندگان، وزارت نیرو موظف شد با رعایت شرعی از نظر طهارت و نجاست نسبت به بازچرخانی پساب خروجی از تأسیسات فاضلاب با هدف آزادسازی منابع آبی موردنیاز، تأمین آب بهداشتی، کشاورزی و فضای سبز اقدام کند.

وکلای ملت همچنین ماده 4 این طرح را که برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح شده بود، مجدداً برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع دادند.

*نهاد ملی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی برای تحقق اهداف برنامه پنجم تشکیل می‌شود

نمایندگان نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، ماده 6 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، نهاد ملی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی برای تحقق اهداف مذکور در بند «د» ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود.

همچنین دولت مکلف شد تمهیدات قانونی لازم برای تشکیل این نهاد را ظرف 6 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و تصویب نماد. این نهاد ساز و کار تعامل با انجمن‌های علمی را طی آیین‌نامه‌ای مشخص می‌کند.

*نمایندگان مجلس چارچوب نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای را تعیین کردند

نمایندگان در ادامه نشست، ماده یک طرح نظام جامع آموزش در تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را مصوب کردند.

طبق این ماده، در اجرای بندهای یک و 2 سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای «ب» و «ح» ماده 21 قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/101389 و با توجه به سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی به منظور گسترش شایستگی حرفه‌ای، ارتقای جایگاه آموز شو تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی، هماهنگی در سیاستگذاری کلان، مدیریت در برنامه‌ریزی، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و تربیت نیروی کار شایسته، نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی که در این قانون نظام نامیده می‌شود و چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی برای تحقق اهداف زیر ایجاد می‌گردد:

1ـ ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی.

2ـ آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی.

3ـ افزایش نقش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد هماهنگی و تعامل بین این نظام با سایر نظام‌های آموزشی و اقتصادی.

4ـ کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از طریق توانمندسازی نیروی کار و کمک به افزایش اشتغال، خوداشتغالی و کاهش بیکاری.

5ـ ارتقای کیفیت آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی و کاهش فاصله میان سطح شایستگی‌های موردنیاز فعلی و آتی بازار کار و شایستگی شاغلان در کشور.

6ـ فراهم‌سازی زمینه یادگیری مادام‌العمر افراد جامعه جهت دستیابی به عدالت آموزشی در حوزه شغل و حرفه.

7ـ به کارگیری سودمندی های اجتماعی و فرهنگی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای تعالی جمعیت با ایجاد سازگاری میان نظام‌های تربیتی و آموزش‌های عمومی و فنی و حرفه‌ای.

8ـ افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه و سهم‌بری عادلانه در زنجیره تولید تا مصرف.

9ـ توانمندسازی نیروی کار در راستای محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد.

10ـ فعال‌سازی سرمایه‌های انسانی به منظور توسعه کارآفرینی.

تبصره ـ دولت مکلف است تمهیدات لازم جهت آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی در این نظام را در راستای تحقق اهداف مذکور در بندهای یک و 2 سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای یک و 5 سیاست‌های کل اقتصاد مقاومتی ظرف 6 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و تصویب نماید.

*اعلام وصول لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و پادشاهی مغرب برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

در ادامه علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پارلمان موارد اعلام‌وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح عادی الحاق یک تبصره به قانون مجوز استخدام نیروهای بهداشتی و درمانی اعلام وصول شد.

همچنین لایحه عادی موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های پردرآمد اعلام وصول شد.

لایحه اصلاح قانون امور گمرکی نیز از دیگر موارد اعلام وصولی امروز بود.

*اسامی ناطقین جلسه علنی امروز مجلس اعلام شد

به دنبال آن اسامی ناطقین جلسه علنی از سوی هیأت رئیسه اعلام شد.

بر این اساس، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم و سیرجان و بردسیر و مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود هرکدام در هفت دقیقه به ایراد نطق می‌پردازند، همچنین حجت‌الاسلام وحید احمدی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین و عزیز اکبریان نماینده کرج اشتهارد و پردیس به مدت 5 دقیقه نطق اضطراری خواهند داشت.

*تعریف اصطلاحات نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست پارلمان ماده 2 طرح نظام جامع آموزش و تربیت، فنی، حرفه‌ای و پس از بحث و تبادل نظر مصوب کردند.

طبق مصوبه نمایندگان مجلس، اصطلاحات به کار رفته در این قانون دارای معانی مشروح زیر می‌باشند:

1- آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: کسب نگرش‌ها، مهارت‌های عملی، فهم و دانش مرتبط با حرف و مشاغل بخش‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی به همراه آموزش و تربیت عمومی است.

2- نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: مجموعه‌ای از اجزا و زیرنظام‌ها شامل قوانین و مقررات، مدیریت و برنامه‌ریزی، نیروی انسانی، پژوهش و ارزشیابی است که به صورت یکپارچه اهداف این قانون را در کشور اجرا می‌نماید.

3- چارچوب صلاحیت حرفه‌ای: چارچوبی است که براساس شاخص‌های توافق‌شده، صلاحیت‌ها، مدارک و گواهینامه‌ها را در سطوح و انواع مختلف به صورتی منسجم به هم ارتباط می‌دهد. همچنین مهارت و تجربه نیز در کنار دانش ارزشیابی می‌شوند. در این چارچوب زمان و مکان یادگیری ارزش نسبتا کمتری دارا است.

تبصره- منظور از شاخص‌های توافق‌شده سطوح صلاحیت و توسعه حرفه ای ملی است که مورد توافق ذی‌نفعان اقتصادی، ارائه‌کنندگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارشناسان خبره و نظام آموزشی باشد و توسط نهاد ملی یا تحت نظر این نهاد تدوین خواهد شد.

4- نهاد ملی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: نهادی است ملی که وظیفه هماهنگی در سیاست‌گذاری و مدیریت در برنامه‌ریزی نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور را برعهده دارد.

5- مرکز سنجش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای: مرکزی است وابسته به نهاد ملی که برای سنجش و ارزشیابی آموزش‌های موضوع این قانون و تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار در سطح ملی و منطقه‌ای (استانی) ایجاد و تجهیز شده است.

6- جامعه هدف در آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی: دستگاه‌های حاکمیتی، مردم، بنگاه‌ها و مراکز تولیدی و خدماتی بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی دولتی و غیردولتی، اتحادیه‌ها، صنوف و تعاونی‌ها هستند که از شایستگی‌ها و مهارت‌های ایجاد شده ناشی از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

7- دستگاه‌های مجریه، آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: تمام ارائه‌دهندگان دولتی، تعاونی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در قلمرو این آموزش‌ها که ارائه‌دهنده آموزش‌های رسمی و غیررسمی و سازمان‌نایافته هستند.

8- آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی رسمی: آموزشی است که جهت کسب شایستگی‌های حرفه‌ای و شغلی از دوره متوسطه نظام آموزشی و بالاتر توسط وزارت آموزش و پرورش و موسسات دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه آزاد ارائه و به اخذ مدرک تحصیلی و حرفه‌ای مربوط منجر می‌شود. اتمام موفقیت‌آمیز هر سطح به همراه تجارب واقعی دنیای کار مجوز ورود به سطح بعدی آموزش‌ها است.

9- آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی غیر رسمی: آموزشی است که در خارج از نظام آموزشی رسمی طبق برنامه‌ای مشخص ارائه و به اخذ گواهینامه شایستگی و صلاحیت شغلی می‌انجامد. این آموزش‌ها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌شود. نوع دیگر این آموزش‌ها به صورت فردی و سازمان‌نایافته جهت توسعه شایستگی‌ها و صلاحیت‌های شغلی و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد. هر دو نوع این آموزش‌ها قابل ارزشیابی و هم‌سطح‌سازی با آموزش‌های رسمی می‌باشد.

10- واحد حرفه: مجموعه‌ای از حرفه‌ها در سطح صلاحیت ملی است. حرفه نیز مجموعه ای از مشاغل است که شباهت معقولی از نظر کارها، دانش، مهارت و نگرش‌های مورد نیاز دارد.

*مجلس انواع آموزش و تربیت فنی‌حرفه‌ای و نحوه اجرای آن را معین کرد

نمایندگان همچنین ماده 3 طرح نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را در جلسه علنی امروز دوشنبه 10 اسفند تصویب کردند. این ماده که آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را به صورت آموزش دولتی، غیردولتی، نیمه‌دولتی (تعاملی) و مشارکت بین‌المللی تعریف می‌کند اجرای آن را در قالب‌های آموزش‌های حضوری (مستقیم)، نیمه حضوری و مجازی معین کرده است.

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس مجریان این آموزش‌ها توسط نهاد ملی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای مذکور در جزء یک ماده 5 این قانون نظارت و هدایت می‌شوند.

*نمایندگان سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی را هشت سطح تعیین کردند

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، ماده 8 این طرح را پس از بحث و برسی به تصویب رساندند.

به موجب مجلس، سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی هشت سطح دارد، که عبارت است از:

سطح 1- سطح کارگر ساده

سطح 2- سطح کارگر ماهر

سطح 3- سطح کمک کاردان حرفه‌ای از قبیل کمک تکنسین

سطح 4- سطح کاردان حرفه‌ای از قبیل تکنسین

سطح 5- سطح کاردان ارشد حرفه‌ای از قبیل کمک مهندس

سطح 6- سطح کارشناس حرفه‌ای از قبیل مهندس حرفه‌ای

سطح 7- سطح کارشناس ارشد حرفه‌ای از قبیل مهندس ارشد حرفه‌ای

سطح 8- سطح دکترای حرفه‌ای

به منظور سنجش و تشخیص شایستگی‌های حرفه‌ای؛

*مراکز ملی سنجش زیرنظر نهاد ملی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، ماده 9 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، تضمین کیفیت در نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی بر اساس چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی انجام می‌پذیرد. به منظور سنجش و تشخیص شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و شغلی، مراکز ملی سنجش زیرنظر نهاد ملی و با مشارکت نظام‌های حرفه‌ای تشکیل می‌شود. مدارک صلاحیت حرفه‌ای و گواهینامه‌های شایستگی شغل توسط این مرکز اعطاء می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین در تبصره این ماده مقرر کردند که صلاحیت و شایستگی مجریان آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی توسط مرکز ملی سنجش تعیین می‌شود.

ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب

*آیین‌نامه قانون طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای توسط سازمان مدیریت تهیه می‌شود

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، ماده 10 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

*تعیین وظایف نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌حرفه‌ای در جلسه امروز مجلس

وکلای ملت در ادامه جلسه همچنین به تبیین وظایف نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در جهت تحقق اهداف پرداختند.

نمایندگان که به بررسی طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مبادرت داشتند، آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز در بخش‌های مختلف کشور و طراحی، استقرار، بکارگیری، نظارت و ارزیابی چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای ملی جهت تضمین کیفیت را از جمله این اهداف معین کردند.

در ادامه ایجاد هماهنگی در سیاست‌گذاری و مدیریت در برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرف بر  اساس استاندارد ملی و بین‌المللی طبقه‌بندی حرف مشاغل در زمره وظایف نظام جامع آموزش قرار گرفت.

نمایندگان همچنین زمینه‌سازی فرصت‌های برابر برای کسب شایستگی‌های حرفه‌ای، ایجاد سازوکارهای لازم جهت مشارکت بهره‌برداران در کلیه مراحل و فرایند آموزش و تربیتی و ایجاد هماهنگی و نظارت بر بودجه‌ریزی و تخصیص منابع و تسهیلات به دستگاه‌های مجری این آموزش‌ها را از جمله دیگر وظایف نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌حرفه‌ای در جهت تحقق اهداف قرار دادند.

*دولت موظف به تهیه چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی شد

نمایندگان پارلمان در جریان بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، ماده 7 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد با توجه به موارد ذیل چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی را تهیه نماید و به تصویب هیأت وزیران برساند:

1- طراحی چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای باید مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای شامل شایستگی‌های فنی، غیرفنی از قبیل اخلاق حرفه‌ای و شایستگی‌های عمومی باشد. شایستگی‌های حرفه‌ای باید بر اساس مجموعه‌ای منسجم از دانش، مهارت و نگرش مبتنی بر کارهای درون یک حرفه تدوین شود. این طراحی باید تا بالاترین سطوح با توجه به نوع مشاغل و حرف و بر اساس نظام طبقه‌بندی مشاغل و حرف کشور انجام شود.

2- کدگذاری حرف و مشاغل باید بر اساس آخرین نظام بین‌المللی طبقه‌بندی مشاغل و حرف مصوب 2008 سازمان جهانی کار انجام گیرد.

3- توسعه حرفه‌ای در چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی باید زمینه تحرک‌پذیری افقی و عمودی در گروه‌های بزرگ شغلی تا سطوح بالا را فراهم آورد و سنجش یادگیری مادام‌العمر را امکان‌پذیر نماید.

4- تدوین و تصویب استانداردهای آموزش، ارزشیابی و شایستگی حرفه باید بر اساس چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی انجام می‌شود.

5- مدارک و گواهینامه در نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی باید مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی اعطاء شود.

*چهار رکن نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌حرفه‌ای تعیین شد

نمایندگان در جریان بررسی ماده 5 نظام جامع آموزش و تربیت فنی،‌حرفه‌ای و مهارتی ارکان آن را مشخص کردند.

ارکان این نظام در این مصوبه بدین شرح است:

1- نهاد ملی آموزش و تربیت فنی‌، حرفه‌ای و مهارتی

2- مجریان آموزش و تربیت فنی،‌حرفه‌ای و مهارتی

3- انجمن‌های علمی - حرفه‌ای

4- اتحادیه‌ها و صنوف حرفه‌ای و شغلی

نمایندگان مردم در تبصره‌ای ذیل این ماده دستگاه‌های مجری آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را مکلف کردند که مقررات آموزشی خود را در چارچوب این قانون اصلاح کنند.

*رأی دادن مدعیان عدم سلامت انتخابات، پیروزی مردم و رهبری بود

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی پیروز واقعی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را مقام معظم رهبری و مردم خواند چرا که مدعیان عدم سلامت ساختار انتخابات را پای صندوق‌های رأی کشاندند و آنها هم رأی دادند.

وی با بیان اینکه بازنده حقیقی این انتخابات کسانی بودند که خود را وام‌دار کانون زر، زور و تزویر کرده و برای به دست آوردن آرای بیشتر هویت گذشته خود را به تاراج گذاشته و به آن لگد زدند، افزود: برخی کاندیدا که در تهران رأی آورده‌اند اعلام کرده‌اند که ما می‌خواهیم مجلسی تشکیل دهیم که نه از دولت سؤال بپرسد و نه وزیری را استیضاح کند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: معتقد به تعبیر وکیل‌الدوله نیستم، چرا که هم مجلس و هم دولت، هر دو از مردم رأی می‌گیرند، اما قانون وظایفی برای نمایندگان تعیین کرده است که از جمله آنها نظارت است و اگر لازم شد باید از وزرا سؤال کرده و یا آنها را استیضاح کنند و به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان دور بعد مجلس باید از کارهای خوب دولت حمایت کرده و نسبت به انحرافات آن تذکر بدهند.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: ما درباره دولت آقای احمدی‌نژاد با همه خدمات و خوبی‌هایی که داشت، چنین تعابیری به کار نمی‌بردیم و در مواقع لزوم از وزرا، سؤال کرده یا آنها را استیضاح می‌کردیم و در جای خود از دولت حمایت هم می‌کردیم.

رسایی از تجربیات انتخابات مجلس دهم که به میزان تأثیرگذاری مثبت بر روند ارزش‌ها کمک می‌کند، سخن گفت و اظهار داشت: تنها ابزار مقابله با انحرافات مجلس نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خدا در میان نمایندگان که به مجلس راه یافته‌اند چهره‌هایی هستند که با صراحت و شجاعت از حقوق ملت دفاع می‌کنند و در بزنگاه‌ها حرف جامعه متدین و نیروهای ارزش‌مدار را از تریبون مجلس خواهند گفت.

در تذکر نماینده مردم سیمرم به رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی

قاچاق میوه، امری سازمان‌یافته است/ تأکید بر جلوگیری از قاچاق میوه به کشور

نماینده مردم سمیرم در مجلس، در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی قاچاق میوه را امری سازمان‌یافته تلقی کرد و خواستار جلوگیری از آن شد.

 تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس (10 اسنفد94) از سوی هیأت رئیسه قرائت شده که این تذکرات به‌شرح زیر است:

سکینه عمرانی نماینده مردم سمیرم به وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات میوه به‌جای سامان دادن به وضعیت سیب و صادرات آن به خارج تذکر داد و در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی عنوان کرد واردات میوه به‌صورت قاچاق جریانی سازمان‌‌یافته است و خواستار جلوگیری از این وضعیت شد.

عباس مقتدری نماینده مردم اصفهان به وزیر آموزش و پرورش ضرورت پرداخت حق‌الزحمه مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمت که از مهرماه مشغول به کار شدند و تاکنون حقوق آنها پرداخت نشده است، را متذکر شد.

حسین فتاحی نماینده مردم شهربابک به وزیر اطلاعات در مورد عدم جلوگیری نیروهای اطلاعاتی از تخلفات انتخاباتی و عملکرد ناموفق آنان در این زمینه تذکر داد.

*پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

جلسه علنی بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) با بررسی دستور کار اعلام شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه کلیات و جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من هم موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس